لیزینگ واسط بین عرضه و تقاضا است
به گزارش خبرنگار مهر، همایش ملی صنعت لیزینگ و تأمین مالی با حضور مقامات و فعالان این حوزه برگزار شد. در مراسم افتتاحیه، دکتر روحالله جراحی، رئیس هیئتمدیره انجمن لیزینگ ایران با تأکید بر اهمیت این رویداد، آن را نقطه عطفی در تعامل بانک مرکزی، پژوهشکده پولی و بانکی و انجمن لیزینگ ایران دانست. وی اظهار داشت که این همایش به نوعی آغازگر همکاری نزدیکتر میان این نهادها خواهد بود.
جراحی در ادامه با اشاره به توصیههای بانک جهانی و شرکت تأمین مالی بینالمللی (IFC)، بیان کرد که این نهادهای معتبر، لیزینگ را ابزاری مؤثر در توسعه و تعمیق نظام مالی کشورها میدانند. وی افزود:
لیزینگ پیونددهنده دو بازار عرضه و تقاضا بوده و به عنوان حلقه مفقوده صنعت و مصرف، میتواند مشکل فروش را با ارتقای قدرت خرید حل کند. این صنعت میتواند به ایجاد توازن در عرضه و تقاضا، رونق تولید، اشتغالزایی، کنترل تورم، کاهش شدت رکود تورمی و تسهیل تأمین مالی کمک کند.
جراحی با مقایسه روند رشد صنعت لیزینگ در جهان و ایران، به شکاف عمیق موجود اشاره کرد. در حالی که اندازه صنعت لیزینگ جهانی از ۱۵۱۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۱۸۵۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ رسیده و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۷ به ۲۴۲۴ میلیارد دلار افزایش یابد، این صنعت در ایران در سال ۱۴۰۲ تنها ۴۰۰ میلیون دلار حجم داشته که نشاندهنده سهم اندک کشور در این بازار است.
وی همچنین به روند تغییرات صنعت لیزینگ ایران از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ پرداخت و گفت که این صنعت عمدتاً در بازار خودرو فعال بوده است. طبق آمار، در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۳ درصد و در سال ۱۴۰۳ حدود ۴۶ درصد از پرتفوی تسهیلات لیزینگ مربوط به خودرو بوده است. با وجود این سهم بالا، روند کاهش وابستگی صنعت لیزینگ به خودرو اتفاقی مثبت و امیدبخش تلقی میشود.
رئیس هیئتمدیره انجمن لیزینگ ایران با اشاره به موانع و مشکلات اساسی این صنعت، گفت: عمده چالشهای کلیدی این صنعت عبارتند از عدم وجود قوانین مالیاتی خاص برای لیزینگ، محدودیت در بهرهگیری از فناوریهای نوین (لیزتک، لندتک، استارتاپها و…)، عدم تخصیص منابع بودجهای دولتی به شرکتهای لیزینگ، فقدان استانداردهای عملیاتی مناسب، نارسایی در دانش فنی و تخصصی این حوزه، پیشنهادات برای توسعه صنعت لیزینگ.
جراحی در بخش پایانی سخنان خود، راهکارهایی برای برونرفت از مشکلات موجود و توسعه صنعت لیزینگ در کشور ارائه کرد.