آخرین اخبار

سه فیلمِ روز چهارم از نگاه نوجوانان خبرنگار

در چهارمین روز اکران فیلم‌های این دوره از جشنواره، همچنان اکران فیلم‌ها در پریس سینمایی ساحل ادامه داشت و این سینما میزبان علاقه‌مندان به سینمای کودکان و نوجوانان بود. پسران و دختران نوجوان خبرنگار نیز که از ابتدای روز اکران به تماشای فیلم‌ها نشسته‌اند، در این روز نیز ضمن دیدن و دقت‌نظر در فیلم‌ها و همچنین بیان پرسش‌های خود از عوامل سازنده فیلم‌ها، آنچه با دیدن فیلم دریافته بودند را، به روی کاغذ آوردند.

نورا دانشور، خبرنگار نوجوانی است که به فیلم «تابستان همان سال» به کارگردانی محمود کلاری پرداخته و چنین نوشته است:

تابستان همان سال؛ حکایت یک خانواده است. روایتی که مخاطب را با آرامش تمام پای خود می‌نشاند و با داستان خانوادۀ عطا همراه می‌کند.

عطا پسری هفت‌ساله است که با یک دروغ ناخواسته به کلی زندگی خانواده خود را متحول می‌کند. قصه با غیب شدن طلاهای مرضیه، عمۀ عطا آغاز می‌شود. عمۀ عطا که به داوود، خواهرزاده خود سوءظن دارد، عطا را با خود نزد یک رمال آینه‌بین می‌برد و او تنها به دلیل نجات خود از آن وضعیت، به دروغ می‌گوید طلاها را داوود دزدیده است.

این فیلم با کارگردانی محمود کلاری و تهیه‌کنندگی علی اوجی؛ با بازی علی شادمان، فریبا نادری، سمیرا حسن‌پور، رویا جاویدنیا، مهرو نونهالی و رایان سرلک محصول سال ۱۴۰۲ است. همچنین صحنه‌های کوتاهی با بازی صابر ابر و مهران مدیری در فیلم گنجانده شده بودند.

به گفته محمود کلاری، این فیلم، داستانی شبیه به دوران کودکی خودِ او را دارد که شخص او نیز در صحنه آخر این فیلم حضور داشت. همچنین قاب‌های خوش رنگ و لعاب این فیلم با تصویربرداری کوهیار کلاری در جشنواره فجر برنده سیمرغ شده است. محمود کلاری در ۱۰۰ دقیقه به زیبایی تمام، قصه‌ای را با رنگ و بوی خوب و البته با قاب‌هایی شاعرانه برای مخاطبانش روایت می‌کند.

سارا فتحی، دیگر خبرنگار نوجوان نیز مطلب خود را دربارۀ فیلم «هرچی تو بگی؟!» نوشته و در عنوانش چنین اشاره کرده است که: «هرچی تو بگی؟!؛ پیوند خانواده و محیط‌زیست» او در ادامه آورده است: 

فیلم «هر چی تو بگی؟!» به کارگردانی مرتضی آتش‌زمزم و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی در ژانر کودک و نوجوان ساخته شده و یکی از فیلم‌های اکران شده در این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بود. انتظار موفقیت از این فیلم نیز به دلیل «قهرمان من» دیگر اثر آتش‌زمزم بود که در دوره قبلی این جشنواره دو پروانه بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را از این رویداد سینمایی کسب کرده است. 

این فیلم نمادین با چالش‌ها و مشکلات خانوادگی آغاز می‌شود و با ترانه‌ها و طنز بازیگران تا لحظه آخر مخاطبین را درگیر ماجراهای این خانواده پرنشاط می‌کند. اصفهانی بودن آتش‌زمزم موجب شده است تا این اثر از مشکلات زیست محیطی اصفهان هم غافل نشود و از خشکی زاینده‌رود و فرونشست اندکی روایت کند.

در این فیلم سینمایی، بازیگران باتجربه در کنار بازیگران کودک به ایفای نقش پرداختند که از جمله آنها می‌توان به رضا بابک و جمشید صدری اشاره کرد.

به گفته کارگردان این اثر، پدربزرگ داستان در واقع نماد شهر اصفهان، فرزندانش نماد مسئولان و بزرگسالان این شهر و نوه‌های او آیندگانی هستند که در کنار هم سعی در حل مشکلاتشان دارند. 

این اثر می‌تواند به عنوان گزینه‌ای مناسب برای تماشای خانوادگی به همراه فرزندان خردسال باشد و البته به نسل دهه هشتادی و نودی برای مطالبه از بزرگسالان جهت توجه به محیط زیست و آثار تاریخی شهرشان تلنگری بزند.

حسنا اسماعیلی نیز در قامت نوجوان خبرنگار به فیلم «باغ کیانوش» پرداخته و آن را با توصیف روایتی از گره‌گشایی مشکلات به دست نوجوانان آغاز کرده است. او نوشتۀ خود بر این فیلم را چنین بیان کرده است:

باغ کیانوش به عنوان آخرین فیلم چهارمین روز سی‌وششمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان در سینما ساحل اکران شد. فیلمی که اولین تجربه کارگردانی رضا کشاورز حداد است و قصه نوجوانان یک روستا را روایت می‌کند که به‌خاطر داستان‌های ترسناک گفته شده، از باغ کیانوش وحشت دارند و می‌خواهند پرده از رازهای عجیب و غریب این باغ بردارند. در این راه مشکلاتی برایشان پیش می‌آید که سرانجام، نوجوانان با هم‌فکری یکی پس از دیگری بر مشکلات چیره می‌شوند.

از نقاط عطف این فیلم می‌توان به تکیه بر طنز در اوج مشکلات و سختی‌ها اشاره کرد. لرزش دوربین و موسیقی متن مناسب در لحظه‌های پر تنش نیز به خوبی حس اضطراب و دلهره را به مخاطب القا می‌کند . ریتم تند داستان و حس ماجراجویانه نوجوانان از نکاتی است که مخاطب را خسته نکرده و به دیدن ادامۀ داستان وادار می‌کند.

استفاده از بازیگران نوجوان با روحیۀ شجاعانه و کنجکاو که گاه با تصمیمات عجولانۀ خود رسیدن به حل مشکلات را پیچیده‌تر می‌کنند و در مواقعی با ریسک پذیری ناگهانی کمک به حل مشکلات می‌کنند و همچنین انسجام داشتن فیلم‌نامه از جمله نکات قوت قابل توجه در این اثر است که بین فیلم و مخاطب ارتباط برقرار می‌کند .

این فیلم به تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد با بازی شهرام حقیقت دوست، علیرضا آرا، مجید پتکی و عباس جمشیدی، یکی از متفاوت‌ترین و خلاقانه‌ترین آثار در زمینه دفاع مقدس و در ژانر جنگی و درام برای کودکان و نوجوانان است. به گفته رضا کشاورز، این فیلم اقتباسی از کتابی به همین نام نوشتۀ علی اصغر عزتی پاک نوشته شده که به دلیل محتوای جذابش به یک فیلم تبدیل شده است

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در تهران اقتصادی

این خبر توسط موتور تهران اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

دیگر رسانه های کشور:

آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز|تهران فرهنگی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا