ضرورت استفاده از موتورهای دوسوخته در ناوگان دیزلی کشور
به گزارش خبرنگار مهر، سومین رویداد فناورانه وسایل نقلیه گازسوز (NGV) با محوریت سوخت دوگانه دیزلی (DDF) و کاربرد آن در خودروهای تجاری برگزار شد.
سیدعلی بوترابی، معاون فناوری، نوآوری و کارآفرینی دانشگاه علم و صنعت در این نشست گفت: واقعیت این است که یک گپ تاریخی بین کشورهای پیشرفته از نظر علمی و صنعتی با ایران وجود دارد؛ مثلاً کشوری چون ژاپن سال گذشته ۴۰۰۰ میلیارد یورو پول تولید کرده، در حالی که این کشور از نظر منابع طبیعی، نه نفت و گاز دارد، نه معدن و خاک دارد و مجموعه جزایری با دهها طوفان و زلزله در سال است.
بوترابی افزود: آلمان نیز همچون ژاپن در تولید پول و ثروت از محل علم و تکنولوژی و صنعت سرآمد است و این کشورها، ۲۰۰ سال از ما جلوتر هستند، آنها در دوران پست مدرن بهسر میبرند و ما هنوز در دوره سنتی هستیم که تمایل به مدرنیته داریم.
معاون فناوری، نوآوری و کارآفرینی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: تنها راه پرکردن این گپ این است که گزارههای علمی که در دانشگاه تولید میشود را در بخش صنعتی به نمونه اولیه و سپس دانش فنی و بعد از آن تولید انبوه تجاری تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: سیکل ارسال نیاز صنعت به دانشگاه و تبدیل علم در دانشگاه به تولید صنعتی باید بهصورت مستمر برقرار باشد تا بتوانیم گپ تاریخی خود را پر کرده و اقدام به ثروت آفرینی برای کشور کنیم.
در بخش خودرو به چرخه ۵۰ سال پیش بازگشته ایم
در ادامه این نشست، جواد مرزبانراد، استاد تمام دانشگاه علم و صنعت و کارشناس انرژی با بیان اینکه در بخش خودرو به چرخه ۵۰ سال پیش بازگشتهایم، گفت: اگرچه مونتاژ و استفاده از تکنولوژی قدیمی از هیچ بهتر است، اما حیف است در این حد باقی بمانیم و باید از ظرفیتهای علمی کشور برای ارتقای صنعت خودرو بهره بگیریم.
مرزبان افزود: در بحث موتورهای گازوئیلسوز، بحث دو سوخته کردن و استفاده از سیستم DDF یکی از مسائل علمی و پرکاربرد جهان است که متخصصان ایرانی نیز به آن ورود کردهاند و امروز یک ضرورت بالا در ناوگان حملو نقل دیزلی کشور محسوب میشود.
استاد تمام دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: استفاده همزمان از گازوئیل و گاز طبیعی در خودروهای دیزلی و دو سوخته کردن آنها هم در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانهای و کاهش آلایندگی هوا مؤثر است و هم صرفههای اقتصادی بسیاری برای کشور بههمراه خواهد داشت. متخصصان حوزه انرژی اروپایی به ما میگفتند که اگر ما گازی که ایران دارد را در اختیار داشتیم، بسیاری از خودروهای خود را گازسوز میکردیم، اما ما با وجود داشتن منابع عظیم گاز و زیرساختهایی که در این بخش داریم، در زمینه توسعه استفاده از گاز، غفلت میکنیم.
مرزبانراد با اشاره به رویکرد وزارت صمت در برقیکردن ناوگان حملو نقل گفت: اگرچه تنوعبخشی به سبد سوخت با ورود خودروهای برقی، اقدامی مؤثر برای کاهش مصرف بنزین و گازوئیل و کاهش آلایندگی هوا است، اما فاصله زیادی داریم تا بگوییم بخشی از ناوگان کشور برقی شده و تمام زیرساختهای آن ایجاد شده، در حالی که زیرساختهای گازسوز کردن خودروها موجود است و میتوانیم تا زمان گسترده شدن ورود خودروهای برقی به ناوگان حملونقل، از توسعه سوخت گاز در چرخه حملو نقل کشور بهره بگیریم.
وی افزود: اگر ناوگان فرسوده دیزلی کشور با موتورهای دو سوخته جایگزین شود، اتفاق بزرگی در زمینه نوسازی ناوگان، کاهش آلایندگی هوا و کاهش مصرف گازوئیل رخ خواهد داد.
استاد تمام دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: ما میتوانیم با کمترین هزینه، ناوگان موجود را DDF کنیم، اما دستاوردهای این اقدام بسیار وسیع و چشمگیر است.
وی ادامه داد: در اقتصاد مشکلدار کشور، تشدید ناترازی بنزین و گازوئیل و ضرورت واردات آنها، مشکلی افزون بر مشکلات دیگر کشور بوده و با استفاده از سوخت گاز، میتوانیم این ناترازیها را رفع کنیم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه “بحث استفاده از موتورهای دو سوخته و دو سوخته شدن فرآیند، در ناوگان خودروهای سنگین دیزلی، کشتیها و حتی نیروگاهها قابلیت اجرا دارد”، گفت: نیازمند ارزیابی دوباره استانداردها در زمینه کیتهای دو سوخته هستیم و میتوانیم از شبکهسازی صورت گرفته در بخش CNG برای توسعه DDF هم استفاده کنیم.
انتشار گاز گلخانهای مساله بزرگی است
در ادامه این نشست، سینا معشوری، کارشناس انرژی با اشاره به اینکه انتشار گازهای گلخانهای و آلودگی هوای کلانشهرها به مشکل جدی کشورها تبدیل شده، گفت: سوخت دیزل، ذرات معلق و پارامترهای متعدد آلاینده دارد که در صورت کاهش مصرف آن، کمک مستقیمی به کاهش آلودگی هوا شده است.
معشوری افزود: با استفاده از سوخت CNG، LNG و دو سوخته کردن به روش DDF و جایگزینی مصرف گاز بهجای بنزین و گازوئیل، تا حد زیادی میتوان از آلودگی هوا جلوگیری کرده و به کاهش انتشار گازهای گلخانهای اقدام کرد.
این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: در تستها و آزمایشهای متعددی که در انواع خودروهای دیزلی و با تناژهای مختلف بار صورت گرفته، استفاده همزمان از گاز و گازوئیل و دو سوخته کردن خودرو نسبت به حالت دیزل تنها، هم به کاهش قابل توجه مصرف گازوئیل و هم به ارتقای راندمان و توان خودرو منجر شده است.
وی ادامه داد: در حالت دو سوخته، این امکان قابل فراهمسازی است که بنا بهشرایط مختلف، خودرو ترکیب متفاوتی از مصرف همزمان گازوئیل و گاز را تنظیم کند و بدون شک استفاده از روش DDF در مقایسه با دیزل تنها، از تمامی ابعاد بهتر و بهینهتر است.
معشوری با بیان اینکه “میانگین مصرف یک دستگاه کشنده دیزل در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۴۰ لیتر است”، گفت: در صورت تبدیل این کشنده به DDF این مقدار مصرف به ۱۲ لیتر کاهش پیدا میکند؛ بهعبارتی صرفهجویی ۲۸ لیتری در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش توسط هر دستگاه رقم خواهد خورد که با فرض رقم متوسط پیمایش ۱۲۰ هزار کیلومتر در طول سال برای هر دستگاه کشنده، سالانه ۳۳۶۰۰ لیتر صرفهجویی در مصرف گازوئیل صورت میگیرد که سودآوری آن برای کشور با صادرات گازوئیل صرفهجویی شده و با تبدیل حداقل ۱۰۰ هزار دستگاه دیزل، سالانه معادل ۹۹ همت یا ۲.۶ میلیارد دلار خواهد بود.
برای سلامت فرزندان باید فکری برای رفع آلودگی کرد
در ادامه این نشست، محسن نامداری، عضو انجمن وسایل نقلیه گازسوز (NGV) با اشاره به آلایندگی هوای کلانشهرها در روزهای جاری گفت: برای آینده فرزندان و سلامت خانوادههای خودمان که در این شهر و کشور زندگی میکنیم، باید فکری به حال رفع آلایندگی هوا کنیم.
نامداری افزود: طبق اعلام مؤسسهای اروپایی، ایران در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۷۷۰ میلیون دلار هزینه بیماریهای ناشی از آلایندگی هوا داشته است.
عضو انجمن وسایل نقلیه گازسوز تصریح کرد: تبدیل ناوگان دیزلی به ناوگان دو سوخته DDF یک فرصت مغتنم و ارزشمند برای کشور است که هم در زمینه کاهش آلایندگی هوا، هم در زمینه کاهش مصرف گازوئیل و حل مشکل ناترازی آن و هم در زمینه توسعه اقتصادی کشور با صادرات گازوئیل صرفهجویی شده میتواند نقشآفرینی مؤثری داشته باشد.
نامداری ادامه داد: اینکه چرا مسئولان چشمهای خود را بر این قابلیت ارزشمند بستهاند مشخص نیست، اینکه تا امروز تنها یک یا دو خودرو در ایران به سامانه DDF مجهز شدهاند به معنای ورود به این عرصه نیست، باید تا امروز بیش از ۱۰۰ دستگاه خودروی دیزلی، به DDF تبدیل میشد.
نامداری با بیان اینکه “نیاز داریم در زنجیره ارزش DDF طرحهای پژوهشی تعریف کنیم”، گفت: حتی اگر ۵۰ درصد مصرف گازوئیل ناوگان دیزلی کشور را با این روش کاهش دهیم، ظرفیت عظیمی برای صادرات گازوئیل برای کشور ایجاد میشود؛ همچنین آثار مثبت اقتصادی و زیستمحیطی مشهودی در پی خواهد داشت.
نامداری افزود: در سال جاری بالغ بر یک میلیارد دلار واردات بنزین انجام شده و برای سال ۱۴۰۳ در نظر دارند ۲.۶ میلیارد دلار برای واردات بنزین اختصاص دهند، در حالی که با استفاده از ظرفیت CNG میتوان ناترازی بنزین را رفع کرد، اما متأسفانه نگاه مسئولان به ظرفیتهای داخلی و داشتههایمان نیست.
عضو انجمن وسایل نقلیه گازسوز تصریح کرد: ناترازی در بخشهای مختلف آب، برق، بنزین، گاز و گازوئیل نمود کرده و هر بخش نیازمند تصمیمات عاجل و جامع برای رفع ناترازی است، در بخش گازوئیل نیز موضوع تبدیل ناوگان دیزلسوز به DDF راهکار عملی و اجرایی رفع ناترازی گازوئیل و کمک به کاهش آلایندگی هوا است.
نامداری با بیان اینکه “آلودگی هوا تبعات متعدد اقتصادی و اجتماعی به دنبال دارد”، گفت: همینکه مدارس بارها و بارها به دلیل آلایندگی هوا تعطیل میشوند، یکی از تبعات اجتماعی این پدیده است؛ پس میبینیم که با اجرای یک ظرفیت خوب به اسم DDF میتوانیم تبعات منفی سوزاندن گسترده گازوئیل در بخش حملو نقل را در ابعاد مختلف کاهش دهیم.
وی ادامه داد: همه دنیا به سمت توسعه سهم گاز در سبد سوخت و انرژی خود میروند، اما ما که از دارندگان اول ذخایر و منابع گازی جهان هستیم، در این زمینه میخواهیم بعضاً خلاف همه دنیا عمل کنیم و کمتر به ظرفیتهای گازی کشور توجه داریم؛ بهطور مثال، در بخش CNG با وجود دایر بودن یک مصوبه و قانون بالادستی و وجود قراردادهای جاری و اجرایی، توسعه سهم CNG در سبد سوخت بخش حملو نقل معطل مانده و مصوبات مربوطه اجرا نمیشود.