آخرین اخبار

سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت با سخنرانی رئیس جمهور افتتاح می‌شود


سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت با سخنرانی رئیس جمهور افتتاح می‌شود

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی صبح امروز، شنبه ۲۴ شهریورماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، به تشریح برنامه‌های سی‌وهشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی پرداخت و گفت: از دوازدهم تا هفدهم ربیع‌الاول هفته وحدت اسلامی بوده و روز هفدهم ربیع‌الاول روز ولادت پیامبر اسلام(ص) است. کنفرانس وحدت اسلامی امسال بر موضوع فلسطین تأکید دارد. 

 

وی افزود: وقتی از ارزش‌های مشترک در حوزه جهان اسلام صحبت می‌شود، اعتقاد به توحید مهمترین ارزش محسوب می‌شود و لذا میان همه مسلمان اعتقاد به توحید و قرآن کریم مهمترین ارزش است و قرآن بزرگترین میراث و معجزه پیامبر اسلام(ص) محسوب می‌شود. در کنار این دو اخوت اسلامی یکی دیگر از ارزش‌ها به شمار می‌رود و به همین دلیل بسیار خشنود هستیم که رئیس‌جمهور محترم بر موضوع تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی تأکید فرموده‌اند و این آغاز فصل نوینی در موزه وحدت اسلامی محسوب می‌شود.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه پرهیز از فتنه‌انگیزی و نزاع و جنگ از دیگر ارز‌ش‌هایی هستند که در کنفرانس اسلام بر آنها تأکید خواهد شد، ادامه داد: همه اماکن اسلامی برای ما دارای قداست است و قدس شریف یکی از آنهاست. قدس شریف قلب مشترک ما مسلمانان است و امیدواریم با اتفاقاتی که در صحنه و میدان شکل می‌گیرد شاهد آزادسازی قدس شریف باشیم. ما می‌خواهیم کنفرانس وحدت فقط در صحنه نظر باقی نماند بلکه در صحنه عمل هم شاهد وحدت باشیم. سخنرانی و بیانیه دادن اقدام خوبی است ولی باید در صحنه عملی هم شاهد نمونه‌های عینی باشیم تا مسلمانان را به یکدیگر پیوند دهد. 

 

شهریاری ادامه داد: مهمترین عامل وحدت مسلمانان، مسئله فلسطین است و لذا کنفرانس سی‌وهشتم به عنوان «همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک با تأکید بر مسئله فلسطین» نامگذاری شده است. اتفاقات و جنایاتی که در غزه در جریان است باید مورد توجه مسلمانان و جامعه جهانی قرار گیرد و امیدوار هستیم که کشورهای اسلامی دست به دست هم دهند تا ماشین جنایت جنگی رژیم صهیونسیتی را متوقف کنند و بسترهای محاکمه سردمداران این جنایت جنگی را فراهم آورند. متأسفانه رفتارهای اثربخشی را از کشور‌های اسلامی برای تحقق این مهم مشاهده نمی‌کنیم. 

 

وی با بیان اینکه ما بسیار خرسند هستیم که سردمدار وحدت در جهان هستیم، گفت: برگزاری سی‌وهفت کنفرانس وحدت اسلامی مصداق این موضوع است. سی‌‌وهشتمین کنفرانس وحدت از امروز آغاز به کار می‌کند و ۲۳۴ عالم و شخصیت فرهیخته فرهنگی و دینی در قالب 16 وبینار 15 نفره سخنرانی خواهند کرد که ۱۴۴ اندیشمند از کشورهای مختلف و ۹۰ نفر از داخل کشور در این وبینارها حضور دارند. این وبینارها تا روز یکشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: مراسم افتتاحیه ساعت 8 صبح روز پنحشنبه، 29 شهریور با حضور رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران آغاز می‌شود و سخنران اصلی این مراسم هم رئیس‌جمهور خواهد بود. همچنین در روز اول سه نشست حضوری خواهیم داشت.

 

شهریاری تأکید کرد: در این کنفرانس وزرای دیگر کشورها و یا معاونان آنها هم حضور دارند و از ۳۰ کشور اسلامی مهمان در این نشست داریم به ویژه از عربستان سعودی، اردن و امارات. اینها کشورهایی هستند که کمتر در کنفرانس وحدت حضور داشتند و این توفیقی است که به خاطر همت جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده است. از آمریکا، روسیه و اندونزی هم مهمان خارجی در این مراسم حضور خواهند داشت.

 

وی با بیان اینکه ۳۰ نفر از بانوان کشورهای اسلامی در این کنفرانس حضور خواهند یافت، گفت: همچنین با همت بیشتری بخش علمی این کنفرانس تقویت کردیم و مجوزهای لازم ISC را دریافت کرده‌ایم. همچنین از ۱۲ عنوان کتاب جدید رونمایی خواهد شد و در نهایت هم در روز ولادت پیامبر اسلام(ص) و امام صادق(ع) به دیدار مقام معظم رهبری خواهیم رفت. بازدید میهمانان از مراکز علمی و فناوری، ملاقات با برخی وزرای جدید، حضور در مرقد امام راحل و دیدار میهمانان با یادگار امام و بازدید از برج میلاد از دیگر برنامه های کنفرانس سی و هشتم خواهد بود.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: روز جمعه کارگروه‌ها در سالن اجلاس سران ادامه پیدا خواهد کرد و روز شنبه هم این کارگروه‌ها ادامه خواهند یافت و بعد از ظهر روز شنبه، 31 شهریور، هم بیانیه پایانی سی و هشتمین کنفرانس وحدت صادر می‌شود.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: مسئله فلسطین قطعا در میدان موجب وحدت و یکپارچگی شده و صحنه مقاومت را پدید آورده ولی آنچه که مهم است آن است که باید وحدت شناختی هم در این زمینه به وجود آید و مطالباتی هم شکل گیرد و لذا در این کنفرانس به دنبال وحدت شناختی هم هستیم.

 

شهریاری درباره استقبال از وبینارها تأکید کرد: درخواست حضور در وبینارها و سخنرانی در آنها به حدی افزایش یافته که مجبور شدیم جلوی درخواست جدید را بگیریم و این نشان از اثرگذاری و استقبال از گفتمان وحدت است و من فکر می‌کنم توانسته‌ایم گفتمان وحدت را جا بیندازیم.

 

وی با بیان اینکه وظیفه ما رفتن به میدان جنگ نیست، بلکه وظیفه ما آن است که با دیپلماسی تقریب زمینه‌های وحدت و مقابله با دشمنان جهان اسلام را فراهم آوریم، اظهار کرد: سه لایه قدرت در جهان اسلام داریم؛ یک لایه تک‌تک مسلمانان هستند که توسط شبکه‌های اجتماعی سازمان‌دهی شده‌اند، لایه دوم، لایه نخبگانی و علمایی است و اینها که قبلاً از دولت‌های خود واهمه داشتند ولی امروز با جرئت از وحدت و تقریب و اقدام علیه رژیم صهیونسیتی سخن می‌گویند و این دو لایه سبب شده تا به لایه سوم یعنی لایه دولت‌ها فشار آورند تا دست به اقدام جدی علیه رژیم صهیونیستی بزنند.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی در صحنه شناخت به شدت کار می‌کند به ویژه اینکه هزاران نفر در خارج از کشور را به کار گرفته‌اند تا اطلاعات غلط به مردم بدهند و ذهن مردم را منحرف کنند. یکی از مشکلات ما در جهان اسلام جهل است و جهل زمینه را برای دشمنان در تشدید جنگ شناختی فراهم آورده است. مسئولان باید تلاش کنند با جهل مقابله کنند. یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی آن است که مدارس اهل سنت گسترش یافته و اینک همزیستی مسالمت‌آمیزی میان شیعیان و اهل سنت و دیگر ادیان در کشور وجود دارد.

 

گزارش از سعید امینی

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا