آخرین اخبار

راه دخالت بیگانگان در منطقه تنها با وحدت جهان اسلام بسته می‌شود + صوت


راه دخالت بیگانگان در منطقه تنها با وحدت جهان اسلام بسته می‌شود + صوت

فاصله میان 12 ربیع‌الاول تا ۱۷ ربیع‌الاول، از سوی امام خمینی(ره) به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است تا در ایران و سراسر جهان اسلام با تشكیل اجتماعات و جشن‌ها، ضمن تحكیم وحدت و برادری اسلامی به تقویت قدرت جهان اسلام در سطح جهانی کمک کنند.

بنابراین لازم است تا طی این ایام به تبیین معنا و مفهوم وحدت و اتحاد شیعه و سنی، لزوم این وحدت، تبیین اخوت اسلامی، ضرورت مناسبات کشورهای اسلامی با یکدیگر و پرهیز از اختلافات بیش از پیش پرداخته شود چراکه بنابر فرموده مقام معظم رهبری «اتحاد مسلمانان، درمان بسیاری از دردهای امت اسلامی است» ( ۱۳۹۹/۰۸/۱۳)

در این راستا سارا فلاحی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این سؤال که چرا جمهوری اسلامی ایران در طول 45 سال بر وحدت جهان اسلام به عنوان راهبرد، نه تاکتیک، تأکید دارد؟ گفت: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای تبیین و تشریح گفتمان انقلاب اسلامی، بحث وحدت مذاهب در داخل کشور است. معتقدم اینها نقش جوارح وجودی چون ایران زمین را بازی می‌کنند که هر کدام کارکردی برای تقویت و قدرتمند شدن این بدن دارد. 

هدف وحدت مانعی بر راه افتراق

نماینده مردم ایلام، ایوان، شیروان و چرداول، مهران در مجلس دوازدهم گفت: یکی از ظرفیت‌های استنثنایی کشور ما وجود ادیان، مذاهب، اقوام و زبان‌های گوناگون در داخل کشور است که نخ تسبیحی به عنوان ایرانیت و هویت ملی همه اینها را به یکدیگر وصل می‌کند و همگی ذیل این هویت ملی، معنا پیدا می‌کنند. 

وی با تأکید بر اینکه هفته وحدت عمدتا وحدت بین مسلمانان را مدنظر قرار دارد، افزود: وحدت، مانعی بر سر راه افتراق و اختلاف است که معاندان در خارج از ایران هر لحظه منتظر فتنه و ضربه زدن از راه افتراق و اختلاف هستند. در سایه این وحدت در کشور، مذاهب مختلف در کنار یکدیگر با قبله، پیامبر و کتاب واحد در راستای مجد و عظمت ایران، تلاش می‌کنند و این راهبرد مهمی است.

وحدت برای حرکت به سمت توسعه  

فلاحی بر ضرورت تقویت وحدت در کشور و جهان اسلام تأکید کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم در سایه این وحدت، کشور را به سمت و سوی پیشرفت و توسعه ببریم همانطور که تا کنون نیز همین گونه بوده است. شیعیان و اهل‌تسنن در کنار یکدیگر، برادرانه در این مسیر حرکت کرده‌اند و علاوه بر این اقلیت‌های دینی نیز در داخل ایران به واسطه نخ تسبیح ایرانیت، در راستای کمک به بزرگی و مجد ایران زمین حرکت می‌کنند چراکه همگی خودشان را متعلق به ایران می‌دانند. سلایق، قومیت‌ها، لهجه‌ها و مذاهب مختلف همه اینها ظرفیت‌هایی هستند که هر کدام در جای خود به شکلی جایگاه ایران را تقویت می‌کنند. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سؤال که تقویت و چسبندگی روابط تجاری و اقتصادی در کنار مراودات فرهنگی، علمی و سیاسی چه میزان می‌تواند وحدت میان دولت‌های اسلامی را در عرصه عمل بیشتر محقق کند، گفت: کشورهای اسلامی، وحدت رویه در کنار یکدیگر را به عنوان راهبرد بپذیرند. ما باید به عنوان کل و امت واحد اسلامی در کنار هم باشیم، قطعاً می‌توان برای نزدیکی بیش از پیش به یکدیگر و افزایش میزان وحدت از ابزار مراودات علمی، تجاری، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی استفاده کرد. 

ضرورت مراودات بیشتر مسلمانان با یکدیگر

وی تصریح کرد: هرچه مراودات مسلمان با یکدیگر بیشتر باشد به طوری که بتوانند داشته‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، قطعاً به سمت و سویی می‌روند که نیازمندی‌های خود را در روابط با خود تأمین کنند و در این وضعیت منطقه را به قدرت‌های فرامنطقه‌ای واگذار نخواهند کرد و کشورهای قدرتمند از نیازمندی کشورهای مسلمان نمی‌توانند سوء استفاده کنند. 

فلاحی تأکید کرد: در واقع وقتی مسلمانان نیازهای خود را در رابطه با همدیگر برطرف کنند و در کنار هم با وحدت، برادری و به اشتراک گذاشتن داشته‌ها حرکت کنند، می‌توانند به توانایی‌های علمی و فناوری‌های نوین برسند و جایگاهشان را در منطقه و جهان تحکیم کنند به ویژه اینکه در زمینه دانش‌بنیان‌ها، جوانان مسلمان در دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

فلسطین؛ محور وحدت مسلمانان

وی تصریح کرد: در این صورت قدرت‌های فرا منطقه‌ای که صرفا برای چپاول ثروت‌های مسلمانان در منطقه حضور دارند و در نظر دارند تا با اختلاف و افتراق میان مسلمانان، نقشه شوم خود را به پیش ببرند، نمی‌توانند از شکاف میان مسلمانان استفاده کنند. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره مسئله فلسطین و شرایط امروز غزه و قابلیت وحدت‌آفرینی آن در جهان اسلام، گفت: همیشه مسئله فلسطین، محور وحدت مسلمانان بوده است. علیرغم اختلافاتی که مسلمانان در برخی موارد دارند اما حداقل ملت‌های مسلمان در مسئله فلسطین با یکدیگر همرنگ و هم‌رأی هستند و چنگ زدن به این محور مشترک می‌تواند حرکت به سمت وحدت را تسهیل کند.   

بازگشت جداشدگان از آرمان فلسطین به سرخط وحدت

نماینده مجلس دوازدهم اظهار کرد: البته برخی از دولت‌های اسلامی هستند که از این آرمان‌ها دور شده‌اند و مردم فلسطین را رها کرده‌اند که باید به سرخط وحدت اسلامی بازگردند. اتفاقاتی که در غزه میفتد لکه ننگی بر پیشانی سازمان‌های حقوق بشری، سازمان ملل و شورای امنیت است. آنها حقوق بشر را مبتنی بر ثروت، جغرافیا و تعلق به دین و مذهب خاص تعریف می‌کنند و انسان به ما هو انسان را قبول ندارند ولذا گزینشی درباره حقوق بشر برخورد می‌کنند. آنها برخی از کشورها را درحالی متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند اما از جنایت و فجایعی که در فلسطین رخ می‌دهد، عبور کرده و در برابر آن سکوت می‌کنند!

سازمان بی‌خاصیت ملل

فلاحی اظهار کرد: سازمان ملل به سازمان بی‌خاصیتی تبدیل شده است که حتی برای فلسفه وجودی خود نمی‌تواند حرکتی انجام دهد. این سازمان در برابر رژیمی که صرفاً کار و هویتش بر آدمکشی، جنایت، غصب و غارت نهاده شده، مستأصل است. بنابراین تنها راه مقابله با رژیم سفاک صهیونیستی این است که به نهادهای بین‌المللی دل نبندیم چراکه خودشان از طراحان این جنایات هستند و نه تنها جهان اسلام بلکه سراسر دنیا باید با انسجام علیه این رژیم غاصب و کودک‌کش در کنار همدیگر باشند. 

وی به طرح پیشنهاد قطع تعامل و همکاری کشورهای اسلامی چون صادرات انرژی به کشورهای غربی اشاره کرد و گفت: کشورهای اسلامی می‌توانند با در کنار هم بودن و با فشار اقتصادی اروپا، آمریکا و رژیم صهیونیستی را وادار کنند تا دست از این جنایات بردارند. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: پس از گذشت 11 ماه از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بیش از 41 هزار نفر از مردم به خاک و خون کشیده شده‌اند. تمام زیرساخت‌های مدنی و شهری، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نابود شده‌‌اند. در غزه دارو نیست و فاجعه انسانی درحال رخ دادن است اما می‌بینیم آمریکایی‌ها و تروئیکای اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) در این شرایط ایران را تحریم می‌کنند اما همچنان به حمایت تسلیحاتی و اقتصادی از رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند.

فلاحی در پایان گفت: همین استانداردهای دوگانه باعث شده است تا ملت‌ها به سازمان‌های بین‌المللی داعیه‌دار حقوق بشر، امیدی نداشته باشند چراکه آنها هر کجا منافعشان اقتضا می‌کند، ورود پیدا می‌کنند لذا در این شرایط وحدت کشورهای اسلامی مؤثرترین راهکار برای حل مسئله فلسطین است.

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا