فرهنگی و هنری > دین و اندیشه

شناسایی دانش آموزان نخبه سراسر کشور در جایزه البرز


مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز از شناسایی و تقدیر از دانش آموزان برتر کشور در نیمه آبان امسال خبر داد.

به گزارش ایسنا، آیین داوری شصت و دومین سال جایزه البرز در بخش دانش آموزی، با حضور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، معاون استعدادیابی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، مدیرکل دفتر شناسایی و هدایت مستعدان بنیاد ملی نخبگان، قائم مقام سازمان سما، اعضای هیئت امنای بنیاد فرهنگی البرز و بیش از ۴۰ استاد و معلم حوزه آموزش و پرورش، همراه با تعدادی از مسئولان، مدیران و صاحبنظران حوزه دانش آموزی در هتل ارم تهران برگزار شد.

حیدر ارشدی -مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز- در افتتاحیه آیین داوری شصت و دومین سال جایزه البرز سال ۱۴۰۳، ضمن معرفی بنیاد فرهنگی البرز و فعالیت های این بنیاد، اظهار کرد: این بنیاد تلاش دارد برترین های علمی کشور را از طریق استاندارد و عالمانه شناسایی کند؛ همانطوریکه مرحوم حسینعلی البرز نیز به عنوان موسس این بنیاد، با این هدف متعالی، این بنیاد را پایه گذاری و وقف نموده است و طی بیش از نیم قرن، چندین هزار نفر از نخبگان برتر علمی کشور را مورد حمایت و تشویق قرار داده است.

وی ادامه داد: جایزه البرز به عنوان باسابقه ترین جایزه علمی کشور، هرساله به صورت کشوری به برترین دانشمندان، فناوران، حوزویان، دانشجویان و دانش آموزان برتر سراسر کشور اعطا می شود.

ارشدی اضافه کرد: در اساسنامه بنیاد فرهنگی البرز ذکر شده است که این بنیاد به هیچ عنوان حق ندارد از اشخاص حقیقی یا حقوقی کمکی دریافت نماید؛ لذا مبلغ تمام جوایزی که اهداء می‌گردد، صرفاً از محل درآمدهای بنیاد فرهنگی البرز تأمین می‌شود.

دبیرکل جایزه البرز با اعلام اینکه در این دوره از جایزه پیش بینی تقدیر از ۶۲ دانش آموز برتر کشوری صورت گرفته است، تصریح کرد: برندگان نهایی، می باید حتماً حدنصاب امتیازات لازم را کسب کنند؛ در غیر اینصورت، اصراری به رساندن تعداد منتخبین به ۶۲ نفر را نداریم.

وی در پایان سخنان خود، ضمن تشکر از سازمان ها و وزارتخانه های همکار، افزود: امروز شاهد آئین داوری و انتخاب نفرات برتر جایزه البرز ۱۴۰۳ در بخش دانش آموزی هستیم.

شناسایی دانش آموزان نخبه سراسر کشور در جایزه البرز

بیش از ۷ هزار مدرسه در کشورمان، موقوفه است

حجت الاسلام احمد شرفخانی -رئیس هیات امنای بنیاد البرز- نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا گفت: خدا را شاکر هستیم در کشوری زندگی می کنیم که از دیرباز، مردان اندیشمند نیکوکار و زنان نیکوکرداری بودند که فعالیت های خود را برای پیشرفت کشور در پیش گرفتند.

وی افزود: در کشورمان ایران نسبت به نیاز جامعه و توسعه و پیشرفت کشورمان اقدامی ماندگار انجام گرفته است و بیش از ۲۳۰ هزار موقوفه با ۸۰۷ نوع نیت وقف در کشور داریم که واقفان با نگاه دوراندیشانه فعالیت می کنند.

شرفخانی ابراز کرد: جایزه البرز امسال که شصت و دو سال است برگزار می شود، از اندیشه زیبای مرحوم البرز نشأت گرفته و باعث ایجاد آثار و برکات زیادی شده که برایمان ارزشمند است.

وی همچنین در ادامه تصریح کرد: مرحوم البرز نیت و تفکری را طرح کرد که با نیات و روحیات دیگر متفاوت است. در موضوع وقف تنها یک نیت زیربنایی وجود دارد و آن توسعه علم است که ترغیب دانشمندان و عالمان را به دنبال دارد؛ به عبارت دیگر، با این نوع وقف به توسعه انسانیت، مهربانی، نوعدوستی و انسان دوستی کمک می شود.

رئیس هیات امنای بنیاد البرز با بیان اینکه در کشور موقوفات علمی خوب و قابل توجهی وجود دارد، تصریح کرد: بیش از ۷ هزار مدرسه در ایران موقوفه و حدود ۵۰۰ مرکز علمی، دانشگاهی و کتابخانه ای نیز در کشورمان موقوفه هستند.

شناسایی دانش آموزان مستعد کشور، نوعی ظرفیت‌سازی برای کشور است

رضا گلشن -مدیرکل دفتر شناسایی و هدایت مستعدان بنیاد ملی نخبگان- نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: چند سالی است که حرکت نو و ارزشمندی در بنیاد فرهنگی البرز برای ارتقای سطح جایزه انجام شده است و در مجموعه بنیاد نخبگان نیز ارتباط نزدیکی با این بنیاد وجود دارد.

وی افزود: جا دارد به عنوان یکی از نهادهای حامی این جایزه از زحمات همکاران بنیاد البرز تشکر کنم؛ نهادی مانند بنیاد فرهنگی البرز در کنار آثار خوب علمی و آموزشی، از منظر ماموریت بنیاد نخبگان نیز کمک کننده است به طوری که ظرفیت جدیدی به ظرفیت‌های کارشناسی شناسایی استعدادها در کشور اضافه می‌کند.

گلشن با بیان اینکه شناسایی دانش آموزان مستعد کشور نوعی ظرفیت‌سازی برای کشور است، گفت: امسال در شرایطی این جایزه برگزار می‌شود که فراتر از وطن دوستی، موضوع انسانیت و غیرانسانیت دیده می‌شود؛ مرحوم البرز در ۳ محور کاهش آلام بشری، ارتقای رفاه زندگی انسانی و ارتقای حیثیت کشورمان ایران در جهان این جایزه را برگزار می‌کرد که امسال با شرایط موجود کشور، تحقق این ۳ محور باید تقویت شود.

شایان ذکر است در این آیین داوری ۷ میز متشکل از شش داور و یک منشی در ۲ زمان ۹۰ دقیقه‌ای، سوابق و مدارک ارسالی را بررسی کردند. این‌ میزها شامل ۳ ‌میز متوسطه اول؛ ۱ میز ریاضی فیزیک؛ ۱ میز علوم تجربی؛ ۱ میز علوم انسانی و معارف اسلامی؛ و ۱ میز فنی حرفه ای و کاردانش بود که وظیفه رسیدگی به سوابق علمی، پژوهشی، فرهنگی، هنری و ورزشی دانش‌آموزان ثبت نام کننده در فراخوان جایزه البرز ۱۴۰۳ در مقاطع متوسطه اول و دوم را برعهده داشتند.

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا