آخرین اخبار

دیدار شیخ صباح و پزشکیان نقشه راه روابط ایران و کویت را ترسیم کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد توتونچی سفیر ایران در کویت در گفت و گو با روزنامه «النهار» با بیان اینکه دیدار عراقچی با عبدالله الیحیا وزیر خارجه کویت در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، به تقویت روابط دوجانبه و مسائل مورد اهتمام مشترک منجر شد، ابراز امیدواری کرد که تاریخ تشکیل کمیته‌های مشترک کنسولی و اقتصادی به زودی تعیین شود و احتمالاً این نشست‌ها طی هفته‌های آتی در تهران برگزار خواهد شد.

وی افزود: دیدار اخیر شیخ مبارک علی الصباح، مدیر اداره کل گارد ساحلی کویت، با احمد گودرزی فرمانده مرزبانی ایران، موفقیت‌آمیز بوده و به تقویت همکاری امنیتی دریایی و تسهیل خطوط تجاری و امنیت مرزهای آبی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و دزدی دریایی انجامیده است.

توتونچی درباره وضعیت جامعه ایرانیان در کویت تاکید کرد: ایرانیان از قدیمی‌ترین جوامع مقیم در کویت بوده و نقش پررنگی در بنای کویت مدرن ایفا کرده‌اند. با این حال، در سال‌های اخیر به دلیل محدودیت‌های روادید، حضور آنان کاهش یافته و موجب شده برخی از خانواده‌ها به ایران بازگردند، در حالی که ایران روادید ورود برای کویتی‌ها را لغو کرده است.

این دیپلمات ایرانی در ادامه گفت و گو با این روزنامه کویتی، ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه محدودیت‌های روادید برای ایرانیان بازنگری شود از بهبود خدمات کنسولی خبر داد و بیان کرد: گذرنامه‌های ایرانی در همان روز تمدید می‌شود و برای بازگرداندن گروهی دیگر از زندانیان ایرانی نیز طبق توافقات دوجانبه تلاش‌هایی در جریان است.

تعمیق روابط تاریخی و فرهنگی

سفیر کشورمان در کویت در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان زمینه‌های مشترک تاریخی و فرهنگی میان دو کشور را توسعه داد، گفت: جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهایی بود که استقلال کویت را در سال ۱۹۶۱ به رسمیت شناخت و سفارت خود را در ژانویه ۱۹۶۲ در شهر کویت افتتاح کرد.

وی افزود: ایران از حق مشروع کویت در دفاع از حاکمیت خود حمایت کرده و همواره با اسارت و رنج مردم کویت به‌دست رژیم بعث عراق همدردی داشته است.

توتونچی تأکید کرد: روابط دو کشور در چهارچوب احترام متقابل و بدون دخالت در امور داخلی به سمت بهبودی رفته است.

وی به پیوندهای خانوادگی و ازدواج‌های فامیلی میان دو ملت اشاره کرد و گفت که سالانه هزاران کویتی برای زیارت اماکن مقدس و استفاده از مراکز درمانی و تفریحی ایران به این کشور سفر می‌کنند.

تحکیم همکاری‌های منطقه‌ای و تلاش برای صلح

توتونچی در خصوص سفر وزیر خارجه ایران به عربستان و احتمال سفر وی به کویت گفت: سفر اخیر عباس عراقچی به ریاض نشان‌دهنده تقویت روابط با عربستان و دیگر کشورهای همسایه است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که مسائل منطقه از طریق گفت‌وگو حل‌وفصل می‌شود و هرگونه مشکل را می‌توان با نشستن بر سر یک میز حل کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین از حضور رئیس‌جمهور ایران در نشست گفت‌وگوی آسیایی در دوحه قطر تمجید کرد و آن را فرصتی برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و حل مشکلات منطقه دانست.

سفیر ایران با اشاره به نقش حمایتی ایران از مقاومت فلسطین و لبنان گفت: حرکت مردمی طوفان الاقصی نشان‌دهنده بی‌رحمی رژیم صهیونیستی و ضعف این رژیم در برابر جامعه بین‌المللی است.

وی تاکید کرد: ایران همچنان به حمایت از مقاومت در برابر اسرائیل ادامه می‌دهد و افزود بی‌توجهی شورای امنیت به رفتارهای تروریستی اسرائیل به تداوم جنایات این رژیم علیه مردم فلسطین منجر شده است.

توتونچی از موضع شجاعانه کویت هم در حمایت از حقوق فلسطینیان تقدیر کرد و آن را مایه آرامش دانست و اظهار کرد: خون شهید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، همواره در مواجهه با ظلم خواهد جوشید و شهادت او خسارتی بزرگ برای لبنان و جهان اسلام است اما موجب تقویت و عزم مقاومت خواهد شد.

وی افزود: ایران با اعلام پنج روز عزای عمومی برای شهید نصرالله و یارانش بر تعهد خود به مقاومت تأکید کرده و خواستار برگزاری اجلاس اضطراری سازمان همکاری اسلامی شده است.

پاسخ به تهدیدات اسرائیل و پیام روشن ایران

سفیر ایران در کویت در بخش دیگری از مصاحبه خود با اشاره به عملیات وعده صادق دو، گفت: ایران با حمله موشک‌های فرا صوت به پایگاه‌های نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی نشان داد که آنچه می‌گوید را عملی می‌کند و هر گونه تجاوز علیه خود را به شدت پاسخ خواهد داد.

توتونچی تصریح کرد: ایران به دنبال جنگ نیست و همواره به دنبال تقویت صلح و امنیت در منطقه بوده اما در برابر هر گونه تهدید یا تجاوز، از حق مشروع دفاع از خود کوتاه نمی‌آید.

وی اذعان کرد: در صورت هرگونه حمله به منافع ایران، زیرساخت‌های اسرائیل هدف پاسخ شدیدتری قرار خواهند گرفت و در صورت حمایت و مشارکت کشورهای حامی اسرائیل، منافع آنان در منطقه نیز بی‌تردید به خطر خواهد افتاد.

توتونچی در خصوص چشم‌انداز آینده منطقه با بیان این مطلب که ایران همواره در کنار حق، عدالت و انسانیت ایستاده است، تصریح کرد: حمایت ایران از فلسطین و مقاومت به عنوان بخشی از ارزش‌های بنیادین انقلاب اسلامی و ادامه راه امام خمینی است. ایران بر این باور است که رژیم صهیونیستی همچنان عامل اصلی فتنه در منطقه بوده و اگر این رژیم از میان برداشته شود، مشکلات منطقه نیز به تبع آن حل خواهد شد.

سفیر ایران در کویت در پایان با قدردانی از مواضع شجاعانه کویت در حمایت از حقوق فلسطینیان و محکومیت جنایات اسرائیل، این رویکرد را گامی در راستای عدالت و صلح توصیف کرد و خواستار تلاش جامعه بین‌المللی برای توقف تجاوزات اسرائیل و برقراری ثبات در منطقه شد

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در تهران اقتصادی

این خبر توسط موتور تهران اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

دیگر رسانه های کشور:

آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز|تهران فرهنگی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا