آخرین اخبار

عربستان شیر نفت را باز می کند!



عربستان شیر نفت را باز می کند!

به گزارش همشهری آنلاین، تولیدکنندگان اوپک پلاس که در رأس آنها عربستان سعودی و روسیه قرار دارند، از اواخر سال ۲۰۲۲، تولیدشان را با هدف تقویت قیمت نفت، محدود کردند اما قرار است بخشی از محدودیت عرضه آنها از دسامبر، حذف شود که درآمد شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس را تقویت خواهد کرد.

گفته می‌شود عربستان سعودی آماده شده تا از هدف غیررسمی نفت ۱۰۰ دلاری دست بردارد و سهمش در بازار نفت را افزایش دهد و در کنار آن، رشد درآمد غیرنفتی هم به رشد اقتصادی سریع‌تر این کشور کمک خواهد کرد.

در نظرسنجی ۹ تا ۲۲ اکتبر رویترز از ۲۱ اقتصاددان، پیش‌بینی شد که اقتصاد عربستان سعودی در سال میلادی آینده، ۴.۴ درصد توسعه پیدا خواهد کرد که سریع‌ترین روند رشد در سه سال گذشته خواهد بود و در مقایسه با نرخ رشد ۱.۳ درصدی در سال جاری، بالاتر خواهد بود.

تورم، ترمز خودروسازان اروپایی را کشید

خودروسازان اتحادیه اروپا به اولین رکود فروش در دو سال اخیر رسیدند. فولکس‌واگن، مرسدس بنز، استون مارتین و بی‌ام‌و همگی پیش‌بینی‌های مالی خود را در واکنش به شرایط وخیم تورمی کاهش داده‌اند و این رکود در حال بدتر شدن است.

ارقام جدید انجمن خودروسازان اروپا نشان می‌دهد که ثبت‌نام خودروهای جدید در سراسر اروپا در ماه سپتامبر با ۴.۲ درصد کاهش نسبت به ماه مشابه یک سال قبل به ۱.۱۲ میلیون دستگاه رسیده است. این دومین ماه متوالی کاهش از اواسط تابستان ۲۰۲۲ بود. داده‌ها نشان داد که افزایش خودروهای الکتریکی نمی‌تواند ضعف مدل‌های موتور احتراقی را جبران کند.

خودروسازان اروپایی به دلیل رکود طولانی‌مدت و کاهش نرخ بهره بالاتر در هزینه‌ها، برای بهبود فروش در بازار داخلی خود تلاش کرده‌اند. درحالی‌که فروش در بریتانیا و اسپانیا اندکی افزایش یافت، در آلمان، فرانسه و ایتالیا کاهش یافت و کل تحویل در سراسر منطقه را کاهش داد.

جنایت اقتصادی رژیم صهیونیستی در غزه

برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) اعلام کرد: جنگ رژیم صهیونیستی در غزه، اقتصاد فلسطین را ۳۵ درصد کوچک‌تر کرده، شاخص‌های توسعه را ۷۰ سال عقب برده و نرخ بیکاری را ۴۹.۹ درصد رسانده است.

طبق بررسی برنامه توسعه ملل متحد، شاخص توسعه انسانی در کرانه باختری اشغالی، به سطح ۱۶ سال قبل پس‌روی خواهد کرد و در صورت گسترش حملات نظامی رژیم صهیونیستی، احتمالاً بدتر خواهد شد.

در این گزارش پیش‌بینی شده است نرخ فقر در سراسر این منطقه در سال جاری، تقریباً ۲ برابر خواهد شد و به ۷۴.۳ درصد خواهد رسید. درمجموع، اکنون ۴.۱ میلیون نفر در سراسر سرزمین فلسطین ازجمله نوار غزه و کرانه باختری اشغالی، فقیر محسوب می‌شوند و فقط در سال گذشته، ۲.۶۱ میلیون نفر به جمعیت فقیران فلسطین افزوده شدند.

ضد حال اقتصادی چین به تایوان

سفارشات صادراتی تایوان کمتر از انتظارات برای ماه سپتامبر بود و در آستانه پایان سال کاهش یافت زیرا تحت تأثیر موج هوش مصنوعی قرار داشت اما با تقاضای متزلزل از طرف شریک تجاری اصلی، یعنی چین مواجه شد.

وزارت اقتصاد تایوان اعلام کرد که سفارشات صادراتی در ماه گذشته با ۴.۶ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۵۳.۷۹ میلیارد دلار رسیده است. این رقم پیش‌بینی رشد ۶.۸ درصدی در نظرسنجی رویترز و رشد ۹.۱ درصدی ماه آگوست را از دست داد، اما هفتمین ماه متوالی رشد را نشان داد.

این وزارتخانه اعلام کرد که انتظار دارد سفارشات صادراتی در ماه اکتبر بین ۱.۲ تا ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یابد. سفارشات از چین ۳.۶ درصد در مقابل افزایش ۲.۶ درصدی در ماه قبل کاهش یافت. سفارشات از ایالات‌متحده ۸.۳ درصد افزایش یافت که در مقابل افزایش ۱۱.۲ درصدی در ماه آگوست بود.

نظر مساعد صندوق بین‌المللی پول درباره مبارزه جهانی با تورم

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش چشم‌انداز رشد اقتصادی خود اعلام کرد: بسیاری از کشورهای جهان موفق شده‌اند تورم را با موفقیت کاهش دهند و بزرگ‌ترین دستاورد جهانی، کاهش تورم بدون رکود بوده است.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی خود که روز سه‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد که تورم کل جهان تا پایان سال ۲۰۲۵ از میانگین ۵٫۸ درصد در سال ۲۰۲۴ به ۳٫۵ درصد به‌صورت سالانه کاهش می‌یابد. تورم در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ با نرخ سالانه ۹٫۴ درصد به اوج خود رسید. نرخ پایان سال ۲۰۲۵ اندکی کمتر از میانگین افزایش سالانه قیمت‌ها در دو دهه قبل از همه‌گیری کووید-۱۹ است.

در گزارش صندوق بین‌المللی پول آمده است که نبرد جهانی علیه تورم تقریباً برنده‌شده است اما جهان هنوز با خطرات ژئوپلیتیکی فزاینده و چشم‌انداز رشد بلندمدت ضعیف‌تر مواجه است.

بر اساس این گزارش پس از رسیدن به اوج ۹٫۴ درصدی سال‌به‌سال در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲، پیش‌بینی‌شده است که تورم کل تا پایان سال آینده به ۳٫۵ درصد کاهش یابد که اندکی کمتر از میانگین دو دهه قبل از همه‌گیری است.

منبع خبر: جام جم آنلاین

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا