آخرین اخبار

مقایسه‌گرهای بیمه؛ شفافیت بیشتر یا تهدیدی برای بیمه‌گران سنتی؟


به گزارش اقتصاد آنلاین، صنعت بیمه یکی از بخش‌های راهبردی اقتصاد محسوب می‌شود که نه‌تنها امنیت مالی شهروندان را در برابر حوادث غیرمترقبه تامین می‌کند، بلکه به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی در مدیریت ریسک و پایداری اقتصادی دولت عمل می‌کند.

اما اگر بیمه‌گذاران قیمت‌های متفاوت را ارائه دهند، ماهیت بیمه که همان امنیت مالی و پوشش ریسک است، زیر سوال خواهد رفت؛ این‌جاست که پلتفرم‌های مقایسه‌گر بیمه نظیر ازکی و غیره معنا پیدا می‌کنند و مردم با مقایسه کیفیت، کارایی و قیمت بیمه‌گران، در راستای پوشش ریسک‌های خود برمی‌آیند.

به عنوان مثال مردم با پرداخت هزینه، خود را در برابر هزینه‌های سرسام‌آور درمان بیمه می‌کنند. اما اگر هزینه پرداختی آن‌ها بالا باشد، آیا واقعا خود را بیمه کردند؟

نگاه جهانی به پلتفرم‌های مقایسه‌ی بیمه

در دو دهه گذشته بیمه‌گران اروپایی با پلتفرم‌های مقایسه‌گر بیمه دست‌و پنچه نرم می‌کردند. علت آن را نیز می‌توان در موراد گوناگونی جست‌وجو کرد؛ به عنوان مثال یک بیمه‌گر هزینه خود را بر روی تبلیغات متمرکز کرده و توانسته بود بخش قابل توجهی جذب مشتری داشته باشد. حال که از وفاداری مشتری‌های خود اطمینان پیدا کرد، قیمت‌های بالاتری برای محصولات خود اعلام می‌کند. این مقاومت‌ها به حدی بود که دو دهه گذشته، پلتفرم‌های مقایسه‌گر بیمه تنها ۱۳ درصد سهم بازار در انگلستان را در اختیار داشتند. این عدد در ایتالیا، آلمان و اسپانیا به ترتیب ۱، ۹ و ۲ درصد بود.

مقایسه‌گرهای بیمه؛ شفافیت بیشتر یا تهدیدی برای بیمه‌گران سنتی؟

مقایسه‌گرهای بیمه؛ شفافیت بیشتر یا تهدیدی برای بیمه‌گران سنتی؟

مقایسه‌گرهای بیمه؛ شفافیت بیشتر یا تهدیدی برای بیمه‌گران سنتی؟

مقایسه‌گرهای بیمه؛ شفافیت بیشتر یا تهدیدی برای بیمه‌گران سنتی؟

اما چه عواملی سبب شد که رویکرد جهانی پلتفرم‌های مقایسه‌گر بیمه تغییر کند و بیمه‌گذاران آن‌ها را بپذیرند؟

بررسی‌های مکنزی نشان می‌دهد که پلتفرم‌های مقایسه‌گر بیمه بازار را باز می‌کنند، آن را شفاف‌تر می‌کنند و بیمه‌گران را مجبور می‌کنند تا بر سر قیمت، بر روی عملکرد محصول رقابت کنند. شفافیت پلتفرم‌های مقایسه‌گر بیمه به طور خودکار فشار قابل توجهی بر قیمت گذاری بیمه گذاران وارد کرد و فضای رقابتی ایجاد شده سبب بهبود کیفیت خدمات بیمه‌گذاران شد.

برای بیمه‌گذاران نیز به واسطه افزایش استفاده و افزایش پوشش بازار، پلتفرم‌های مقایسه‌گر بیمه کارآمد ظاهر شدند. از سوی دیگر این پلتفرم‌ها سبب کاهش هزینه‌های اداری و مالی بیمه‌گذاران نیز شده و نوآوری آن‌ها را نیز برای ارائه محصولات جدید تحریک کرد.

تمام این عوامل سبب شد که پلتفرم‌های مقایسه‌گر بیمه در اروپا طی دو دهه گذشته به بازیگران کلیدی بازار بیمه تبدیل شده‌اند و امروزه تقریباً 50 درصد از فروش بیمه آنلاین در این قاره از طریق این پلتفرم‌ها انجام می‌شود. این تحول نه تنها به افزایش شفافیت و کاهش هزینه‌ها برای مصرف‌کنندگان منجر شده بلکه مدل‌های کسب‌وکار شرکت‌های بیمه را نیز دگرگون کرده است.

جایگاه پلتفرم‌های مقایسه‌ی بیمه در ایران

در حالی که پلتفرم‌های مقایسه‌گر بیمه در سه سال گذشته از ۰.۱ درصد به ۲ درصد از سهم بازار فروش بیمه در ایران رسیده‌اند، این رقم همچنان بسیار پایین‌تر از استانداردهای جهانی است. در بسیاری از کشورهای اروپایی، بیش از ۵۰ درصد از فروش بیمه به‌صورت آنلاین و از طریق مقایسه‌گرها انجام می‌شود.

لازم به یاد آوری است که این پلتفرم‌ها بستر بسیار مناسبی در خصوص شفافیت اطلاعات و انتخاب آگاهانه مشتریان را فراهم می‌کنند، اما سهم ناچیز آن‌ها از صنعت بیمه را می‌توان به ضعف در فرهنگ خرید آنلاین بیمه و عدم همکاری شرکت‌های بیمه با پلتفرم‌های مقایسه‌ای نسبت داد.

زیرساخت‌های صنعت بیمه نیز دیگر مشکل رشد پلتفرم‌های مقایسه‌گر بیمه هستند؛ به طوری که میزان مصرف شرکت‌های بیمه در حوزه زیرساخت IT تقریبا ١٠ درصد شبکه بانکی کشور است درحالی که در دنیا این عدد ٩٠ درصد شبکه بانکی است.

با مرور حافظه تاریخی می‌توان نتیجه گرفت که ایران همانند سایر کشورهای اروپا، با این تغییر رویه مقاومت می‌کند، اما تفهیم مزایا پلتفرم‌های مقایسه‌گر بیمه به جامعه این صنعت، می‌تواند تغییر روند را با سرعت بیشتری دنبال کند.

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا