صرفه جویی یک میلیارد دلاری با بهبود 2درصدی راندمان خودروها
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدصادق عظیمیفر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در مراسم بهرهبرداری از طرحها و پروژههای متنوعسازی سبد سوخت کشور اظهار داشت: بر اساس پیشبینی تا پایان سال 1403 بهطور میانگین 71 درصد فرآوردههای نفتی (حدود 185 میلیون لیتر) در بخش حملونقل مصرف میشود و رشد سالانه مصرف فرآورده در بخش حملونقل حدود 7 درصد است.
وی بخشی از افزایش مصرف در بخش حملونقل را طبیعی و بخشی را ناشی از ضعف در اجرای سیاستهای کلان ساختاری در بخش انرژی دانست و تصریح کرد: 53 درصد ناوگان خودرویی کشور فرسوده است و مصرف سوخت این خودروهای فرسوده حدود دو تا سه برابر میانگین مصرف جهانی است.
معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه در سبد سوخت مصرفی بخش حملونقل به بحث تنوعسازی سبد سوخت بهخوبی توجه نشده است، یادآور شد: سال 1399 سند تأمین انرژی بخش حملونقل در افق 1420 از سوی شورای عالی انرژی کشور تدوین و تصویب شد، بر اساس این سند، سهم سیانجی در سبد سوخت بخش حملونقل در افق 1420 به 23 درصد برسد که متأسفانه سهم سیانجی از 23 میلیون مترمکعب با سهم 12 درصدی در 6 ماهه 1400 به حدود 19 میلیون مترمکعب با سهم 6.5 درصدی در 6 ماهه 1403 کاهش یافته است.
عظیمیفر با اشاره به اینکه کاهش توجه به مقوله سیانجی از عوامل مهم کاهش مصرف سیانجی در سبد سوخت کشور است، تصریح کرد: خوشبختانه امروز با سیاستگذاریهای مؤثر و پیگیری همکاران توانستیم طرحهایی اعم از فعال کردن طرح تبدیل رایگان ناوگان عمومی، بهرهبرداری از جایگاههای جدید و ساخت 100 جایگاه جدید سیانجی در کشور را آغاز کنیم.
معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: 53درصد ناوگان خودرویی کشور فرسوده است و متناسب با ورود خودروهای جدید، خودروهای فرسوده از ناوگان خارج نمی شود و مصرف خودروهای کشور 2 تا 3 برابر میانگین جهانی است.
وی افزود: در سال 1399 سند تأمین انرژی حملو نقل در افق 1420 به تصویب شورای عالی انرژی رسید که در آن افزایش سهم سیانجی در افق 1420 به 23درصد تکلیف شده بود اما شاهد هستیم که سهم سیانجی از 12.5 درصد در ابتدای سال 1400 به 6.3 درصد در ششماهه ابتدایی سال 1403 رسیده است و این بهمعنای حرکت برخلاف نقشه راه سوخت کشور است.
عظیمیفر با بیان اینکه مصرف روزانه سیانجی از 23 میلیون مترمکعب در ابتدای 1400 به 18 تا 19 میلیون مترمکعب رسیده است، گفت: این نشان میدهد در راستای سیاستگذاری شورای عالی انرژی حرکت نکردهایم.
وی ادامه داد: برای افزایش اکتان بنزین از مواد مختلفی همچون MTBE استفاده میکنیم که در برنامه جدید برای جایگزینی مواد اکتانافزای زیستی به جای این مواد شیمیایی برنامهریزی شده و با بهرهبرداری از اولین طرح، 200 هزار تن اتانول جایگزین MTBE خواهد شد.
معاون وزیر نفت تصریح کرد: از تولیدکنندگان خودرو میخواهم که روی کاهش 2 درصدی مصرف سوخت خودروهای تولیدی کار کنند؛ با توجه به هزینه 50 میلیارد دلاری تأمین سوخت خودروهای کشور در سال، اگر دو درصد از مصرف سوخت این خودروها کاسته شود، بهمعنای صرفهجویی یک میلیارد دلاری برای کشور است؛ پس باید موضوع بهبود راندمان تولید خودرو در کشور در اولویت قرار گیرد.
انتهای پیام/
لینک منبع اصلی خبر
لینک خبر در ارتباط اقتصادی
این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید