سقوط شاخص اعتماد مصرف کننده در بزرگ ترین اقتصاد اروپا
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از یورونیوز، شاخص اعتماد مصرفکننده در آلمان به شدت کاهش یافته و این امر امیدها به رشد اقتصادی در بزرگترین اقتصاد اروپا را تضعیف کرده است.
نتایج یک نظرسنجی نشان میدهد که خانوارها و بخش خصوصی آلمان آماده کاهش هزینههای خود هستند، به جای اینکه مصرف خود را که نیمی از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل میدهد، تقویت کنند.
شاخص اعتماد مصرفکننده GfK که یک نظرسنجی کلیدی از 2000 نفر است، 4.9 واحد کاهش یافته و به منفی 23.3 رسیده است؛ این رقم پایینترین سطح در هفت ماه گذشته محسوب میشود. انتظار میرفت این شاخص حدود منفی 18.6 باشد.
بر اساس این گزارش، “انتظارات درآمدی به شدت کاهش یافته و تمایل به خرید با اندکی افت مواجه بوده است. همچنین “تمایل به پسانداز افزایش یافته” که منجر به افت قابلتوجه در میل به خرید در آخرین ماه سال جاری میلادی شده است.
افزایش نگرانیها درباره عدم امنیت شغلی بهدلیل کاهش مشاغل در بخش صنعتی و پیشبینیهای ضعیف رشد اقتصادی نیز بر کاهش این شاخص تأثیرگذار بوده است.
این در حالی است که مصرفکنندگان آلمانی برای چهارمین ماه پیاپی دیدگاه بدبینانهتری نسبت به وضعیت اقتصادی کلی این کشور دارند.
انتظار میرود مصرف بخش خصوصی که حدود نیمی از تولید ناخالص داخلی آلمان را به خود اختصاص میدهد، کاهش یابد؛ آنهم در شرایطی که اقتصاد این کشور برای اجتناب از رکود تلاش میکند و بخش صادرات با مشکلات جدی مواجه شده است.
این نگرانی نیز وجود دارد که دولت آینده آمریکا ممکن است تعرفههای تجاری برای واردات کالاهای اروپایی اعمال کند.
انتهای پیام/
لینک منبع اصلی خبر
لینک خبر در ارتباط اقتصادی
این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید