اجتماعیبازار و کسب و کار

سگ ها چگونه سکسکه می کنند؟

هم انسان و هم سگ ممکن است از سکسکه رنج ببرند. اگرچه سکسکه سگ یا توله سگ ممکن است برای ما جالب به نظر برسد، اما می تواند برای سگ شما آزاردهنده باشد.

الو مربی اطلاعاتی در مورد سکسکه سگ برای شما جمع آوری کرده ایم، از اینکه دقیقاً چه اتفاقی می افتد وقتی سگ سکسکه می کند تا اینکه چرا سگ ها سکسکه می کنند و چه زمانی باید نگران آنها باشید.

سکسکه سگ چیست؟

سکسکه در سگ ها و توله ها در نتیجه انقباض سریع دیافراگم رخ می دهد. دیافراگم ماهیچه ای نازک و قدرتمند است که حفره قفسه سینه سگ را از شکم جدا می کند و عضله اصلی درگیر در تنفس است.

هنگامی که سگ شما نفس می کشد، دیافراگم او منقبض می شود و به سمت پایین حرکت می کند و فضایی در حفره قفسه سینه برای باز شدن ریه هایش ایجاد می کند. هنگامی که سگ شما بازدم می کند، دیافراگم او شل می شود و با انقباض ریه ها به داخل حفره قفسه سینه حرکت می کند. حرکات دیافراگم معمولاً صاف و منظم است، اما زمانی که دیافراگم به طور ناگهانی منقبض می شود، نتیجه آن سکسکه است.

سکسکه یک اسپاسم جزئی است که می تواند باعث حرکت خفیف و صدای سریع “هیک” شود. سکسکه غیرارادی است و پس از شروع، این رفلکس باعث انقباض دیافراگم و به دنبال آن بسته شدن سریع تارهای صوتی (به ویژه گلوت) می شود و در نتیجه صدای “هیک” ایجاد می شود. این انقباض (یا تکان میوکلونیک) دیافراگم ممکن است چندین بار در دقیقه عود کند.

چرا سگ ها سکسکه می کنند؟

سکسکه در اثر انقباض عضلات مورد استفاده در تنفس، به خصوص دیافراگم و عضلات بین دنده ای که بین دنده ها قرار دارند، ایجاد می شود. وقتی این ماهیچه ها به طور ناگهانی منقبض می شوند، هوا به داخل ریه ها کشیده می شود و تارهای صوتی بسته می شوند و صدایی که ما به آن سکسکه می گوییم تولید می شود .

سکسکه در سگ ها ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد. شایع ترین علل خود به خودی هستند و معمولا به سرعت خود به خود برطرف می شوند. سایر علل احتمالی عبارتند از: تحریک مری یا معده ، که در برخی بیماری‌ها مانند رفلاکس مری دیده می‌شود، و همچنین مواردی که معده را بزرگ می‌کنند، مانند یک وعده غذایی بزرگ یا یک جرعه آب زیاد.

دلایل غیرعادی تر می تواند هر چیزی باشد که باعث نفخ شکم می شود، از جمله بارداری، تومور، بزرگ شدن اندام یا حتی گاز اضافی. شرایطی که باعث تحریک یا آسیب به نواحی مغز یا اعصاب مسئول انقباض دیافراگم و سایر عضلات مرتبط می شود نیز می تواند باعث سکسکه شود. به عنوان مثال می توان به آسیب یا تومور در ساقه مغز، آسیب به نخاع در ناحیه گردن، یا آسیب به اعصابی که دیافراگم و عضلات بین دنده ای را تحریک می کند، اشاره کرد.

آخرین علت غیرمعمول ممکن است آنسفالیت دیستمپر ویروسی باشد که می تواند باعث میوکلونوس یا این نوع انقباضات خود به خودی عضلانی شود. دیستمپر در سگ ها یکی از ویروس هایی است که سگ ها در سری واکسن های پایه معمولاً علیه آن واکسینه می شوند.

تصور می شود که سکسکه سگ به دلیل قورت دادن بیش از حد هوا توسط سگ ایجاد می شود. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که سگ ها به سرعت می خورند و می نوشند، استرس را تجربه می کنند، بازی های سنگین انجام می دهند، هیجان زده می شوند یا چیزی تحریک کننده یا سوزاننده نفس می کشند. اضطراب شدید یا تنفس سریع نیز می تواند باعث انقباض در دیافراگم سگ شود.

چرا توله سگ ها سکسکه می کنند؟

توله سگ ها بسیار بیشتر از سگ های بالغ مستعد سکسکه هستند. این به این دلیل است که توله سگ ها دارای سطوح بالاتری از فعالیت و هیجان هستند و تمایل به جذب هوای بیشتری دارند. توله سگ ها ممکن است زمانی که خسته، سرد یا هیجان زده هستند شروع به سکسکه کنند.

احتمال دیگر این است که توله سگ ها ماهیچه های ضعیف تری داشته باشند و بدن آنها به طور کامل بالغ نشده باشد و این امر آنها را مستعد انقباضات عضلانی می کند. طبیعی است که یک توله سگ حتی هر روز سکسکه داشته باشد، تا زمانی که سکسکه فقط چند دقیقه طول بکشد و با علائمی مانند ترشح آب دهان، بی حالی، سرفه / خس خس یا مشکل در بلع همراه باشد.

چه زمانی باید نگران سکسکه سگ باشید؟

سکسکه سگ معمولاً پس از مدت زمان مشخصی خود به خود از بین می رود. اما در موارد نادر، آنها می توانند نشانه یک مشکل پزشکی جدی تر باشند، مانند:

  • آسم / مشکلات تنفسی
  • التهاب ریه
  • مشکلات قلبی
  • گرمازدگی
  • بلع جسم خارجی
  • حالت تهوع

در موارد زیر باید سگ خود را در اسرع وقت نزد دامپزشک ببرید:

  • زمانی که سکسکه بیش از چند ساعت طول بکشد
  • زمانی که به نظر می رسد سگ شما درد دارد
  • وقتی سگ شما غذا نمی‌خورد یا نمی‌نوشد
  • اگر سگ شما بیش از حد آب دهان می دهد
  • وقتی سگ شما شروع به استفراغ می کند
  • زمانی که سکسکه تبدیل به خس خس سینه می شود
  • وقتی سگ شما در تنفس مشکل دارد

شنیدن سکسکه توله سگ برای اولین بار ممکن است یکی از زیباترین صداها باشد. این صدای جیر جیر کوچک درست مانند سکسکه ماست و به ما یادآوری می کند که چقدر می توانیم شبیه حیوانات خانگی خود باشیم. با این حال، ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که این سکسکه باعث اضطراب شما شود.

چگونه از شر سکسکه سگ خلاص شویم؟

اکثر حملات سکسکه فقط چند دقیقه طول می کشد. گاهی اوقات رفلکس بلع می تواند سکسکه را قطع کند. در چنین حالتی، می توانید سینه و گلوی سگ خود را ماساژ دهید تا قورت دادن را تشویق کنید.

سگ خود را تشویق کنید راه برود یا ورزش های سبکی انجام دهد تا به تغییر و تنظیم الگوهای تنفسی او کمک کند. اگر تشویق کردن را بلد نیستید از یک مربی سگ کمک بگیرد. اگر سگ شما از ماساژ دادن شکم خود لذت می برد، می توانید او را به پشت بخوابانید و شکمش را عاشقانه بمالید تا سکسکه متوقف شود.

هرگز در حالی که به پشت خوابیده است به سگ خود غذا یا آب ندهید. زیرا این امر می تواند باعث آسپیراسیون مواد ناخواسته به ریه ها شود.

در هنگام سکسکه شدید به سگ خود وعده های غذایی حجیم یا غذای جامد ندهید زیرا این امر می تواند منجر به خفگی و پنومونی آسپیراسیون شود. این می تواند کاملا خطرناک باشد.

اگر توله سگی دارید که مستعد سکسکه است زیرا آنها خیلی سریع غذا می خورند و می نوشند، باید سعی کنید سرعت او را کاهش دهید. در فواصل زمانی بیشتر مقدار کمتری آب بدهید. همچنین مقدار کمی غذا بدهید و قبل از دادن غذای بیشتری چند دقیقه صبر کنید تا هنگام غذا خوردن هوای کمتری ببلعند. همچنین می‌توانید یکی از گزینه‌های آهسته‌خور (کاسه غذا و غیره) را که برای کاهش سرعت غذاخوری‌ها طراحی شده است، امتحان کنید.

نحوه درمان سکسکه در سگ و درمان

در بیشتر موارد، هیچ درمانی برای سکسکه در سگ ها لازم نیست، زیرا سکسکه به سرعت خود به خود برطرف می شود و جای نگرانی نیست.

در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا باید در مورد سکسکه سگ خود به دامپزشک خود مراجعه کنید:

  1. سگ شما سکسکه ای دارد که بیش از 24 ساعت طول می کشد
  2. سگ شما دوره های مکرر سکسکه می کند
  3. سگ شما مضطرب به نظر می رسد
  4. سگ شما با استفراغ، اسهال، غذا نخوردن، بی حالی، فعالیت شبه تشنج و سایر انقباضات عضلانی قابل مشاهده بیمار به نظر می رسد.

اینها ممکن است علائم برخی از شرایط ذکر شده در بالا باشند و باید توسط دامپزشک ارزیابی و درمان شوند.

درمان بسته به یافته ها و تشخیص دامپزشک شما متفاوت خواهد بود. از آنجایی که سکسکه ممکن است نشانه ای از یک مشکل زمینه ای دیگر باشد، هدف درمان حل مشکل اولیه است. حتماً باید آزمایش‌های تشخیصی اضافی مانند اشعه ایکس قفسه سینه، سونوگرافی شکم و آزمایش خون و آزمایش‌هایی که دامپزشک توصیه می‌کند انجام دهید.

اگر احتمال می‌رود که سکسکه ناشی از تحریک مری و معده باشد، معمولاً می‌توان برای رفع آن دارو تجویز کرد. اگر درمان دارویی با شکست مواجه شد، ممکن است آندوسکوپی برای بررسی دقیق‌تر دیواره‌های مری و معده توصیه شود. ارزیابی توسط متخصص مغز و اعصاب دامپزشکی نیز ممکن است در نظر گرفته شود. سایر بیماری ها را نیز می توان با داروها درمان کرد و در موارد غیرعادی تر، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

چگونه از سکسکه در سگ ها جلوگیری کنیم

از آنجایی که سکسکه در اکثر موارد می تواند یک اتفاق طبیعی باشد، معمولاً کاری برای پیشگیری از آن نمی توان انجام داد. به خصوص برای سگ هایی که بعد از خوردن یا نوشیدن مکرر سکسکه می کنند، ممکن است ایده خوبی باشد که از برخی تکنیک ها برای کاهش سرعت آنها استفاده کنید. کاسه ها و ظروف مخصوص غذا وجود دارد که به سگ شما اجازه می دهد کمی بیشتر برای غذا بجود و از مصرف سریع تمام غذای خود جلوگیری کند. آب را می توان در مقادیر کمتر یا با یک تلگراف اتوماتیک به سگ شما داد تا از نوشیدن بیش از حد آب به سرعت به سگ شما جلوگیری کند.

پیشگیری از برخی از علل غیرمعمول سکسکه نیز بسیار دشوار است، زیرا ناشی از بیماری خود به خودی است. مثل همیشه، مهم است که مطمئن شوید واکسیناسیون سگ شما به روز است تا از بیماری های جدی مانند آنسفالیت دیستمپر جلوگیری شود.

مطمئن شوید که برای جلوگیری از آسیب در نژادهایی که ممکن است در معرض خطر فتق گردن و پشت باشند، مانند بیگل ، داششوند ، شیتزو ، پکنیز ، یورکشایر تریر و چیهواهوا ، اقدامات احتیاطی انجام دهید. این شامل استفاده از یک افسار بدن به جای افسار گردن برای جلوگیری از کشیدن گردن، و آموزش آنها برای عدم سوار و پیاده شدن از اثاثیه برای جلوگیری از فرودهای شدید است.

خوشبختانه، برای بیشتر توله سگ ها، سکسکه یک وضعیت موقتی است و به سرعت از بین می رود.

منبع: دناپت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا