اقتصادی

شکایت تسلا از اتحادیه اروپا به دلیل تعرفه خودروهای برقی


به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از فایننشال تایمز، شرکت یی تسلا به دلیل تعرفه‌هایی که اتحادیه اروپا روی خودروهای برقی وارداتی از چین اعمال کرده است، از این بلوک شکایت کرد.

دیوان دادگستری اروپا روز دوشنبه با انتشار تأییدیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرد که این پرونده توسط شرکت تابعه تسلا در شانگهای تشکیل شده است، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

این شکایت تسلا که تازه‌ترین رویارویی میان ایلان ماسک، مدیرعامل این خودروساز، و مقامات اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، در پی دعاوی مشابهی از سوی شرکت بی‌ام‌و آلمان و چندین شرکت خودروسازی چینی مطرح شده است.

اتحادیه اروپا در اوت 2023 تعرفه‌های ضد یارانه‌ای را به میزان حداکثر 7.8 درصد برای تسلا و تا 35.3 درصد برای سایر خودروهای برقی تولیدشده در چین اعمال کرد. این تعرفه‌ها علاوه بر 10 درصد تعرفه استاندارد واردات در این صنعت هستند.

اعمال این تعرفه‌ها پس از تحقیقات اتحادیه اروپا در سال 2023 درباره حمایت‌های ناعادلانه دولت چین از صنعت خودروهای برقی صورت گرفت.

بروکسل پس از این تحقیقات متوجه شد که خودروسازان چینی از وام‌های کم‌بهره، زمین‌های ارزان و یارانه‌هایی برای تأمین‌کنندگان خود از جمله تولیدکنندگان فولاد، بهره‌مند شده‌اند.

بر اساس این گزارش، در سال گذشته یک‌پنجم خودروهای برقی فروخته‌شده در سراسر اتحادیه اروپا، یعنی حدود 300 هزار دستگاه، در چین تولید شده بودند.

طبق گزارش سازمان محیط‌زیستی «حمل‌ونقل و محیط‌زیست»، تسلا با سهم 28 درصدی از واردات خودروهای برقی اتحادیه اروپا از چین در سال 2023، بیش از هر برند دیگری خودرو به این منطقه صادر کرده است.

اتحادیه اروپا پس از بررسی‌های جداگانه دریافت که تسلا کمترین میزان حمایت دولتی را از چین دریافت کرده است و ازاین‌رو، کمترین تعرفه را برای آن در نظر گرفت.

مدیران تسلا اعلام کرده‌اند که در حال تعدیل سیاست‌های واردات خود از چین برای مقابله با تعرفه‌های اتحادیه اروپا هستند. در حال حاضر، این شرکت مدل 3 را از شانگهای به اتحادیه اروپا صادر می‌کند، درحالی‌که مدل Y در برلین تولید می‌شود.

در پرونده حقوقی تسلا، جزئیاتی درباره استدلال این شرکت ارائه نشده است. شکایت علیه کمیسیون اروپا در دیوان عمومی، دومین دادگاه عالی اتحادیه اروپا، بررسی خواهد شد و رأی آن قابلیت تجدیدنظر در دیوان دادگستری اروپا را دارد. این روند ممکن است حدود 18 ماه طول بکشد.

اولو جول، سخنگوی تجارت کمیسیون اروپا، روز دوشنبه در واکنش به اقدام تسلا اظهار داشت: آماده دفاع از موضع خود در دادگاه هستیم.

ایلان ماسک، مشاور ، رئیس‌جمهور آمریکا، و منتقد سرسخت قوانین فناوری اتحادیه اروپا، در کارزار انتخاباتی آلمان از حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» حمایت کرده است.

بر اساس داده‌های انجمن خودروسازان اروپا (Acea)، تعداد ثبت پلاک خودروهای صفر تسلا در اتحادیه اروپا در سال 2024 نسبت به سال قبل 13 درصد کاهش یافت و به 242,945 دستگاه رسید. برخی کارشناسان، فعالیت‌های سیاسی ماسک را عاملی برای کاهش فروش این شرکت می‌دانند، اگرچه این مسئله برای برخی دیگر از خریداران، انگیزه‌ای برای خرید تسلا بوده است.

انتهای پیام/

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا