آخرین اخبار

سخنرانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل؛ افشاگر چهره ضد انسانی رژیم صهیونیستی


سخنرانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل؛ افشاگر چهره ضد انسانی رژیم صهیونیستی

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان، یکشنبه اول مهرماه به‌ منظور حضور و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شد. 

نشست‌ها، دیدارها با سران کشورهای مختلف جهان و سخنرانی رئیس‌جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، فرصت مناسبی برای بیان دیدگاه‌‌ها و مواضع صلح‌طلبانه ملت ایران، تبیین جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه غزه و ضرورت همراهی کشورها برای حمایت از مردم فلسطین و لزوم وحدت میان امت‌های اسلامی و مردم جهان، است. 

در این راستا محسن پاک‌آیین، دیپلمات پیشین کشورمان و سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و تحلیل و ارزیابی خود از سخنان شب گذشته رئیس‌جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که همه ساله در این ایام برگزار می‌شود، حائز جایگاه بسیار مهمی برای کشورهای مختلف در عرصه‌ دیپلماسی رسمی و عمومی است. کشورها از این فرصت استفاده می‌کنند تا در حوزه رسمی با مقامات دیگر کشورها ارتباط داشته باشند و در حوزه غیر رسمی، رسانه‌ای و مردمی نیز در جهت اهداف خود عمل کنند.  


بیشتر بخوانید: 


وی افزود: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است در این نشست‌ها و دیدارها مواضع و نوع نگاه خود را به سیاست خارجی، روابط بین‌الملل و نظم آینده جهان به اطلاع مقامات رسمی و مردم جهان برساند لذا حضور در سازمان ملل متحد و  نشست مجمع عمومی آن، از اهمیت بسزایی برخوردار است و از این بُعد، سفر رئیس‌جمهور به سازمان ملل و حضور در نیویورک، اهمیت ویژه‌ای دارد. 

ابعاد دیپلماسی رسمی مجمع عمومی سازمان ملل

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان به اهمیت بعد دیپلماسی رسمی این حضور اشاره و بیان کرد: سخنرانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل را میلیاردها نفر به صورت زنده و یا به صورت تولیدی در اخبار دیدند و شنیدند و با مواضع ایران در حوزه‌های مختلف آشنا شدند اما مهمترین بحث آن است که معمولاً رسانه‌های خارجی و غربی سعی می‌کنند تا مواضع ایران را تحریف و تقطیع شده و یا به صورت خلاصه به جهانیان منعکس کنند. 

پاک‌آیین تصریح کرد: تریبون مجمع عمومی با حضور رسانه‌های مختلف جهان به صورت زنده پوشش داده می‌شود لذا باید فرصت تحریف حقایق را از رسانه‌هایی که قصد انحراف افکار عمومی در جهت اهداف خود هستند، گرفته شود به طوری که در این موضوع ناکام بمانند. 

طرح دقیق مواضع ایران در مجمع عمومی سازمان ملل

دیپلمات پیشین کشورمان با تأکید بر اینکه در این سخنرانی به صورت دقیق مواضع جمهوری اسلامی ایران مطرح شد، افزود: دیدارهای رئیس‌جمهور با همتایان خود از کشورهای مختلف نیز فرصت خوبی است که می‌توان از آن برای تبادل نظر و جلب همکاری‌های بیشتر با سران کشورهای مختلف استفاده کرد. معمولاً برای دیدار سران، طرفین باید به کشورهای یکدیگر با تشریفات خاص، سفر کنند اما چند روز حضور رئیس‌جمهور در سازمان ملل، فرصتی است تا با تعداد زیادی از سران کشورها دیدار و تبادل نظر کند. 

وی با اشاره به اهمیت حوزه دیپلماسی عمومی و غیر رسمی و ارتباطی در این سفر گفت: رسانه‌های متعدد از رؤسای جمهوری کشورهای مختلف از جمله رئیس‌جمهور کشورمان به منظور مصاحبه دعوت می‌کنند لذا این نیز مجال بسیار خوبی است که ایشان مواضع جمهوری اسلامی ایران را درباره مباحث مختلف جهان، مسائل دو و چند جانبه به اطلاع افکار عمومی و مردم جهان برساند و افکار عمومی را نسبت به اهداف خود توجیه کنند. 

پاک‌آیین به فرصت دیدار با دانشگاهیان، ایرانیان و احیاناً نهادهای غیر دولتی آمریکا طی این سفر اشاره و بیان کرد: این نیز فرصت خوبی بود که رئیس‌جمهور کشورمان با استفاده از آن، جهان را با مواضع اصولی ایران آشنا کرد.

سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه در مقطع فعلی، مهمترین مسئله جهان، تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و اخیرا به لبنان است، گفت: خیلی از رسانه‌های متمایل به غرب و طرفدار رژیم صهیونیستی سعی دارند تا حقایق را وارونه جلوه دهند و اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را به نوعی دفاع از خود نامیده و این رژیم را مظلوم نشان دهند.

فرصت رئیس‌جمهور برای بسیج همگانی علیه اسرائیل

وی تصریح کرد: بر همین مبنا رئیس‌جمهور در دیدارهای رسمی و در فضای دیپلماسی عمومی و در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره این موضوع صحبت و چهره وقیح و جنایات ضد انسانی رژیم صهیونیستی را برای جهانیان تبیین کرد. امروز که فضای افکار عمومی در جهان علیه اسرائیل است هر سخن و اقدام آگاهی‌بخشی در این رابطه به شکل‌گیری بسیج همگانی در جامعه جهانی برای محکوم کردن اقدامات اسرائیل کمک شایانی می‌کند. 

دیپلمات پیشین کشورمان اظهار کرد: از سوی دیگر رئیس‌جمهور در سخنرانی مجمع عمومی در بعد ایجابی، طرح جمهوری اسلامی ایران را برای برگزاری همه‌پرسی در اراضی اشغالی با حضور همه فلسطینیان اعم از مسلمانان، یهودیان و مسیحیان را به جهان عرضه کرد. این طرح را می‌توان جامع‌ترین و در عین حال دموکراتیک‌ترین طرح برای حل همیشگی بحران و ناامنی در منطقه دانست که امکان عملی شدن دارد.

پاک‌آیین با تأکید براینکه طرح دو دولت، قابلیت اجرا ندارد، اضافه کرد: این طرح از سوی سازمان ملل و برخی از کشورها با توجه به مخالفت جدی رژیم صهیونیستی، مطرح می‌شود. همچنین طرح یک دولت نیز به این معنا که اسرائیل می‌خواهد در فلسطین حاکم شود، کاملاً منتفی است چراکه با مقاومت مردم فلسطین و گروه‌های محور مقاومت اصلاً این اتفاق رخ نمی‌دهد لذا طرح ایران، یک طرح جامع و قابل اجرا است که رئیس‌جمهور از این فرصت مغتنم برای طرح آن در سازمان ملل استفاده کرد. 

دستاوردهای خوب سفر به نیویورک

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد این سفر دستاوردهای خوبی به همراه خواهد داشت، گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای این سفر آن است که در حوزه فلسطین، گام‌های خوبی در مسیر شکل‌گیری اجماع جهانی علیه رژیم صهیونیستی برداشته خواهد شد. 

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه برخی اظهارات مبنی بر اینکه حضور رئیس‌جمهور در نیویورک موجب خروج ایران از انزوا می‌شود، نادرست است، افزود: این‌ها بیشتر سخنان تبلیغاتی است. جمهوری اسلامی ایران در انزوا نیست چراکه دوستان خوبی در منطقه و در میان همسایگان و سایر کشورهای جهان دارد؛ از جمله روسیه و چین به منزله دو عضو اصلی شورای امنیت سازمان ملل از دوستان و متحدان نزدیک ایران هستند. همچنین جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی با کشورهای آسیای جنوب شرقی، جنبش عدم تعهد، کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی دارد. 

دیپلمات پیشین کشورمان تأکید کرد: قطعا گفت‌وگوهای رئیس‌جمهور در نیویورک با مقامات سایر کشورها از جمله دوستان و متحدان منجر به تعمیق پیوندهای دوستی شده و زمینه را برای پیشرفت همکاری‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف، فراهم می‌کند. 

دیدار با رهبران ادیان الهی برای تشریح جنایت اسرائیل

وی درباره اهمیت ارتباط با ایرانیان مقیم آمریکا طی این سفر اشاره کرد و ادامه داد: بسیاری از ایرانیان خارج از کشور دارای ظرفیت‌های خوبی هستند که به ایران بیایند و از تخصص و سرمایه خود برای پیشرفت وطن استفاده کنند لذا این دیدارها بسیار مؤثر خواهد بود.

پاک‌آیین در پایان با اشاره به دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با رهبران ادیان الهی گفت: این دیدار به طور خاص بر تبیین جنایات رژیم صهیونیستی متمرکز بود، چراکه این جنایات به نام دفاع از یهودیت درحال انجام است و باید رهبران ادیان الهی به ویژه یهودیان بیش از پیش از رژیم صهیونیستی فاصله بگیرند. 

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا