آخرین اخبار

شاخص‌های اقتصادی اسرائیل در وضعیت قرمز قرار گرفت؛ از سقوط بازار سهام تا گرانی اقلام خوراکی و مسکن



به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، هفتم اکتبر ۲۰۲۴ در تقویم موجودیت نامشروع رژیم صهیونیستی به عنوان روز عزای عمومی به ثبت شد؛ روزی که به احیای ارمان فلسطین انجامید و بار دیگر قضیه فلسطین را به صدرمسائل بین المللی بازگرداند و هیمنه شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی را بار دیگر بیش از پیش آشکار کرد.

هیمنه نظامی این رژیم پیش از این به دفعات در جریان شکست در جنوب لبنان و خروج خفت بار نظامیان این رژیم از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰، شکست در جنگ ۳۳ روزه لبنان و جنگ های هشت روزه و سه روزه غزه شکسته شده بود و این بار نیز با گذشت یک سال از هجمه وسیع به غزه و کشتار بیش از ۵۰ هزار انسان بی گناه موفق به تحقق اهداف آن یعنی نابودی حماس نشده است و تلاش می کند با منطقه ای کردن جنگ حامیان غربی خود را نیز درگیر این جنگ کند و یا دست کم برای خروج ابرومندانه از آن همچنان از کمک های مالی و تسلیحاتی غرب بهرمند باشد، چراکه اقتصاد این رژیم دیگر تاب تحمل این جنگ فرسایشی را ندارد.

در واقع عملیات طوفان الاقصی نه تنها پایه های نظامی و سیاسی رژیم اسرائیل را متزلزل کرده، بلکه ضربه مهمی به اقتصاد اسرائیل وارد کرده است و با وجود کمک ۳۰ میلیارد دلاری ایالات متحده، تداوم جنگ فرسایشی برای این دولت زهرآگین بوده است.

رشد تورم

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند تورم سالانه در اسرائیل در نتیجه فشارهای ناشی از جنگ غزه بر اقتصاد این رژیم در ماه جولای برای هفتمین ماه متوالی افزایش یافت و بر اساس آمار منتشر شده توسط اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی تورم سالانه در اسرائیل در جولای گذشته (تیر ماه) از ۲.۹ درصد در پایان ژوئن گذشته به ۳.۲ درصد افزایش یافت.

بر اساس داده‌های گزارش شده توسط روزنامه اقتصادی «گلوبز»، در نتیجه افزایش تورم، شاخص قیمت مصرف‌کننده مجدد از حد بالای محدوده هدف بانک مرکزی سه درصد افزایش یافت. همچنین به صورت ماهانه، شاخص قیمت مصرف کننده در اسرائیل در ماه جولای ۰.۶ درصد افزایش یافت که فراتر از انتظارات بود.

افزایش قیمت‌ها

بالا رفتن قابل توجه قیمت‌ها در اسرائیل شامل میوه‌ها و سبزیجات تازه با ۳.۲ درصد افزایش، فرهنگ و سرگرمی با ۱.۸ درصد افزایش، اجاره بها و نگهداری مسکن هر کدام ۰.۸ درصد و مواد غذایی و حمل و نقل با نیم درصد افزایش بوده است.

اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی تغییر قیمت مسکن (که بخشی از شاخص عمومی قیمت مصرف کننده نیست) را بین آوریل و می ۲۰۲۴ و می و ژوئن ۲۰۲۴ منتشر کرد که به طور متوسط، قیمت‌ها در این بخش ۰.۷٪ افزایش یافته است.

سقوط بازار سهام و ارز

پس از عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر، بازار سهام و ارز رژیم صهیونیستی به‌شدت سقوط کرده است. در واقع هر دو بازار از آن زمان دچار بحران شده‌اند و نگرانی‌ها در مورد اقتصاد رژیم همچنان ادامه دارد.

کاهش رتبه اعتباری

در اوایل سال۲۰۲۴، مودیز و اس اند پی، از مهم‌ترین موسسات رتبه‌بندی بین‌المللی، رتبه اعتباری مالی خود را برای اسرائیل کاهش دادند. رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم به سه دهم درصد کاهش یافت که باعث شد سه آژانس بین المللی رتبه بندی اعتباری بین المللی ارزش اقتصاد اسرائیل را کاهش دهند.

در تازه‌ترین رویداد چند روز پیش نیز آژانس رتبه‌بندی اس‌اند پی، بار دیگر رتبه اعتباری بلندمدت رژیم صهیونیستی را در بحبوحه تشدید درگیری با حزب‌الله لبنان از «A+» به «A» کاهش داد.

اعزام نیروهای متخصص به جبهه جنگ غزه

دولت رژیم صهیونیستی به ۳۶۰هزار نیروی ذخیره‌ صهیونیست و مستقر در غزه یارانه پرداخت کرده است که بسیاری از آنان کارکنان صنعت فناوری پیشرفته در امور مالی، هوش مصنوعی، داروسازی و کشاورزی هستند و این پرداخت‌ها دولت را به لحاظ مالی در وضعیت بدی قرار داده است.

تعطیلی ۴۶ هزار شرکت

بر اساس گزارش های موجود که البته به صورت هفتگی به‌روز هم می شوند، عملیات طوفان الاقصی منجر به تعطیلی بیش از ۴۶ هزار شرکت اسرائیلی شده است که پیش بینی می شود این تعداد تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۶۰ هزار شرکت برسد.

سقوط رشد اقتصادی

براساس آمار صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی از ۶.۵درصد در سال۲۰۲۲ به ۲درصد در سال گذشته میلادی سقوط کرد و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری هم این نزول ادامه پیدا کند و به ۱.۶درصد برسد.

کاهش سرمایه گذاری

میزان سرمایه‌گذاری در اقتصاد رژیم صهیونیستی هم سقوط کرده و از ۲۶.۹ درصد تولید ناخالص داخلی در سال۲۰۲۲ به ۲۵.۷ درصد در سال۲۰۲۳ کاهش پیدا کرده و انتظار می‌رود تا پایان سال۲۰۲۴ به ۲۲.۸ درصد نزول پیدا کند. و از سرمایه‌گذاری خارجی ۶۰% کاسته شده است ضمن اینکه پیش بینی ها حاکی از خروج دست کم ۲میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی است.

صفر شدن درآمدگردشگری

طی ۱۰ ماه گذشته درآمد گردشگری صفر رسیده است و موج فزاینده مهاجرت معکوس از سرزمین های اشغالی شدت گرفته است. به طوری که بنا بر اعلام مرکز آمار اسرائیل بیش از ۵۵ هزار نفر اسرائیلی به طور قطعی از فلسطین اشغالی مهاجرت کرده اند که در طول تاریخ رژیم صهیونیستی بی سابقه بوده است. درهمین حال پیش بینی می شود این رقم تا پایان سال ۲۰۲۴ به حدود ۷۰ هزار نفر برسد

کاهش صادرات

جنگ غزه بر تجارت خارجی رژیم صهیونیستی هم تاثیری به‌شدت منفی گذاشته و سبب کاهش صادرات کالای این رژیم شده است. در سال۲۰۲۳ رشد سالانه صادرات کالای رژیم صهیونیستی منفی ۶ دهم درصد شد و پیش‌بینی می‌شود در سال‌ جاری میلادی رشد منفی صادرات کالا ادامه پیدا کند.

رشد هزینه های عمومی

به‌علت هزینه‌های جنگ غزه، هزینه‌های عمومی دولت رژیم صهیونیستی رشد شدیدی پیدا کرده و از ۶۴۵ میلیارد شکل قبل از جنگ به ۸۵۳ میلیارد شکل در سال‌ جاری رسیده است.

کسری بودجه

کسری بودجه رژیم صهیونیستی در ماه سپتامبر به ۸.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی رسید که فراتر از هدف تل آویو برای ۶.۶ درصد بود، اگرچه وزارت دارایی اسرائیل اصرار دارد که کسری بودجه تا پایان سال جاری به ۷.۲ درصد تولید ناخالص داخلی کاهش می یابد.

کاهش ارزش پول ملی

قیمت هر شکل اسرائیل به‌عنوان ارز رایج رژیم صهیونیستی در ۲۶ اکتبر سال قبل یعنی اندکی بعد از عملیات طوفان‌الاقصی دربرابر هر دلار آمریکا ۴.۰۸ شکل بود، اما این رقم اکنون به ۳.۷۹ شکل به ازای هر دلار آمریکا رسیده است. این یعنی اینکه ارزش پول ملی رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته ۶.۸ درصد کاهش یافته است و اکنون به ازای هر دلار آمریکا شکل کمتری می‌توانید دریافت کنید.

رکود شدید بخش مسکن

طبق آمارها صنعت ساخت‌وساز ۱۴ درصد از تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهد، درحالی‌که پس از عملیات طوفان‌الاقصی تقریبا تعطیل شده است. انجمن سازندگان رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین گزارش خود در این‌باره اعلام کرده که صنعت ساخت وساز تقریبا با ۱۵درصد از ظرفیت خود قبل از هفتم اکتبر را به دلیل لغو مجوز فعالیت ۱۱۰ هزار کارگر فلسطینی فعال در این بخش از سوی رژیم صهیونیستی از دست داده است و طرح‌های کلان اقتصادی، به ویژه تولید مسکن تقریبا متوقف شده است.

بانک مرکزی رژیم صهیونیستی تأثیر ناخالص جنگ بر صهیونیست‌ها را خسارتی معادل ۵۳ میلیارد دلار اعلام کرد و برآوردهای خود را برای رشد اقتصادی به ۱.۲ درصد برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ کاهش داد. این رقم قبل از عملیات ۷ اکتبر حماس علیه صهیونیست‌ها ۲.۳ درصد و ۲.۸ درصد برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ بود. این در حالی است که قبلا پیش‌بینی می‌شد اقتصاد اسرائیل دست‌کم ۳.۵ درصد رشد کند.

«امیر یارون» رئیس بانک مرکزی اسرائیل به‌تازگی هشدار داد که انتظار می رود این جنگ بین سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ برای اسرائیل ۲۵۳ میلیارد «شِکِل» (۶۷ میلیارد دلار) هزینه داشته باشد. این رقم تقریبا برابر با ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی اسرائیل است و علاوه بر هزینه های نظامی منظمی است که طبق داده های بانک جهانی، سالانه حدود ۵/۴ تا ۵/۶ درصد تولید ناخالص داخلی این رژیم بوده است

هزینه ۲۶.۴ میلیارد دلاری جنگ غزه برای اسرائیل

داده‌های رسمی از وزارت دارایی اسرائیل نشان می‌دهد که هزینه مستقیم تأمین مالی جنگ در نوار غزه تا اوت گذشته، ۱۰۰ میلیارد شکل (۲۶.۴ میلیارد دلار) بود. بانک مرکزی اسرائیل تخمین می‌زند که کل هزینه ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۲۵۰ میلیارد شکل (۶۶ میلیارد دلار) برسد.

به‌گفته‌ «هالیوت گارساید» تحلیلگر خاورمیانه در آکسفورد اکونومیکس، هزینه‌های نظامی در سه ماه آخر سال۲۰۲۳ در مقایسه با مدت مشابه در سال۲۰۲۲، ۹۳درصد افزایش داشته است. داده‌های ماهانه در سال۲۰۲۴، نشان می‌دهد که هزینه‌های نظامی در پایان سال۲۰۲۴ تا ۲برابر افزایش خواهد یافت. بیشتر این منابع مالی صرف پرداخت دستمزد نیروهای ذخیره، توپخانه و رهگیرهای سیستم دفاعی گنبد آهنین اسرائیل خواهد شد.

نگرانی فزاینده از تشدید مشکلات اقتصادی

تازه‌ترین مطالعات نشان می‌دهد بیش از ۴۵درصد از مردم اسرائیل نگرانند که مشکلات اقتصادی شدیدی در پایان یا پس از پایان جنگ در انتظار آنها باشد. آنچه واضح است این است که خانواده‌های صهیونیست که قبلا در فقر زندگی می‌کردند یا قبل از ۷ اکتبر دارای فقر و ناامنی غذایی بودند، بیشترین آسیب را از مشکلات اقتصادی ناشی از این جنگ خواهند دید.

منبع خبر: جام جم آنلاین

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا