آخرین اخبار

سامانه‌های دفاعی اسرائیل توان مقابله با اراده حزب‌الله را ندارد + صوت


سامانه‌های دفاعی اسرائیل توان مقابله با اراده حزب‌الله را ندارد + صوت

عماد آبشناس، پژوهشگر مسائل منطقه و مدیر منطقه‌ای خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، به تحلیل پاسخ اولیه حزب‌الله لبنان به قتل عام وحشیانه رژیم صهیونیستی و انفجارهای دستگاه‌های پیجر و بی‌سیم طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته با حملات موشکی به سرزمین‌های اشغالی فلسطین، گفت: همانطور که حزب‌الله در بیانه خود نیز اعلام کرده است این عملیات مرحله نخست واکنش حزب‌الله بود که با موفقیت توانست فرودگاه «رامات داوود» را که هواپیماهای اسرائیلی برای حمله به لبنان از آن پرواز می‌کنند با ده‌ها فروند موشک، مورد حمله قرار دهد. 

وی ادامه داد: در این حملات مجتمع‌های صنعتی ـ نظامی شرکت رافائل و کارخانه تولید وسایل و تجهیزات الکترونیکی مانند باتری‌های منفجر شده دستگاه‌های پیجر منهدم شد. همچنین طی این حملات، پایگاه نظامی که برای جاسوسی استفاده می‌شد مورد حمله و اصابت فروندها موشک حزب‌الله قرار گرفت. 

اصابت موفقیت‌آمیز موشک‌های حزب‌الله به اهداف

آبشناس با بیان اینکه در این حملات و واکنش‌ها نیز چندین پایگاه رژیم صهیونیستی مورد هدف قرار گرفت، اظهار کرد: با این عملیات و پرتاب موشک‌ها، حزب‌الله نشان داد تمام سامانه‌های دفاعی اسرائیل نمی‌تواند در مقابل اراده آن در هدف قرار دادن پایگاه‌های رژیم صهیونیستی بایستد. چنانکه شاهد بودیم سامانه‌های دفاعی رژیم صهیونیستی در حین عملیات به طور کامل فلج شده بود به طوری که در مرحله‌ای بیشتر از 140 موشک را حزب‌الله به سمت اهداف مشخص در سرزمین‌های اشغالی پرتاب شد اما این سامانه‌ها نتوانستند حتی یکی از این موشک‌ها را ردیابی کنند و حتی از موشک‌‌هایی که در مرحله دوم از سوی حزب‌الله پرتاب شد تنها 30 یا 40 موشک توسط سامانه دفاعی اسرائیل ردیابی شد و سایر موشک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرد. 

پژوهشگر مسائل منطقه با بیان اینکه حزب‌الله در این عملیات از موشک‌های جدید میان‌برد به نام «فادی ۱» و «فادی ۲» استفاده کرد، گفت: این نخستین بار بود که حزب‌الله از این موشک‌ها میان‌برد استفاده کرد که عملاً نشان داد معادله جنگ تغییر کرده و حالا که رژیم صهیونیستی، عبور از خط قرمزها را آغاز کرده، حزب الله نیز این کار را انجام می‌دهد اما باز شاهد بودیم این واکنش همراه با بازی ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی علیه صدها غیرنظامی بود. 

مردانگی حزب‌الله در مقابله با نظامیان اسرائیلی

آبشناس با تأکید بر اینکه حزب‌الله در واکنش به اقدامات جنایتکارانه اسرائیل در لبنان و مناطق جنوبی بیروت مناطق مسکونی را مورد هدف قرار نداده است، اظهار کرد: حزب‌الله می‌توانست تمامی مناطق مسکونی حیفا را مورد هدف قرار دهد. همچنین سیدحسن نصرالله نیز پیشتر هشدار داده بود اگر ضاحیه یا حومه جنوبی بیروت را مورد هدف قرار دهید، حیفا را مورد حملات موشکی قرار خواهیم داد و اگر بیروت را مورد حمله قرار دهید ما به تل آویو واکنش نشان خواهیم داد. 

مدیر منطقه‌ای خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در تهران تصریح کرد: حزب‌الله نشان داد مردانگی این را دارد که مقابله را با نظامیان انجام دهد و غیرنظامیان را هدف قرار ندهد درست بالعکس رژیم صهیونیستی که با نامردی غیر نظامیان را مورد هدف قرار می‌دهد اما ممکن است بعدها این معادله تغییر کند. 

وی با اشاره به تعویق نشست کابینه رژیم صهیونیستی به علت اختلال در اوضاع امنیتی و تهدیدات احتمالی، گفت: طبق اعلام حزب‌الله این عملیات مرحله نخست بود و رژیم صهیونیستی نیز متوجه این است که هنوز حزب‌الله، اقدام اساسی مدنظر را انجام نداده و فعلاً پایگاه‌های اولیه را منهدم کرده و قطعاً مرحله بعدی در کار است لذا هنگامی که از مرحله بعدی صحبت می‌شود هیچ بعید نیست که حزب‌الله منتظر باشد که کابینه رژیم صهیونیستی در مکانی جمع شود و آن مکان را منهدم کند. مطمئن باشید همانطور که حزب‌الله می‌تواند به حیفا برسد قطعاً می‌تواند به تل‌آویو و یا هر نقطه از سرزمین‌های اشغالی فلسطینی دست پیدا کند.  

آبشناس اظهار کرد: هنگامی که رژیم صهیونیستی جلسه برخی از فرماندهان حزب‌الله را مورد هدف قرار می‌دهد قطعاً باید توقع داشته باشد که جلسه و نشست کابینه نیز مورد هدف قرار گیرد. امروز در واقع سران رژیم صهیونیستی از ترس حفظ جان به پناهگاه‌‌ها پناه برده‌اند و به قول معروف، سوراخ موش در تل‌آویو و حیفا بسیار گران شده و یا امکان دسترسی به آن سخت است. 

ساختارهای اطلاعاتی قوی حزب‌الله درون اسرائیل

پژوهشگر مسائل منطقه با تأکید بر اینکه اسرائیل عادت دارد هنگامی که دست به اقدامات جنایتکارانه می‌زند خود را پنهان می‌کند، تصریح کرد: معمولاً رژیم صهیونیستی در طول تاریخ اثبات کرد که همواره توان اسرائیل به افراد غیرنظامی می‌رسد و تا کنون شاهد نبودیم که حتی جسارت مبادله با رزمندگان را چه در غزه و چه در جنوب لبنان داشته باشد. صرفاً قلدری رژیم صهیونستی برای کودک، زن، پیر و جوان است و بیمارستان‌ها، مدارس، کلیساها و یا پناهگاه‌های آوارگان را مورد هدف قرار می‌دهد و توان و مردانگی ایستادگی در مقابل رزمندگان حزب‌الله را ندارند. 

وی با تأکید بر اینکه ساختارهای اطلاعاتی حزب‌الله و جبهه مقاومت درون اسرائیل بسیار قوی است، ادامه داد: بنابراین حزب‌الله می‌تواند حرکات رژیم صهیونیستی را رصد کند. تصور می‌کنم که یکی از اهداف ممکن است همان مکان تجمع کابینه رژیم صهیونیستی  مشخص باشد.

آبشناس با بیان این روند اضمحلال و فروپاشی اسرائیل از درون، سرعت گرفته است، گفت: متأسفانه مشکل اساسی این است که رژیم صهیونیستی در جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای، دست بالاتری را دارد و سعی می‌کنند تا با جنگ رسانه‌ای روحیه داخلی اسرائیل را تقویت کنند به ویژه اینکه امروز شاهد هستیم در کنار کشورهای غربی، برخی از کشورهای عربی نیز حامی اسرائیل هستند.

سرپوش گذاشتن بر اقدامات تلافی‌جویانه جبهه مقاومت

مدیر منطقه‌ای خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در تهران اظهار کرد: امروز مهاجرت معکوس در اسرائیل به شدت افزایش یافته است لذا رژیم صهیونیستی سعی می‌کند تا با کتمان یا عدم ابراز ابعاد حقیقی این گونه عملیات‌ها به تقویت روحیه داخلی خود بپردازد و از سوی دیگر تلاش می‌کند تا اقدامات جنایتکارانه اسرائیل را بزرگ‌نمایی کنند اما روی اقدامات تلافی‌جویانه جبهه مقاومت سرپوش بگذارند. 

وی با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی معمولاً درصد آسیب‌های خود را مخفی می‌کند، تصریح کرد: آنها می‌دانند بیان آسیب‌ها چه میزان در روحیه یهودی‌های مهاجر از کشورهای مختلف به سرزمین‌های اشغالی، اثرگذار است اما جبهه مقاومت تمام این موارد را به دلیل اهتمام به موضوع شهادت و اهمیت تشییع شهدا اعلام می‌کند ولیکن رژیم صهیونیستی تعداد کشته‌ها و مجروح‌ها را مخفی نگه می‌دارد.

آبشناس در پایان به یکی از معروفترین این اتفاقات در حدود 30 سال پیش از سوی صدام حسین اشاره کرد و گفت: صدام حسین با موشک‌ و به منظور دستیابی به دو هدف بزرگ به اسرائیل حمله کرد اما اسرائیل آسیب‌های آن را کتمان کرد ولی اینک پس از 25 سال و با خروج مدارک و اسناد محرمانه آمریکایی از طبقه‌بندی، معلوم شد در آن زمان تمام موشک‌های عراق به اهداف خود اصابت کرده است و اسرائیل آسیب‌های زیادی را متحمل شد. براساس مدارک و اسناد آمریکایی طی آن عملیات حداقل 25 نفر کشته، 200 نفر زخمی و قریب 2 هزار نفر در بیمارستان‌های روانی بستری شدند اما اسرائیل آن زمان این جریان را کتمان کرد.

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا