آخرین اخبار

رقم عجیب قاچاق گازوئیل از ایران



رقم عجیب قاچاق گازوئیل از ایران

به گزارش همشهری آنلاین، طبق آمارهای رسمی، میانگین تولید گازوئیل ایران ۱۱۴ میلیون لیتر است که مسئولان وزارت نفت و پلیس امنیت اقتصادی از قاچاق روزانه ۲۰ میلیون لیتر آن خبر می‌دهند؛ یعنی روزانه بیش از یک‌ششم گازوئیل تولیدی ایران قاچاق می‌شود.

یکی از اختلاف‌نظرها در زمینه قاچاق سوخت، حجم روزانه آن است که به‌طور متوسط در بین تمامی اظهارات بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون لیتر روزانه قاچاق سوخت (بنزین و گازوئیل) برآورد می‌شود؛ اما سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا در حاشیه دیدار با مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با رد برخی اعداد مطرح‌شده در رسانه‌ها درباره حجم قاچاق سوخت در کشور، گفت: اعداد مطرح‌شده به‌هیچ‌وجه درست نیستند و با توجه به افزایش روزافزون خودروهای داخلی، عمده بنزین تولیدی در کشور از سوی خودروهای داخلی مصرف می‌شود.

سردار رحیمی عمده قاچاق سوخت در کشور را مربوط به فرآورده گازوئیل اعلام کرد و گفت: حجم کشفیات کشور در حوزه قاچاق سوخت حاکی از قاچاق روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر نفت گاز در کشور است و با اجرای طرح‌های ویژه در حال مبارزه تخصصی برای جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت و شناسایی گلوگاه‌های قاچاق هستیم.

تأمین پایدار آب تهران نیازمند صرفه‌جویی ۲۰ درصدی

فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به جمعیت قابل‌توجه پایتخت و مصرف تصاعدی آب شرب، گفت: مدیریت مصرف ۲۰ درصدی امکان تأمین آب پایدار برای تهران را محقق می‌کند و مشترکان باید به این مسئله توجه کنند.

وی افزود: امسال برنامه‌ای که برای مصارف و منابع حوضه‌های آبریز منتهی به شهر تهران ونیز منابعی که تأمین نیازهای این شهر را دارد، در حال نگارش است همه به این سمت است که بتوان یک مدیریت بهینه‌ای را اعمال کرد.

ذخیره کم‌نظیر آرد در ایران

مسعود امرالهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به پایداری خودکفایی تولید گندم کشور، گفت وضعیت کنونی تولید گندم و ذخایر کارخانجات آرد را در ۲۰ سال اخیر کشور کم‌نظیر خواند.

وی درباره افزایش قیمت نان و تخلف برخی نانوایی‌ها در گران‌فروشی نان نیز اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای ملی آرد و نان کشور در ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ مسؤولیت نظارت بر نانوایی‌ها به عهده بازرسان سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده است و بازرسان جهاد کشاورزی با بازرسان این سازمان همکاری دارند.

به گفته امرالهی، بازرسان سازمان حمایت، تخلفات یاد شده را در سراسر کشور رصد و رسیدگی می‌کنند.

پیش‌بینی افزایش تولید گوشت

فضل خرم، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایر کشور با اشاره به جزئیات طرح تولید قراردادی گوشت گفت: در صورت اجرایی شدن این طرح، تولید گوشت در سال جاری ۲۷ هزار تن افزایش می‌یابد و به ۲۲۷ هزار تن می‌رسد.

وی اظهار کرد:: طرح تولید قراردادی گوشت از سال گذشته بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی وزیر وقت جهاد کشاورزی در دست پیگیری بود و در سال گذشته برای ۷۷۲ هزار رأس دام به سرانجام رسید. پس‌ازآن ۱۰۹ هزار تن جو به‌صورت مدت‌دار ۶ ماه در اختیار تعاونی‌های عشایر برای توزیع در میان عشایر قرار دادند که موجب شد تا در میان عشایر امنیت روانی و رضایتمندی نسبت به سیاست‌های دولت در جامعه عشایر ایجاد شد.

کاهش صادرات زغال‌سنگ

گمرک ایران اعلام کرد: در ۶ ماهه سال جاری ۱۲ میلیون دلار کک و زغال‌سنگ صادر شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۷ درصد کاهش داشته و پاکستان همچنان مشتری بزرگ زغال‌سنگ ایران است.

بر اساس این گزارش، واردات این محصول نیز در ۶ ماهه سال جاری با کاهش ۵۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم ۱۵۵ میلیون دلار رسیده است.

چرا طلای ایران با کاهش طلای جهانی همراه نشد؟

محمد کشتی‌آرای، نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، گفت: باوجود کاهش بهای طلا در بازارهای جهانی، نوسانات نرخ ارز اجازه کاهش قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی را نداد و حتی حباب قیمت آن را افزایش داد.

وی در رابطه با تغییرات قیمت انواع قطعات سکه و طلا در بازار و آخرین قیمت‌ها در پایان هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با یک‌میلیون و ۱۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات روز پنجشنبه به ۴۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید که قسمتی از این افزایش، به خاطر افزایش حباب سکه بوده است. سکه تمام طرح قدیم نیز با ۵۰۰ هزار تومان افزایش هفتگی به ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

افتتاح ۷ تصفیه‌خانه فاضلاب تا پایان سال

هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: ۱۰۰ تصفیه‌خانه با ظرفیت دو میلیون مترمکعب در شبانه‌روز در حال ساخت است و تا پایان سال هفت تصفیه‌خانه در استان‌های تهران، خوزستان، کرمان، فارس و گیلان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار کرد: در شرایط فعلی ۲۷۷ تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت ۶ میلیون مترمکعب در شبانه‌روز در مدار بهره‌برداری است و امیدواریم با اختصاص به‌موقع بودجه، تصفیه‌خانه در حال احداث هم به مدار بهره‌برداری برسند.

منبع خبر: جام جم آنلاین

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا