آخرین اخبار

راهکار قطع روابط اقتصادی دولت‌های مسلمان با صهیونیست‌ها


راهکار قطع روابط اقتصادی دولت‌های مسلمان با صهیونیست‌ها

اله‌مراد سیف، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) در گفت‌وگو ایکنا، درباره ضرورت قطع همکاری‌های اقتصادی کشورهای اسلامی با رژیم اشغالگر قدس گفت: حضرت آیت‌‎الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های اخیر نماز جمعه تأکید فرمودند باید کمربند دفاعی و استقلال را در منطقه محکم بست؛ این سخن ناشی از نگاه فراملی ایشان است. به طور کلی توجه به موضوعات سیاسی و استقلال اقتصادی  در پیشبرد سیاست‌های منطقه‌ای مهم و ضروری است.

وی افزود: در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به اصل تقویت پیوندهای راهبردی به ویژه در بحث همسایگان اشاره شده و لذا هرچقدر میان ایران و کشورهای منطقه هم‎‌پیوندی اقتصادی ایجاد شود دو اتفاق مبارک رخ خواهد داد؛ ابتدا اینکه با هزینه اندک اثرات تحریم‌ها بر اقتصاد ایران کاهش یابد و پیش برود و سپس به طور مستقیم و غیرمستقیم منطقه از وابستگی‌های اقتصادی به رژیم صهیونیستی رهایی می‌یابد. خروجی این دو اتفاق افزایش ضریب امنیتی و دفاعی خواهد بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) با بیان اینکه اولویت سیاست اقتصادی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران باید هم‌پیوندی با کشورهای منطقه باشد، گفت: همانطورکه میان امنیت جمهوری اسلامی و امنیت منطقه درهم‌تنیدگی وجود دارد و از هم تأثیر می‌پذیرند، اقتصاد منطقه هم به همین شکل است. ضعف در انسجام و هم‌پیوندی اقتصادی میان کشورهای منطقه منجر به شکننده شدن کمربند امنیتی و استقلال می‌شود که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره فرموده‌اند و لذا باید این هم‌‎پیوندی و انسجام تقویت شده تا بتوان مقابل دشمنی‌های رژیم صهیونیستی ایستاد.

 استقلال اقتصادی جهان اسلام؛ پشتوانه استقلال سیاسی و دفاعی

سیف بیان کرد: استقلال اقتصادی پشتوانه استقلال سیاسی و دفاعی است؛ به عبارت بهتر استقلال اقتصادی کشورهای مسلمان از نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی در ساختارهای سیاسی و امنیتی آنها خواهد کاست.

وی با اشاره به صادرات نفت و انرژی به رژیم اشغالگر قدس توسط برخی کشورهای مسلمان منطقه گفت: برقراری روابط اقتصادی برخی کشورهای مسلمان با صهیونیست‌ها چه به صورت نمادین و چه به صورت واقعی مخرب است. باید به لحاظ ایجابی و سلبی با رژیم اشغالگر قدس روابط اقتصادی را قطع کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) با بیان اینکه ضروری است کشورهایی را که خواسته یا ناخواسته با رژیم صهیونیستی روابط اقتصادی برقرار کرده‌اند، متوجه اشتباهاتشان کرد، اظهار کرد: اینها باید بدانند ادامه روابط اقتصادی با صهیونیست‌ها در میان‌مدت و بلندمدت هزینه‌ساز خواهد بود و به استقلال سیاسی و امنیتی آنها مستقیم آسیب می‌رساند.

ظرفیت بخش خصوصی برای پیوند دولت‌های اسلامی

سیف گفت: به هر حال باید پیوندهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی کشورهای منطقه مستحکم شود؛ هرچند پیوند ملت‌ها برقرار بوده ولی پیوند میان دولت‌ها مستحکم و کامل برقرار نیست. به نظر من برای تقویت پیوند میان دولت‌ها می‌‎توان از ظرفیت بخش خصوصی بهره گرفت و در این راستا استفاده از ظرفیت مهندسان، کارآفرینان و کسانی که در حوزه خدمات فنی فعال هستند کمک شایانی به این موضوع خواهند کرد.

وی در پایان تأکید کرد: بخش خصوصی ایران ظرفیت خوبی دارد و کشورهای منطقه هم از ظرفیت‌های فنی و مهندسی ایران استقبال می‌کنند، از سوی دیگر سایر کشورهای منطقه هم از چنین ظرفیت‌هایی برخوردارند؛ پس اگر میان ظرفیت‌های بخش خصوصی کشورهای منطقه پیوند برقرار شود قطعاً در‌هم‌تنیدگی اقتصادی به وجود خواهد آمد و منجر به ایجاد شکاف میان کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی می‌شود.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا