آخرین اخبار

مجوز و طرح مصوب داشتیم و از بتن و میلگرد خبری نیست!

به گزارش ایسنا، روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در واکنش به گزارش «تهدید «نقش رستم» با بتن و میلگرد!» که چهارم مهر ماه ۱۴۰۳ منتشر شد، توضیحاتی را در اختیار این خبرگزاری قرار داد که متن آن به این شرح است:

«در پی بارندگی اردیبهشت ماه و آبگرفتگی سطح مجموعه ارزشمند نقش رستم از یک گروه متخصص دانشمندان دانشگاه شیراز در تخصص‌های مختلف دعوت به‌عمل آمد، بازدیدهای لازم انجام شد و متخصصان زمین‌شناس اعلام کردند این اتفاق اخیر «فُروشست» بوده است، هر چند پیش‌تر فرونشست هم اتفاق افتاده بود. به دلیل موقعیت علمی مدیر پایگاه، تجربیات ایشان طی ۲۰ ساله اخیر در کاوش های مختلف با دانشگاه‌های غیر ایرانی و ارتباط بین‌المللی ایشان با باستان‌شناسان و زمین‌شناسان دانشگاه‌های مختلف بین‌المللی جهان که محوطه نقش رستم را می‌شناختند مشورت شد و آنچه در این محوطه در حال انجام است، پس از رایزنی‌ها و واقعیت‌های موجود اعتباری و محدودیت زمانی و بر اساس طرح مصوب و مجوز رسمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور در حال انجام است.  

پس از مطالعات اولیه، برنامه اکتشافی ژئوفیزیک، نقشه‌برداری و سپس در جهت انتقال آب‌های سطح‌الارضی و جلوگیری از آب‌گرفتگی محوطه نقش رستم تلاش شد همان شکاف‌های ایجاد شده در اثر رانش پاکسازی شوند، فروشست‌ها و هم فرونشست‌ها همراه با سطح‌بندی، شیب‌بندی، زهکشی و در نهایت احیاء بخشی از همان سیستم آب دوره هخامنشی و ساماندهی این محوطه انجام شود. در حال حاضر این پروژه در حال انجام است و پس از تصویب طرح پوشش زهکش در مرحله دوم و طی یک ماه آینده مشکل آب‌های سطحی این محوطه در زمان بارندگی حل خواهد شد.

در خصوص استفاده از میلگرد و بتون در محوطه نقش رستم، هیچ میلگرد و بتونی وجود ندارد و به‌کار هم نرفته است و از اینکه این کنشگر محترم چرا این مطلب را نوشته است جای تعجب دارد. همچنین شورای فنی پایگاه و شورای فنی اداره کل استان برقرار است و اطلاعات ایشان در این زمینه صحیح نیست. اطلاعات جامع و مستند از فعالیت‌های چند ماهه اخیر نقش رستم هفته پیش در گزارش تصویری خبرگزاری عصر ایران منتشر شده و قابل دسترس است.

نکته‌ای که در این مورد می‌توان به استحضار رساند: کاوش باستان‌شناسی همانند عمل جراحی است که یک عکاس می‌تواند در حین عمل از بیمار عکسی بگیرد و عنوان نماید که این جراح متخصص شکم فرد بیمار را پاره کرده است و در جامعه آن را به عنوان خبر منفی منتشر کند. به همین دلیل فیلمبرداری و عکسبرداری در حین کاوش و انجام یک پروژه باستان‌شناسی و انعکاس آن در خبرها بدون اجازه گروه کاوش غیراخلاقی است و به طور معمول انجام این کار در تمام جهان در علم پزشکی و هم باستان‌شناسی ممنوع است، زیرا این عمل جراحی به روش علمی و برای بهبود بیمار انجام می‌شود و باید قضاوت نهایی را در مرحله پس از بهبود بیمار معیار قرار داد.

عمل کاوش محوطه نقش رستم به دست یکی از بهترین متخصصین باستان‌شناسی دوره هخامنشی کشور، فردی شناخته شده با تجربه کاوش در دهها محوطه باستانی در داخل و خارج از کشور با انتشار یکصد مقاله تخصصی و دهها کتاب و کنفرانس بین‌المللی انجام شده است و برای اطلاع از وضعیت علمی و تخصصی این چهره علمی به عنوان سرپرست کاوش‌های محوطه نقش رستم آقای دکتر علیرضا عسکری چاوردی می‌توان به پایگاه دانش وب‌سایت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید به نشانی https://Persepolis.Ir و یا بخش رزومه اساتید دانشگاه شیراز مراجعه کرد. این چهره علمی به پاس خدمات و کاوش های باستان‌شناسی در شهر پارسه تخت جمشید در سال ۱۳۹۷ از طرف آکادمی علوم سلطنتی فرانسه برنده جایزه معروف خاورشناس فرانسوی رومن گیرشمن شد و عضو انجمن متخصصین ایرانشناس مرکز مطالعات شرق شناسی، مدیترانه و افریقا، موسسه ایزمئو ایتالیا هستند و ایشان در سال ۱۳۹۸ بزرگترین پروژه حفاظت و مرمت بین‌المللی مرمت‌گران بدون مرز با همکاری گروه خیرین اروپائی به تخت جمشید انتقال دادند و بخش مهم کاخ‌های تچر و شورا در تخت جمشید  در قالب این پروژه حفاظت و مرمت شد و در حال حاضر، اهداف توسعه پایدار میراث فرهنگی شهر پارسه تخت جمشید با ایجاد سایت موزه های دروازه پارسه، راه‌اندازی و توسعه بخش موزه تخت جمشید، ساماندهی و ایجاد سایت موزه بزرن جنوبی تخت جمشید و شهر استخر را در دست اجرا دارند و با هدف احیاء سیستم یکپارچه شهر پارسه پروژه های بزرگ و مهمی در پایگاه میراث جهانی تخت جمشید به ویژه در زمینه مرمت و حفاظت در حال برنامه‌ریزی و اجراست که به مرور پشرفت این پروژه ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.» 

 انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در تهران اقتصادی

این خبر توسط موتور تهران اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

دیگر رسانه های کشور:

آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز|تهران فرهنگی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا