آخرین اخبار

دلیل شوک قیمتی در بازار لوازم‌ التحریر اعلام شد


همشهری آنلاین – محمد بلبلی: این نوسانات قیمت، هر ساله دغدغه بسیاری از خانواده‌ها را به‌دنبال دارد. در گفت‌وگو با محسن گلستانی، رئیس اتحادیه نوشت افزار تهران به بررسی عوامل مؤثر بر افزایش قیمت لوازم‌التحریر، بهترین زمان برای خرید و راهکارهایی برای خرید هوشمندانه نوشت‌افزار پرداخته‌ایم.

دلیل شوک قیمتی در بازار لوازم‌التحریر

خیلی از اقلام ضروری، مانند مواد غذایی که روزانه برای خانه خریداری می‌شوند و افزایش قیمت تدریجی دارند در نتیجه افزایش نرخ آنها خریداران را چندان با شوک مواجه نمی‌کند. رئیس اتحادیه نوشت‌افزار تهران با بیان این مطلب درباره نوسانات قیمت لوازم‌التحریر در سال‌های اخیر می‌گوید: در مورد نوشت‌افزار اینگونه نیست، خانواده‌ها این اقلام را سالی یک مرتبه خریداری می‌کنند، به همین دلیل هنگام خرید به ناگاه با افزایش قیمت یک‌ساله مواجه و دچار شوک می‌شوند. هرچند این افزایش قیمت‌ها خانواده‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد، اما مصرف‌کننده نیز باید بپذیرد که نوشت‌افزار نیز مانند دیگر اقلام تولیدی دچار افزایش قیمت می‌شود و در چرخه تورم اقتصادی قرار دارد.

نقش ارز و پتروشیمی در قیمت نوشت‌افزار

به‌گفته محسن گلستانی، نرخ افزایش قیمت در نوشت‌افزار به نسبت تورم اقتصادی پایین‌تر از دیگر اقلام است مشکل اصلی در بحث افزایش قیمت‌ها به نرخ ارز در حوزه کالاهای وارداتی مربوط می‌شود. نرخ ارز تأثیر مستقیمی در قیمت کالاهای وارداتی دارد. اقلام اساسی نوشت‌افزار در داخل کشور تولید می‌شود، اما همین تولیدات داخلی به واردات مواداولیه خارجی وابسته است و در نهایت متاثر از نرخ بالای ارز دچار افزایش قیمت می‌شود. ضمن اینکه افزایش قیمت محصولات پتروشیمی که مواداولیه اصلی بسیاری از تولیدات داخلی نوشت‌افزار محسوب می‌شود نیز عامل دیگری برای افزایش قیمت تولیدات داخلی لوازم‌التحریر بوده است.

بیشتر بخوانید:

لوازم یدکی اصلی خودرو را از اینجا بخرید | روش شناسایی لوازم یدکی اصلی

چه وقتی از سال لوازم‌التحریر بخریم؟

عمده تولیدات در بخش لوازم‌التحریر در تابستان انجام می‌شود. گلستانی درباره بهترین زمان برای خرید لوازم‌التحریر می‌گوید: بعضی اقلام در این میان تاریخ مصرف مشخص دارند، با این حساب بهترین زمان برای تهیه لوازم‌التحریر شهریورماه و روزهای اول بازگشایی مدارس است. البته در سال‌های دور که تورم کمتری وجود داشت، اکثر مصرف‌کنندگان تمام مایحتاج سال تحصیلی را یکجا در هفته‌های پایانی شهریورماه می‌خریدند، اما در حال حاضر به‌دلیل تورم و پایین آمدن قدرت خرید مردم، این خرید دیگر به‌صورت یکجا انجام نمی‌شود و به‌تدریج در فصول و روزهای مختلف طی یک سال انجام می‌شود. البته این نوع خریدکردن باعث شده تا فشار اقتصادی کمتری به خریدار وارد شود. .

قیمت اقلام پرمصرف نوشت‌افزار

رئیس اتحادیه نوشت‌افزار تهران درباره تعیین قیمت فروش ثابت برای نوشت‌افزار توضیح می‌دهد: امکان تعیین قیمت دستوری برای اقلام پرمصرف نوشت‌افزار وجود ندارد؛ زیرا مثلا قیمت پایه کالای پرمصرفی، مثل دفتر مشق منگنه‌ای ۱۵ هزار تومان است، اما اگر خریدار به فروشگاه مراجعه و به جای دفتر منگنه‌ای یک دفتر مشق سیمی انتخاب ‌کند یا دفتری را بپسندد که جلد خاصی دارد، قیمت آن قطعا گران‌تر از ۱۵ هزار تومان خواهد شد.

چگونه ارزان‌تر بخریم؟

صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌التحریر تقریبا تمام سال را منتظر یک‌ماه منتهی به شروع سال تحصیلی است و در ۱۱‌ماه دیگر تقریبا بیکار یا کم‌کار است. گلستانی درباره امکان خرید ارزان‌تر لوازم‌التحریر می‌افزاید: توصیه من برای ارزان‌تر درآمدن خرید نوشت‌افزار این است که والدین محصلان به جای خرید کالاهای لوکس، کالاهای اساسی و نیازهای اصلی فرزندان را تهیه کنند. همچنین قبل از هر کالایی، کالای تولید داخل را موردنظر قرار بدهند و بخرند، چراکه قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به کالای وارداتی دارند. کیفیت تولید خیلی از اقلام غیرمصرفی مانند جامدادی یا کیف نسبت به قبل بالاتر رفته است.

دلیل شوک قیمتی در بازار لوازم‌ التحریر اعلام شد

مازاد عرضه در بازار لوازم‌التحریر

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار تهران، درباره وضعیت قیمت لوازم‌التحریر می‌گوید: در بازار لوازم‌التحریر برای اکثر کالاهای اساسی با مازاد عرضه مواجه هستیم. کالاهای اساسی درصنف نوشت‌افزار شامل مواردی مانند دفتر مشق، خودکار، مداد، پاک‌کن و تراش هستند. اگر اقلام فانتزی و لوکس را کنار بگذاریم، در اقلام اساسی جهش قیمت یا کمبود نداریم. حتی در کالاهای اساسی مثل دفتر مشق منگنه‌ای یا کاغذ تا حدی کاهش قیمت هم نسبت به سال گذشته داشته‌ایم. خوشبختانه امسال در تولید دفتر مشق منگنه‌ای و کاغذ که مورد مصرف عموم و دانش‌آموزان است مشکلی وجود ندارد و با رفع این مشکلات با ثبات یا حتی کاهش قیمت روبه‌رو هستیم.

محسن گلستانی درباره عرضه محصولات خارجی توضیح می‌دهد: اکثر اقلام لوازم‌التحریر در ایران تا حد قابل توجهی تولید داخل است. اما در واردات کالای ضروری نوشت‌افزار هم با کمبود مواجه نیستیم. اگر چه مشکلاتی در ثبت سفارش و تخصیص ارز مواداولیه واحدهای تولیدی یا واردات داریم، اما درک می‌کنیم که کشور با مشکلات ارزی روبه‌روست و امیدوارم با درک متقابل کمترین فشار به مصرف‌کننده منتقل شود. کسانی‌که متولی تولید لوازم‌التحریر شده‌اند به فضا مسلط هستند. ما در ایران فاصله زیادی با استانداردهای اروپا نداریم و هر سال شاهد بهبود وضعیت کیفی تولیدات هستیم.

او در عین حال توضیح می دهد: در حوزه کالاهای وارداتی به واسطه تغییرات نرخ ارز، قیمت لوازم‌التحریر با افزایش روبه‌رو بوده است.

او به اثر چالش‌ ناترازی برق بر تولید لوازم‌التحریر، تأکید می‌کند: اکثر نوشت‌افزار در کشور معمولا در فصل تابستان تولید می‌شود که متأسفانه قطعی‌های اخیر برق کارخانه‌ها باعث ایجاد تأثیر منفی بر روند تولید محصولات شده که دلیلی برای کاهش عرضه و افزایش قیمت است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تهران تأکید می کند: بیشتر افزایش قیمت‌ها مربوط به نوشت‌افزار و کالاهای فانتزی است.

گلستانی با اشاره به کیفیت تولید محصولات داخلی نسبت به نمونه‌های خارجی، اعلام می‌کند: کیفیت نوشت‌افزار ایرانی از دید تخصصی حتی در برخی موارد فراتر از انتظار ماست و این روند پیشرفت باعث شده که با نمونه‌های خارجی نیز امکان رقابت وجود داشته باشد. اگر مصرف‌کننده‌ها از برندهای معتبر داخلی برای تهیه نوشت‌افزار مورد نیاز خود خرید کنند مطمئنا می‌توانند از کیفیت مطلوبی برخوردار شوند؛ چرا که تولیدات بی‌اصالت و بی‌کیفیت نیز در بازار وجود دارد که خرید آنها توصیه نمی‌شود.

سال گذشته ۱۰۰ واحد فروش لوازم‌التحریر در تهران تعطیل شدند؟

محسن گلستانی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تهران، گفت: در شهر تهران حدود ۱۸۰۰واحد صنفی مربوط به فروش لوازم‌التحریر داریم. اما به‌دلیل اوضاع بد اقتصادی و افت تقاضا در صنف لوازم تحریر در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰ واحد از آنها در شهر تهران تعطیل شده‌اند؛ زیرا به‌دلیل افت قدرت خرید، چند سالی‌است که در اوج زمان فروش لوازم‌التحریر، یعنی از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر، میزان تقاضا کاهشی بوده است.

وی افزود: مثلا اگر قبلاً یک جعبه مداد برای دانش‌آموز خریداری می‌شد، الان به‌صورت دانه‌ای خریداری می‌شود، در نتیجه تقاضا برای لوازم‌التحریر، به طول سال انتقال پیدا کرده است.

منبع خبر: جام جم آنلاین

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا