آخرین اخبار

راهی جز وحدت برای استمرار انقلاب و تداوم اندیشه‌های امام(ره) نداریم


معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره):

راهی جز وحدت برای استمرار انقلاب و تداوم اندیشه‌های امام(ره) نداریم

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم سی و ششمین سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) که صبح امروز، دوشنبه 26 شهریورماه، در حسینیه جماران برگزار شد، ضمن تبریک ایام هفته وحدت و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و فرزندان ایشان و شهدای انقلاب و ابراز خرسندی از حضور در جمع اندیشمندان و پژوهشگران این مؤسسه، گفت: هفته وحدت یکی از یادگارهای امام راحل است و وحدت رمز ماندگاری و پایداری انقلاب است و خواهد بود. 

وی افزود: با ابتکار یادگار امام راحل و با فرمان امام(ره)، مؤسسه تنظیم و نشر امام راحل در سال 1367، یعنی سی و شش سال پیش تأسیس شد و در این مدت خدمات ارزشمندی را در ارتباط با تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره) داشته است و قطعاً هر دانشمند و پژوهشگری که بخواهد پژوهش و تحقیقی در ارتباط با حضرت امام(ره) و اندیشه و تفکر ایشان داشته باشد، مطمئن‌ترین مرجع، همین مؤسسه است. 

عارف اظهار کرد: اقدامات فراوانی را این مؤسسه در این ارتباط انجام داده که دو محور از مهمترین آن را اشاره خواهم کرد. شاید یکی از مسیرهایی که این مؤسسه تا کنون دنبال کرده است تقویت پیوند عمیق و ماندگار مردم و به ویژه نسل جوان با آثار و رهنمودهای حضرت امام راحل است. همچنین این مؤسسه در ارتباط با انتشار رفتار و منش و سیره امام(ره) در بین مسلمانان در دنیا و در میان کشورهای اسلامی، دستاوردهای ارزشمندی داشته است. 

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: بیش از هزار و 200 کتابی منتشره، نشان‌دهنده انگیزه بالای افرادی است که در این مؤسسه کار کرده‌اند. باید صمیمانه از حاج حسن‌آقا و تمامی رؤسا و مسئولان این مؤسسه تشکر کرد. امروز جامعه بشری بیش از گذشته نیازمند تبیین اندیشه امام راحل و نظریه حکومتی امام(ره) به عنوان یک مرجع گرانقدر دینی است که طبیعتاً مسئولیت سنگینی بر عهده این مؤسسه است. 

عارف در ادامه به تبیین مجموعه اقداماتی که مؤسسه باید جدی‌تر دنبال کند پرداخت و گفت: انشاءالله تعامل دولت با این مؤسسه بیش از گذشته باشد و بهتر بتوانیم از دستاوردهای مؤسسه به ویژه در تبیین نقش برجسته یک رهبر مذهبی و مرجع گرانقدر در هدایت یک انقلاب بزرگ و مقابله با کل استکبار غرب و شرق استفاده کرد. در این زمینه حق جوانان آینده و تمام مردم دنیاست که امام را به عنوان یک رهبر، مرجع گرانقدر و یک رهبر معنوی بشناسند و ما به این موضوع کم پرداخته‌ایم. 

وی با گلایه از نگاه گزینشی به ویژه در یکی دو دهه اخیر در رسانه‌ها در تبیین اندیشه‌های امام راحل، افزود: بعضا یک جمله از فرمان امام راحل مطرح می‌شود اما به نیت خیری که استفاده‌کنندگان از این بیانات کوتاه دارند، نمی‌رسیم لذا حتما باید با نگاه به پیش و پس از انقلاب اسلامی به تبیین اندیشه‌های امام(ره) پرداخت. معرفی امام(ره) به عنوان یک شخصیت عالی و برجسته به نسل جدید مهم است. ما نتوانستیم خیلی در جغرافیای دنیا و جغرافیای اسلام، ایشان را آنطور که باید و شاید معرفی کنیم به ویژه در عصر امروز که عصر رسانه‌های نوین است. 

عارف اظهار کرد: امروز به تبیین ویژگی‌ها و وجه تمایز این رهبر معنوی با رهبران جهان به ویژه در قرن اخیر پرداخته نشده است. تبیین نقش امام(ره) در به ثمر رسیدن مدل‌های بزرگ به طور مثال در هشت سال جنگ تحمیلی که نقش ایشان بی‌بدیل بود که انقلابی نوپا را که از نظر تجهیزات نظامی در وضعیت بسیار بدی قرار داشت و در طول هشت سال دفاع مقدس نه تنها در مقابل یک کشور بلکه در مقابل دنیای استکبار که تمام امکانات و ابزار را در اختیار دشمن ما قرار داده بود، با حضور مردم هدایت و رهبری کردند. 

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: تبیین ویژگی‌های شخصی امام چون ساده‌زیستی، اخلاق‌مداری، استکبارستیزی و نگاه خدمتگزارانه به مردم لازم است. نگاه امام راحل به عنوان یکی از رهبران قدرتمند دنیا به مردم به عنوان خدمتگزار به آنها باید تبیین شود. 

وی با بیان اینکه ایشان به مردم و نقش‌آفرینی آنها اعتماد داشتند، افزود: هنگامی حضرت امام راحل بحث رفراندوم را مطرح کردند، خیلی از ما جوانان نگران بودیم که در این رفراندوم رأی به جمهوری اسلامی خیلی بالا نباشد. آیا انقلابی را سراغ داریم که یکی دو ماه پس از پیروزی انقلاب، رهبر انقلاب، نوع انقلاب را به رفراندوم بگذارند؟ سپس نیز جمهوری اسلامی با رای بالای مردم، انتخاب شود. امام راحل بودند که نقش و محوریت مردم را به عنوان بال دیگر حکومت، تبیین کردند که این نشان‌دهنده اعتماد بی نظیر امام(ره) به مردم بود.

 

عارف به قانونمنداری امام راحل اشاره و اظهار کرد: همان ماه‌های اول پیروزی انقلاب، امام(ره) سال 58 را سال قانونگذاری نامیدند. تبیین نظریه امام(ره) در گسترش بُعد فرهنگی انقلاب مهم است و متأسفانه به بُعد فرهنگی انقلاب در دنیای اسلام کمتر پرداخته شده است البته با توجه به شخصیت امام راحل خوشبختانه بعد فرهنگی انقلاب در کشورها گسترش پیدا کرده اما در تبیین این بعد کم‌کاری شده است.

 

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: تبیین این مواردی که پیشنهاد و طرح شد صرفا وظیفه مؤسسه نیست بلکه مؤسسه محور تبیین این موضوعات است اما در کنار آن وظیفه تمام نخبگان و پژوهشگران است که برای استمرار انقلاب و تبیین اندیشه‌های امام راحل به ویژه برای نسل جدید تلاش کنند. خیلی‌ها با شخصیت امام(ره) آشنایی ندارند لذا وظیفه همه ما است که در تبیین نظریه امام راحل نه فقط در سطح کشور بلکه در سطح دنیا تلاش کنیم.

 

عارف با اشاره به فرارسیدن هفته وحدت گفت: رویکرد کلی امام(ره) در پیش از انقلاب با جلساتی که با واسطه و یا بی واسطه با ایشان داشتیم، «وحدت» بود و امروز اگر بخواهیم مؤثرترین عامل پیروزی انقلاب رامعرفی کنیم، چیزی جز وحدت نیست و اگر امروز بخواهیم ماندگار باشیم و اندیشه امام(ره) حاکم باشد و انقلاب اسلامی استمرار پیدا کند راهی جز وحدت نداریم.

 

وی افزود: شما در عمر کوتاه امام راحل پس از پیروزی انقلاب اسلامی آموزه‌های فراوانی را در بخش‌های مختلف سراغ دارید اما شاید یکی از برجسته‌ترین آنها تاکید ایشان بر وحدت و وفاق بود. شما به حوادث سال‌های اول پس از پیروزی انقلاب و پیش از جنگ تحمیلی هشت ساله بنگردید، ترور‌هایی که در سال‌های اول انقلاب اتفاق افتاد، شاید یکی از آنها برای سرنگونی یک حکومت کفایت می‌کرد اما نظام بر همه اینها غلبه کرد و در هشت سال دفاع مقدس پیروز صحنه بودیم و آن هم به دلیل تأکید امام(ره) بر وحدت و وفاق بود که مردم پای این ایستادند و شاید توافق نانوشته بین امام راحل و ملت، وحدت و انسجام و وفاق بود و هر جایی که احساس می‌شد بوی تفرقه می‌آید، امام راحل بودند که حرف آخر را می‌زدند و کشور را به سمت وحدت هدایت می‌کردند.

 

عارفبا بیان اینکه دولت چهاردهم حول شعار وفاق شکل گرفته است، گفت: در سطح کشور نیز از این شعار استقبال شد. ما بر این باوریم که علت استقبال نیز ذهنیت ارزشمند و خوبی است که از وحدت، انسجام و وفاق در بین مردم بود که حضرت امام راحل بر آن تاکید داشتند و اینکه انقلاب نوپا به اینجا رسیده به دلیل راهبرد وفاق و تقویت مشترکات است، البته که اختلاف نظر نیز امری طبیعی است.

 

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر حرکت در مسیر تقویت اشتراکات و جذب حداکثری نظرات نخبگان، تصریح کرد: امام(ره) هرجا احساس می‌کردند از مسیر تقویت اشتراکات، وحدت و رویکرد اصلی انقلاب اسلامی دور شده‌ایم، برخورد می‌کردند.

 

وی به فرمان هشت ماده‌ای امام اشاره کرد و افزود: این فرمان متوجه افراد و دوستانی بود که در گزینش‌ها حضور داشتند، روند گزینش‌ها امام راحل را نگران کرده بود که به یکباره امام(ره) این فرمان را صادر کردند تا از برخوردهای سلیقه‌ای با جوانان به گونه‌ای و خانه نشین‌کردن میانسالان به صورت دیگر، جلوگیری شود خوشبختانه بعد از این فرمان و اصلاحی که در گزینش‌ها انجام شد، احساس بهتری را در جامعه شاهد بودیم.

 

عارف با تأکید بر اینکه امروز بر این باوریم که وفاق ملی، راه نجات کشور است، اظهار کرد: واقعیت این است که اگر نتوانیم وفاق را دنبال کنیم، طبیعتاً دشمن حداکثر استفاده را خواهد کرد. اگر یکی دو ماه اخیر را نگاه کنید خواهید دید که دغدغه اصلی رسانه‌های خارج از کشور و معاندان، ایجاد تفرقه در کشور و از بین بردن وفاق است. وفاقی که امروز بین قوه مجریه و مقننه و سایر نهادهای حاکمیتی است، نتیجه رویکرد و راهبرد وفاق است. رای اعتماد مجلس به وزرا، پیام وفاق بود.

 

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه امروز مردم وفاق را پذیرفته‌اند، اظهار کرد: خوشبختانه امروز وضعیت خوبی را درباره وحدت در جامعه شاهد هستیم که باید آن را حفظ کنیم. حفظ وفاق ما را از افتراق‌افکنی دشمن مصون می‌کند.

 

وی تصریح کرد: دغدغه رسانه‌های معاند و دشمنان، انقلاب است. دشمنان به این نتیجه رسیده‌اند مهمترین راهکار مقابله با انقلاب ایجاد تفرقه و شکاف است اما وفاق و وحدت، موضوعی است که باید دولت به طور جدی آن را دنبال کند و از سوی دیگر تمام دست‌اندرکاران و مردم باید به آن توجه کنند تا اختلاف نظرها و برخی از نگاه‌های سلیقه‌ای موجب دودستگی در کشور نشود.

 

عارف گفت: بر این باوریم اگر این شعار استمرار پیدا کند و دولت نیز بتواند در گام‌های اول با احتیاط و اولویت‌هایی که مردم برای آن هزینه دادند و این دولت را انتخاب کردند، در مسیر بهبود معیشت و اقتصاد، گام بردارد، در تقویت وفاق کمک می‌کند لذا تقاضایی که می‌توان از تمام نخبگان و اندیشمندان کرد درباره چگونگی حفظ وفاق است.

 

وی با تأکید بر اینکه صرف اکتفا بر شعار وفاق و شعاردرمانی، برای زمان زیادی جوابگو نیست، افزود: در عمل می‌توان فهمید که وفاق چه میزان مورد اعتنای دولتمردان است. انشاءالله در فضای حاکم بر کشور به آسیب‌ها و چالش‌های مهم بپردازیم و تمام نخبگان برای ارائه نظر در این باره تلاش کنند.

 

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما با چالش‌ها و ناترازی‌های فراوان در بخش‌های مختلف روبرو هستیم. اگر می‌خواهیم این چالش‌ها و ناترازی‌ها را صرفا از طریق دولت حل کنیم، نمی‌توانیم خیلی موفق شویم اما اگر نخبگان جامعه به میدان بیایند و در کنار طرح ناترازی‌ها و چالش‌ها به دنبال ارائه راه‌حل و رفع مشکلات باشند، قطعا موفق خواهیم شد.

 

عارف به کسری و ناترازی برق و حل مشکلات نیروگاه‌های موجود اشاره و اظهار کرد: اگر بخواهیم راه فعلی را ادامه دهیم قطعا در سال‌ آینده نیز شاهد قطعی برق و صدمات به تولید و کارخانه‌ها و اقتصاد خواهیم بود. بنابراین برای حل و مدیریت این ناترازی‌ها باید به میان‌برها و راه‌حل‌های مثمرثمر برسیم. چنانکه در زمستان نیز با ناترازی گاز روبرو هستیم لذا باید این مسئله حل شود و نمی‌شود با روند کلاسیک، آن را حل کرد. راه‌های مؤثری که به نظر خبرگان و دانشمندان می‌رسد، چیست؟

 

وی تأکید کرد: ما مشکل سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار در کشور داریم و از طرفی هم با تحریم‌های ظالمانه مواجهیم اما نباید تسلیم شویم. تفکر امام راحل به ما دیکته می‌کند که به هیچ وجه نباید تسلیم شد بنابراین در این صحنه باید پیروز شویم.

 

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به ناترازی‌های اقتصادی گفت: ما به اصلاح امیدواریم بنابراین باید همه کمک کنیم. اعتقادمان بر این است که مسائل قابل حل است و به هیچ وجه وضعیت موجود را قابل قبول نمی‌دانیم و دولت هم برای حل این مشکلات تلاش‌ می‌کند. خوشبختانه شرایط خوب همکاری، رابطه اخلاقی و صمیمانه‌ای میان دولت و سایر دستگاه‌ها و نهادها وجود دارد که بهترین زمان برای حل چالش‌ها است.

 

عارف در پایان با تأکید بر اینکه دولت از نظرات دانشمندان، نخبگان و استادان دانشگاه برای حل چالش‌ها و ناترازی‌ها استفاده می‌کند، گفت: به یاد امام راحل افتادن، نتیجه‌اش احساس سنگین مسئولیت کردن است؛ اینکه چه بهایی داده شده که ما در این مکان‌های عزیز دور هم جمع شویم. امیدوارم خداوند به ما تحمل سنگینی مسئولیت را بدهد و با دعای خیر همه مردم و خوبان، دولت در پاسخگویی به مردم و در مقابل خون شهدا و امام راحل روسفید باشد.

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا