ارتباطات و فن آوری اطلاعات

مشارکت در سود و زیان طرح‌های دانش بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان



مشارکت در سود و زیان طرح‌های دانش بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، در ادامه سفرهای استانی صندوق نوآوری و شکوفایی، نشست معرفی خدمات این صندوق به شرکت‌های دانش بنیان استان کرمانشاه با حضور مسئولان صندوق نوآوری برگزار شد.

در این نشست که در برج فناوری کرمانشاه و به دعوت پارک علم و فناوری استان کرمانشاه برگزار شد، دکتر محمد رشیدی نماینده استان و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، دکتر سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه، مهندس محسن نوتاش مدیر ارتباط با مشتریان، مهرداد خلیلی مدیر تسهیلات و خدمات اهرمی و مهدی خالقی مدیر امور ذینفعان و مجلس صندوق نوآوری و شکوفایی حضور داشتند.

وظیفه اصلی صندوق نوآوری رفع مشکلات مالی شرکت‌های دانش بنیان است

دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در ادامه این مراسم با تشریح ارائه چهار خدمت اصلی صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان استان کرمانشاه به منظور توسعه محصولات فناورانه و نوآورانه و پیشرفت این شرکت‌ها بیان کرد: چهار خدمتی که می‌توانیم در این سفر برای شما مصوب کنیم در واقع چهار نوع وام است که هر یک اعداد و سقف مشخصی دارند که از طریق صندوق پژوهش و فناوری استان به شرکت‌های دانش بنیان اعطاء می‌شود.

به گفته وی، این خط اعتباری عبارت است از بهینه‌سازی، سرمایه در گردش، تولید صنعتی (سرمایه ثابت) و لیزینگ؛ که سعی و هدف ما مصوب شدن این خدمات برای بخشی از شرکت‌های دانش بنیان در جریان این سفر سه روزه است. علاوه بر ارائه این خدمات، نشست‌هایی را با ۳۰ شرکت دانش بنیانی که برای دریافت تسهیلات، ثبت نام و اعلام آمادگی کردند، برگزار می‌شود. این در حالی است که در شرایط عادی دریافت این وام‌ها بین ۳۰ تا ۴۵ روز طول می‌کشد در حالی که در جریان این سفر سه روزه با سرعت عمل بسیاری و در ظرف ۴۵ دقیقه دریافت وام مصوب می‌شود.

ملکی‌فر در ادامه با بیان اینکه وظیفه اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است، تصریح کرد: سرمایه صندوق در طول فعالیت ۱۰ ساله خود، از ۳ همت به ۱۰ همت رسیده است چرا که نیاز مالی شرکت‌های بزرگ دانش بنیان در راستای گسترده شدن خود آن‌ها نیز افزایش پیدا کرده است. صندوق نوآوری با همان سرمایه ۳ همت توانسته تاکنون ۶۵ همت انواع خدمات مالی به شرکت‌های دانش بنیان ارائه دهد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با اعلام اینکه این صندوق و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری دو نهاد مستقل در ارائه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان هستند، اعلام کرد، معمولا برخی شرکت‌ها با اشتباه گرفتن این دو نهاد مسیر خود را دشوارتر می‌کنند. وظیفه اصلی صندوق رفع مشکلات مالی شرکت‌های دانش بنیان است و نه موضوعات دیگر.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نقش صندوق‌های پژوهش و فناوری در توسعه زیست‌بوم نوآوری کشور نیز عنوان کرد: خدمات صندوق پژوهش و فناوری که یک بخش غیردولتی و خصوصی است ارائه وام، مشارکت و صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش بنیان است. به جز تهران، همه استان‌های کشور هم‌اکنون دارای صندوق‌های پژوهش و فناوری هستند. ضمن اینکه ما صندوق‌های پژوهش تخصصی نیز داریم که در رشته‌های متنوع علمی فعالیت می‌کنند. هر شرکت دانش بنیان در هر جای کشور ذیل دو صندوق استان و صندوق تخصصی خود قرار می‌گیرد.

ملکی‌فر در ادامه با یادآوری این مسئله که این شرکت‌ها نیستند که دانش بنیان می‌شوند بلکه محصولات آنها است که عنوان دانش بنیانی کسب می‌کند، گفت: در همین راستا خدمات صندوق نوآوری نیز به دو دسته محصول‌محور و شرکت‌محور تقسیم می‌شود. این وام‌ها به بخش دانش بنیان شرکت‌ها اعطاء می‌شود.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین هدف اصلی از سفرهای استانی مسئولان صندوق نوآوری را نظارت بر تسهیلات ارائه شده به شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: صندوق‌های پژوهش و فناوری بازوی صندوق نوآوری در استان‌ها هستند که وثیقه تسهیلات را تا سقف ۸ میلیارد تومان فراهم می‌کنند. به هر اندازه که این شرکت‌ها زودتر با صندوق قرارداد ببندند، وام هم سریعتر به آن‌ها تخصیص داده می‌شود.

صندوق نوآوری و شکوفایی خود ضمانتنامه صادر نمی‌کند بلکه از طریق شبکه بانکی و به همت صندوق پژوهش و فناوری استان تلاش می‌کند ضمانتنامه‌ها را ارزان‌تر صادر کند.

وی با بیان اینکه خدمت سرمایه‌گذاری، از دیگر خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان است، یادآور شد: صندوق نوآوری با مشارکت در سود و زیان طرح‌های دانش بنیان، در ریسک شرکت‌های دانش بنیان شریک می‌شود. سقف مشارکت هم تا ۱۰۰ میلیارد تومان است.

ملکی‌فر در خاتمه درباره دیگر خدمات صندوق نوآوری خاطرنشان کرد: از دیگر تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی خدمات بلاعوض توانمندسازی است که تا سقف ۷۰۰ میلیون تومان به شرکت‌های دانش بنیان اعطا می‌شود که البته آن را به صورت نقدی پرداخت نمی‌کنیم. این تسهیلات در قالب ارائه خدماتی همچون کمک به حضور دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی اعطا می‌شود.

تسهیل در اعطای تسهیلات به شرکت‌های نوپا

مهندس محسن نوتاش، مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست با تشریح تسهیلات این صندوق به شرکت‌های دانش بنیان، درباره تضامین در نظر گرفته شده برای حمایت از این شرکت‌ها گفت: تضامین در نظر گرفته شده به موارد گوناگونی چون وضعیت مالی و اعتباری سهامداران شرکت، اعضاء هیئت مدیره، وضعیت چک‌های صادر شده از سوی شرکت و …. بستگی دارد.

وی همچنین درباره تسهیل اعطای خدمات به شرکت‌های نوپایی که میزان فروش محصولاتشان زیر ۵ میلیارد تومان است، تاکید کرد: در حال حاضر شروط، تسهیل شده است که در راستای آن شرکت‌های نوپایی که فروش محصولات دانش بنیانشان بین ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان باشد و در عین حال تعداد نیروی انسانی‌شان هم به ۱۰ نفر نرسد مشمول دریافت این تسهیلات می‌شوند.

در این تسهیلات ویژه، شرکت‌های دانش بنیان به بانک معرفی می‌شوند و در قالب تبصره ۲ قانون بودجه، تسهیلات تا سقف ۳ میلیارد تومان با دوره بازپرداخت ۴ ساله و پرداخت یکجا دریافت می‌کنند. بانک‌های سینا، تجارت، ملت، مهر و رفاه نیز بانک‌های عامل در اعطای این تسهیلات هستند.

به گفته نوتاش، سال گذشته حدود ۴۵ درصد شرکت‌های دانش بنیان توانستند طبق تبصره ۱۸ قانون بودجه تسهیلات دریافت کنند که امسال شاهد شرایط بهتری در این زمینه نسبت به سال گذشته هستیم.

مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی در خاتمه افزود: بانک‌ها به پرداخت وام قرض‌الحسنه خیلی علاقه‌مند نیستند، چون نرخ موثر وامی که پرداخت می‌کنند بالای ۳۶ درصد است، اما جزء تسهیلات تکلیفی است که دولت و مجلس برای توسعه اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان برای آنها در نظر گرفته‌اند و تلاش صندوق نوآوری و شکوفایی هم در تسهیل و تسریع ارائه این تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان است.

جهش تولید دانش بنیان، قانونی مترقی است

در ادامه این مراسم نیز مهدی خالقی، مدیر امور ذینفعان و مجلس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به قانون جهش دانش بنیان بیان کرد: سال ۱۳۸۹ قانونی تصویب شد که اساس شرکت‌های دانش بنیان از آنجا شکل گرفت. با توجه به اینکه شاهد پیشرفت روزافزون تکنولوژی هستیم لازم بود قوانین شرکت‌های دانش بنیان و فناور هم به‌روزرسانی شود، از همین‌رو حدود چهار سال پیش قانون جهش تولید دانش بنیان در مجلس به تصویب رسید که جزو قوانین مترقی در دنیا به‌شمار می‌آید.

وی افزود: طبق ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش بنیان، اعتبار مالی مصوب، به صورت ۱۰۰ درصد برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده است. در هیچ کجای دنیا برای هیچ حوزه‌ای ۱۰۰ درصد اعتبار مالی ارائه نشده است، اما در قانون جهش دانش بنیان که مجلس برای تصویب آن همکاری خوبی داشت اعتبار مالی ۱۰۰ درصد قرار گرفته شده است تا حوزه اقتصاد دانش بنیان در کشور توسعه و پیشرفت داشته باشد.

خالقی در خاتمه درباره اهمیت قانون جهش تولید دانش بنیان یادآور شد: این قانون، یک قانون تاثیرگذار در جهت ترقی و پیشرفت اقتصاد و تکنولوژی کشور است و به شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کند علاوه بر تامین مالی، ارتباطشان با اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور تقویت شود.



منبع مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا