آخرین اخبار

شورای نگهبان اتفاقات انتخاباتی را به طور کامل تحت نظر دارد


به گزارش خبرنگار ایکنا، هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز، ۱۶ اردیبهشت برگزار شد، با تسلیت شهادت امام جعفر صادق(ع) به تشریح مصوبات شورای نگهبان پرداخت و اظهار کرد: طرح ساماندهی اجاره‌بها و زمین مطابق با شرع و قوانین شناخته شد و امیدوارم که این طرح به هدف خود دست یافت. همچنین طرح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی است که نسبت به فهرست جرایم قابل گذشت ایراداتی گرفت و انشاالله مجلس اصلاحاتی در این باره انجام دهد تا سپس در شورای نگهبان دوباره بررسی شود.

 

وی در خصوص طرح تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها گفت: این طرح هم مغایر با قانون اساسی و شرع شناخته نشد. همچنین لایحه حمایت از خانواده از طریق طرح عفاف و حجاب هشتم فروردین ماه برای اصلاحات و رفع ایرادات به مجلس ارسال شد.

 

طحان‌نظیف اظهار کرد: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها و طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) نیز از دیگر طرح‌هایی بود که مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد. 

 

سخنگوی شورای نگهبان درپاسخ به پرسشی پیرامون اعتراضات برخی کاندیداها و رسیدگی شورا به این اعتراضات گفت: پس از برگزاری دور اول انتخابات فرصت قانونی را مشخص کردیم تا از طرق مختلف کاندیداها اعتراضات خود را اعلام کنند و جلساتی را با برخی عزیزان برگزار کردیم و اسناد و مدارک آنها بررسی شد و آخرین فرصت ثبت اعتراضات هم ۲۸ اسفند ماه بود. نسبت به سه حوزه تغییراتی داشتیم مثلاً در حوزه زنجان ابطال صورت گرفت و نفر اول و سوم جایشان تغییر کرد و این هفته انتخابات در این حوزه برگزار می‌شود و یا در مسجد سلیمان و ورامین هم این اتفاق افتاد و انتخابات در این دو حوزه هم برگزار می‌شود. در برخی حوزه‌ها ابطال صندوق هم وجود داشت ولی نتیجه انتخابات تغییر نکرد که مبارکه، کرمان و ساوجبلاغ در زمره این حوزه‌های انتخابیه بودند و این پیام را داشت که شورای نگهبان کاملاً اتفاقات انتخاباتی را تحت نظر دارد. در حال حاضر صحت انتخابات دور اول در همه حوزه‌ها تأیید شده است.

 

طحان‌نظیف بیان کرد: در انتهای هفته جاری مرحله دوم انتخاب به صورت تمام الکترونیک در ۱۵ استان و ۴۷ شهرستان برای به دست آوردن ۴۵ کرسی باقیمانده برگزار می‌شود. تمهیدات مختلف در این رابطه صورت گرفته و هماهنگی‌ها انجام شده تا یک انتخابات خوب و روان را شاهد باشیم. همان شیوه نظارتی که در مرحله اول داشتیم در مرحله دوم هم خواهیم داشت و همچنین باید بگویم از امروز ثبت‌نام نمایندگان نامزدهای انتخاباتی آغاز شده است.

 

وی درباره تعداد ناظران دور دوم انتخابات گفت: تعداد ناظران برای مرحله دوم انتخابات بیش از ۴۰ هزار نفر است‌. همه موارد تخلفی اعلامی بررسی شد. حتی برخی موارد بازشماری و برخی دیگر هم به دستگاه قضایی ارجاع شدند. سامانه «مردم‌ناظر» هم برای گزارش تخلفات وجود دارد. همچنین آموزش‌هایی در این رابطه داده شده و شبیه‌سازی‌هایی انجام شده است و آموزش‌ها متناسب با هر استانی خواهد بود.

 

سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب گفت: اصلاحیه مجلس را در این خصوص دریافت کردیم ولی هنوز جلسه رسیدگی به آن به اتمام نرسیده و ایرادات سابق شورای نگهبان همچنان وجود دارد و امیدوارم که این ایرادات بررسی شود. مواد ۴۷ و ۴۸ این لایحه محل ایراد است ولی هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

 

طحان‌نظیف با اشاره به لایحه هفتم توسعه افزود: برناهه هفتم توسعه چندین بار میان دولت و مجلس رفت و آمد داشته و ظاهراً مجلس اصلاحیه اخیر را دریافت کرده ولی هنوز مصوبه به طور رسمی به دست ما نرسیده و به محض اینکه به دست ما برسد آن را بررسی خواهیم کرد.

 

وی درباره انتخابات تناسبی بیان کرد: موضوع انتخابات تناسبی سال گذشته برای شورای نگهبان ارسال شد و شورا این را تأیید کرد ولی همزمان دوستان ما در هیئت عالی نظارت بر انتخابات نکاتی بر این موضوع داشتند و به همین دلیل از دستور کار شورا خارج شد و به مجلس برای رفع ایرادات آن ارجاع شد.

 

سخنگوی شورای نگهبان درباره قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: شورای نگهبان ایرادی نسبت به قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نداشت ولی لایحه برنامه هفتم ابعاد مختلف و لذا ایراداتی دارد که باید این ایرادات برطرف شود و به طور یکجا به شورای نگهبان ارجاع داده شود و طبق قانون پس از اتمام فرآیند بررسی برنامه هفتم از اول ۱۴۰۳ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی خواهد شد‌.

 

طحان‌نظیف درباره اعتراض رئیس جمهور سابق به رد صلاحیتش در انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: بررسی صلاحیت خبرگان با فقهای شورای نگهبان است و این مکتوب نبوده و البته مواردی که ایشان اعلام کرده کامل نبوده و ما نمی‌توانیم آن موارد را اعلام کنیم. 

 

وی درباره احتمال رد اعتبارنامه برخی منتخبین مجلس توسط نمایندگان گفت: در نظام حقوقی ما بررسی صلاحیت کاندیداها و بررسی اعتبارنامه وجود دارد ولی چهارچوب هرکدام از این موارد هم پیش‌بینی شده و متفاوت است‌. در بررسی اعتبارنامه‌ها به اسنادی رسیدگی می‌شود که در شورای نگهبان به آن رسیدگی نشده باشد یا جدیدا تحصیل شده باشد.

 

صندوق الکترونیکی ثبت رأی

به گزارش ایکنا، در پایان این نشست از صندوق الکترونیکی ثبت رأی رونمایی شد.

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا