آخرین اخبار

قطعی برق کوبا/ دولت وضعیت فوق العاده اعلام کرد



قطعی برق کوبا/ دولت وضعیت فوق العاده اعلام کرد

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، تنها چند ساعت بعد از اینکه ویسنته دلا او لوی وزیر انرژی و معادن کوبا به طور مفصل در مورد تلاش عظیم ۵۲ هزار نفر از کارگران برای احیای شبکه سراسری برق در کوبا سخن گفت و ابراز اطمینان کرد که به زودی مشکل خاموشی در این کشور برطرف خواهد شد، یکشنبه بعد از ظهر و با غروب آفتاب، بار دیگر تمام این کشور در خاموشی فرو رفت.

به نوشته سی‌ ان‌ ان، اتحادیه برق کوبا پیش تر در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه موفق به احیای شبکه برق در ۱۶ درصد از مناطق این کشور شده است، اعلام کرده بود که در همین راستا برق بیش از ۲۰۰ هزار شهروند کوبایی در هاوانا، پایتخت ۲ میلیون نفری کوبا وصل شده است اما این وضعیت چند ساعت بیشتر به طول نینجامید و برق این مناطق هم دوباره قطع شد.

مانوئل ماررو کروز نخست‌وزیر کوبا پیش تر در یک سخنرانی تلویزیونی با بیان اینکه بسیاری از کارخانجات این کشور تعطیل شده‌اند تا مردم به طور کامل بدون برق نمانند، اظهار کرد: ما فعالیت‌های اقتصادی را به خاطر اینکه مردم بدون برق نمانند، فلج کرده‌ایم.

 

وی با اشاره به اینکه کمبود سوخت در نیروگاه‌ها باعث به وجود آمدن مشکل در تولید انرژی برق شده است، تاکید کرد: با این وجود، این مشکلی نیست که لاینحل باشد و استفاده از قایق‌ها در امر حمل و نقل وضعیت را در روزهای آینده بهبود خواهد بخشید.

به نوشته سی ان ان، مقام‌ها کوبایی همزمانی برخی وقایع از جمله افزایش تحریم‌های اقتصادی این کشور از سوی آمریکا و وقوع طوفان‌های اخیر را در کنار ضعف زیرساخت‌های تولید انرژی برق در این کشور جزیره‌ای، مسبب وضعیت کنونی می‌دانند.

در طول هفته گذشته دولت کوبا که به طور فزاینده‌ای با کمبود انرژی مواجه است، خواستار اقدامات سختگیرانه برای صرفه‌جویی در مصرف برق شده بود، از جمله اینکه با تعطیل کردن کارخانجات، از کارگران آنها خواست در خانه‌های خود بمانند.

در همین ارتباط کلاس‌های مدارس و مراکز تفریحی به خصوص مراکز تفریحی شبانه در روزهای اخیر تعطیل شده‌اند و فقط «کارکنان شغل‌های ضروری» باید در محل کار خود حاضر شوند.

روز جمعه رانندگان خودروها در خیابان‌های هاوانا سعی کردند در شهری حرکت کنند که به نظر می‌رسید هیچ چراغ راهنمایی و رانندگی در آن کار نمی‌کند و تنها تعداد انگشت شماری از پلیس ترافیک را هدایت می‌کردند.

در حالی که میلیون‌ها نفر در کوبا در چند روز گذشته بدون برق مانده‌اند، ژنراتورهای برق هم برای اکثر کوبایی‌ها یک کالای لوکس است و فقط تعداد کمی از آنها در شهرهای این کشور به صدا در می‌آیند.

قرار گرفتن کوبا در فهرست یکجانبه کشورهای حامی تروریسم نه تنها از مبادلات بین‌المللی این کشور جلوگیری می‌کند، ممنوعیت صادرات و محدودیت‌های مالی ایجاد کرده و حتی ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور را غیرممکن می‌سازد.

اقدام وزارت خارجه آمریکا در گنجاندن خودسرانه کوبا در فهرست حامیان تروریسم، وضعیت دشوار کوبا را تشدید کرده است زیرا این مساله صادرات این کشور را محدود، دریافت اعتبار از موسسات مالی بین‌المللی را لغو کرده و اعطای کمک‌های اقتصادی را با مشکل مواجه می‌کند.

تحریم‌های آمریکا، محدودیت‌های مالی و دسترسی به منابع برای تعمیر نیروگاه‌های ترمو الکتریک، دسترسی به فناوری‌های لازم برای تضمین خدمات پایدار به مردم کوبا، دسترسی به اعتبار برای تعمیر نیروگاه‌های حرارتی کشور و دستیابی به فناوری‌های لازم و سوخت مورد نیاز برای تضمین تامین برق پایدار برای مردم و بخش‌های استراتژیک اقتصاد را با مشکل مواجه کرده است.

در بازه زمانی مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱- فروردین ۱۴۰۲) تا فوریه ۲۰۲۴ (بهمن- اسفند ۱۴۰۲)، زیان‌های ناشی از جابجایی جغرافیایی تجارت، به دلیل نیاز به رفتن به بازارهای دورتر، ۵۸۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار برآورد شده است. علاوه بر این، سازوکار جریمه‌ای برای پیگرد قانونی معاملات با کوبا از کشورهای ثالث وجود دارد که تجارت خارجی را گرانتر می‌کند.

مجموع این دلایل سبب شده تا بخش انرژی و معدن کوبا، پیامدهای قابل توجهی را متحمل شود. یکی از اقدامات ناقض قوانین بین‌المللی، ایجاد موانع بر سر انتقال سوخت به کوبا از سال ۲۰۱۹ است. فقط در سال ۲۰۱۹، ۵۳ کشتی و ۲۷ شرکت توسط آمریکا جریمه شدند.

در این چارچوب، اتحادیه برق (UNE) کوبا از تامین مالی لازم برای انجام تعمیرات جزئی و سرمایه‌ای واحدهای حرارتی محروم بوده و به این ترتیب، ۱۳ واحد از ۱۵ واحد حرارتی از چرخه تعمیر و نگهداری خارج شده‌اند.

این شرایط همچنین بیانگر افزایش نرخ مصرف سوخت است؛ در بخش واردات سوخت نیز، پرداخت از طریق اعتبار اسنادی غیرقابل برگشت و تائید شده نزد یک بانک انجام می‌شود که ظرفیت آن محدود است و به طور معمول، ارزش محموله‌های وارداتی در ماه را پوشش نمی‌دهد.

به این ترتیب، نسل‌کشی در جغرافیایی همچون خاورمیانه، اگر چه در بیش از یکسال گذشته، شب‌های غزه را با بمباران‌های بی رویه رژیم صهیونیستی روشن کرده و به صدر اخبار رسانه‌های جهان تبدیل شده است، در کوبا و پس از ۶ دهه تحریم، شب‌های این جزیره را در خاموشی فرو برده است.

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا