آخرین اخبار

«زیرخاکی»، «آقای قاضی» و «جوکر» فاتحان رقابت تلویزیون و نمایش خانگی

به گزارش ایسنا، نتایج دو نظرسنجی مرکز تحلیل اجتماعی (متا) درباره پربیننده‌ترین محصولات تلویزیونی و نمایش خانگی که به تازگی منتشر شده، داده‌های فراوانی درباره برنامه‌ها و سریال‌های آذرماه سیما و پلتفرم‌ها در دسترس قرار می‌دهد که از جنبه‌های مختلفی قابل تحلیل است. هرچند در تمامی این آمارها دسترسی محدود مخاطب به برنامه‌های نمایش خانگی (به لحاظ صرف هزینه و اینترنت) در مقایسه با تماشای رایگان برنامه‌های فراگیر تلویزیون باید لحاظ شود.

آی‌فیلم محبوب در پخش سریال

مجموعه «آقای قاضی ۲» در حالی در نظرسنجی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) با ۳۷ درصد مخاطب در صدر فهرست پربیننده‌ترین سریال‌های آذرماه تلویزیون معرفی شده که پخش این اثر از شبکه دو سیما، در روز دوم آذرماه به پایان رسید اما بازپخش فصل اول آن از شبکه آی‌فیلم، از ۱۲ آذرماه شروع شد. بنابراین احتمالا فصل اول این مجموعه با پخش از شبکه آی‌فیلم به لقب پربیننده‌ترین سریال تلویزیون دست یافته است. در این صورت، با احتساب حضور «زیرخاکی ۲» با ۳۲ درصد مخاطب در رتبه دوم پربیننده‌های تلویزیون در این ماه، سریال‌های صدرنشین آذرماه صداوسیما، هردو از آنتن شبکه تامینی آی‌فیلم به فهرست پربیننده‌ها رسیدند که نکته‌ای قابل تامل است.

تحلیلی بر کارنامه اعمال تلویزیون و شبکه نمایش خانگی

در این شرایط، «آقای قاضی» و «زیرخاکی ۲» از شبکه آی‌فیلم، از سه مجموعه جدید «سوجان» شبکه یک، «چرخ گردون» شبکه دو و «مهیار عیار» شبکه سه مخاطب بیشتری داشته‌اند.

در عین حال ساختار اپیزودیک «آقای قاضی» باعث شده تا شمار مخاطبان پیگیر این اثر نسبت به رقبای سریالی‌اش بسیار کمتر باشد و در حالی که حداقل ۵۷ درصد از مخاطبان هر سریال تلویزیونی یا خانگی، همه قسمت‌های سریال را تماشا می‌کنند، این رقم برای «آقای قاضی» ۳۰ درصد است. بنابراین از آنجا که به نظر می‌رسد این اثر مخاطب گذری زیادی دارد، شاید اطلاق واژه «پربیننده‌ترین» به آن محل بحث باشد؛ چراکه عملا مخاطب پیگیر این سریال حدود ۱۱ درصد است، ولی مخاطب پیگیر «زیرخاکی ۲» به ۱۸ درصد و مخاطب پیگیر «سوجان» به حدود ۱۷ درصد می‌رسد.

شبکه سه فاتح رقابت برنامه‌های ترکیبی

شبکه آی‌فیلم در حالی به انتخاب نخست مخاطبان تلویزیون برای تماشای سریال تبدیل شده که شبکه سه این نقش را در برنامه‌های ترکیبی ایفا می‌کند. در فهرست چهار برنامه پربیننده سیما، سه عنوان از شبکه سه و تنها یک برنامه از شبکه دو وجود دارد. در نتیجه فاصله چشمگیری میان شبکه‌های سه و آی‌فیلم با دیگر شبکه‌های رسانه ملی، از حیث میزان مخاطب به وجود آمده است.

تحلیلی بر کارنامه اعمال تلویزیون و شبکه نمایش خانگی

نکته قابل تامل در نظرسنجی متا آنکه در فهرست پنج شبکه نخست تلویزیون از لحاظ میزان بیننده، نامی از شبکه نسیم دیده نمی‌شود. این در حالی است که این شبکه به عنوان «شبکه نشاط و سرگرمی» تاسیس شده و اساسا تولید برنامه‌های سرگرم‌کننده پرمخاطب، وظیفه اصلی آن است. همزمان حضور شبکه نمایش در رتبه پنجم و قرارگیری آن در رتبه‌ای بالاتر نسبت به شبکه‌های نسیم، کودک و ورزش قابل جالب است؛ چراکه در نظرسنجی‌های سال‌های گذشته، این شبکه معمولا در بالاترین رتبه‌ها قرار نمی‌گرفت.

«جوکر» پربیننده‌تر از رقبای تلویزیونی

مقایسه‌ای میان چهارمین موج نظرسنجی متا درباره محصولات نمایش خانگی با اولین موج نظرسنجی این مرکز درباره محصولات تلویزیون، نشان می‌دهد «زخم کاری ۴» به عنوان پرمخاطب‌ترین سریال خانگی آذرماه، تقریبا نصف چهارمین سریال پربیننده تلویزیون بیننده دارد.

با این حال برخلاف سریال‌ها، در بخش برنامه‌های غیرنمایشی، وضعیت تلویزیون چندان مساعد نیست و «جوکر: طبقه بیست و یک» با آمار ۲۷ درصدی، از برنامه‌های غیرنمایشی تلویزیون پربیننده‌تر است.

این در حالی است که به گفته بسیاری از فعالان حوزه وی‌اودی، این صنعت کمتر از ۱۰ میلیون مشترک دارد که تنها بخشی از آن‌ها مشترک پلتفرم پخش‌کننده «جوکر: طبقه بیست و یک» هستند. و تلویزیون در خانه‌های قریب به اتفاق ایرانیان وجود دارد.

تحلیلی بر کارنامه اعمال تلویزیون و شبکه نمایش خانگی

«زخم کاری: مجازات» کم‌بیننده‌تر از فصل سوم

مرور موج جدید نظرسنجی متا درباره محصولات نمایش خانگی و مقایسه آن با سه موج قبلی این نظرسنجی، نشان از رشد بعضی سریال‌ها از لحاظ میزان بیننده دارد.

بیشترین رشد میزان مخاطب به سریال «بازنده» تعلق دارد که از ۷ درصد در نظرسنجی مهرماه به ۷.۷ درصد در نظرسنجی آبان‌ماه و در نهایت ۱۲ درصد در نظرسنجی آذرماه رسید که احتمالا حاصل رضایت تماشاگران و تبلیغ زبانی این اثر است. در مقابل، «زخم کاری ۴» دیگر محصول پلتفرم فیلیمو با کاهش بیننده مواجه بوده؛ چراکه با ۱۴ درصد مخاطب در آذرماه، نسبت به «زخم کاری ۳» که در شهریورماه ۱۵.۹ درصد مخاطب جذب کرده بود، کم‌تماشاگرتر شده است.

از میان سریال‌های پلتفرم فیلم‌نت، «گردن‌زنی» با آمار حدود ۱۳ درصدی در سه نظرسنجی متوالی، وضعیت ثابتی داشته، در حالی که «قهوه پدری» از ۹.۶ درصد در آبان‌ماه به ۱۲ درصد در آذرماه رسیده است.

تحلیلی بر کارنامه اعمال تلویزیون و شبکه نمایش خانگی

بین دو سریال «قهوه پدری» و «بازنده» نیز که طبق نظرسنجی اخیر، هردو ۱۲ درصد بیننده داشتند، «بازنده» با مخاطب پیگیر ۷۷ درصدی وضعیت بهتری دارد و بینندگان تمام قسمت‌های «قهوه پدری» از ۵۹ درصد تجاوز نمی‌کند.

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا