آخرین اخبار

موضوع حاکمیت جزایر ایرانی غیر قابل مذاکره است + صوت


موضوع حاکمیت جزایر ایرانی غیر قابل مذاکره است + صوت

در بخشی از بیانیه نشست مشترک سران شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا که چهارشنبه گذشته در بروکسل برگزار شده بود با اشاره به طرح ادعاهای واهی علیه تمامیت ارضی ایران آمده است: «در این راستا، ما از ایران می‌خواهیم به اشغال سه جزیره امارات عربی متحده، تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، که نقض حاکمیت امارات متحده عربی و اصول منشور سازمان ملل متحد است، پایان دهد.»

در این راستا عبدالله سهرابی، مشاور وزیر امورخارجه و کارشناس ارشد حوزه خلیج فارس در گفت‌وگو با ایکنا در واکنش به بیانیه نشست مشترک سران شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا و طرح ادعاهای واهی علیه تمامیت ارضی ایران، گفت: پس از سال 1916 میلادی براساس قرارداد سایکس ـ پیکو، انگلیسی‌ها طرحی با هدف ایجاد شکاف بین کشورها در حوزه غرب آسیا پی‌ریزی کردند. 

وی با تأکید بر اینکه حوزه غرب آسیا، منطقه بسیار حساسی است، افزود: در این حوزه توجه ویژه‌ای به موضوع خلیج فارس شده است. زیرا بیش از 60 درصد منابع انرژی؛ نفتی و گازی جهان، در این منطقه قرار دارد لذا انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها همواره به دنبال  ایجاد شکاف بین حوزه پیرامونی جمهوری اسلامی ایران هستند. 

ایجاد شکاف در منطقه با طرح موضوع جزایر سه‌گانه ایرانی

سهرابی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی پیش از آن نیز از سه جزیره ایرانی بوموسی، تنب بزرگ و کوچک، همواره به عنوان دستاویزی برای ایجاد شکاف بین کشورهاب منطقه استفاد می‌شد. در ملاقات‌های خصوصی بین مقامات، از دیرباز همیشه طرف‌های اماراتی‌ ادعا کردند ما به این مسائل توجه نداریم اما فشار غربی‌ها به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی بر روی این مسئله برای ایجاد شکاف بین کشورها به ویژه بین جمهوری اسلامی ایران و امارات با توجه به روابط بسیار قوی اقتصادی بین دو کشور بوده است. 

کارشناس ارشد حوزه خلیج فارس با اشاره به وجود کشورهای استراتژیک در همسایگی جنوب غربی جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: در هر مقطع زمانی که دولت جدیدی در جمهوری اسلامی بر سر کار می‌آید به بهانه واهی این مسائل پوچ و خالی از هرگونه مستند حقوقی را بر مبنای حقوق بین‌الملل مطرح می‌کنند. 

سهرابی تأکید کرد: همه دنیا می‌داند این سه جزیره، جزء لاینفک جمهوری اسلامی ایران است و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم در تمامیت ارضی ما دخالت کنند کما اینکه در هشت سال دفاع مقدس، جمهوری اسلامی ایران با دستان خالی علی‌رغم اینکه 48 کشور جهان در کنار صدام حسین ایستادند و همگی علیه ایران به میدان آمده و هر گونه امکانات نظامی از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی به صدام حسین ترزیق شد، اجازه نداد یک وجب از خاک کشور به دشمن داده شود.

وی بر مواضع ثابت جمهوری اسلامی مبنی بر حاکمیت ملی بر سه جزیره ایرانی تأکید کرد و افزود: به هیچ عنوان نه این ادعاها را قبول داریم و نه اجازه می‌دهیم و نه سر آن با هیچ کشوری مذاکره خواهیم کرد. 

پیگیری سیاست سرمایه‌گذاری در جزایر سه‌گانه

مشاور وزیر امورخارجه کشورمان درباره مجموع اقداماتی که منجر به تثبیت حاکمیت ملی کشورمان بر جزایر سه‌گانه ایرانی می‌شود، گفت: براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، تصمیمات لازم اتخاذ شده است. جزیره بوموسی دارای جمعیت است و زیرساخت‌ها اصلاح شده و مردم اسکان دارند و سیاست‌ دولت تشویق بر سرمایه‌گذاری در آن مناطق است.  

سهرابی به ذکر خاطره‌ای در این باره اشاره کرد و گفت: سال‌های 84 به بعد مقام معظم رهبری تأکیداتی را بر مبنای سرمایه‌گذاری در جزایر جنوبی ایران با رویکرد رونق اقتصادی داشتند. ما هم مهیا هستیم تا هرگونه کمکی را درباره موضوع توسعه این جزایر، ایجاد استحکامات، سرمایه‌گذاری و توسعه همه جانبه جزایر سه‌گانه، انجام دهیم و امیدواریم بتوانیم صیانت کاملی مثل همیشه و همانند تعصب بر سایر نقاط کشور داشته باشیم چراکه این موضوع و صیانت از جزایر سه‌گانه به صورت جدی مدنظر مسئولان ارشد نظام به ویژه مقام معظم رهبری است. 

وی در پاسخ به این سؤال که چرا اتحادیه اروپا و کشورهای عربی به جای پرداختن به این مسائل، جنایات رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا را در سطح منطقه به ویژه در لبنان و غزه محکوم نمی‌کنند؟ افزود: نقطه ضعف اتحادیه اروپا همیشه همین حرف‌های منفی بوده و هست. اتحادیه اروپا هیچ‌گاه به دنبال واقعیت‌ها، حساسیت‌ها و حاکمیت کشورها نیست و علی‌الظاهر سیاست تفرقه‌افکنانه انگلیسی‌ها را مدنظر دارد و از سیاست‌های آمریکا و این رژیم منحوس و کودک‌کش و سگ هار در منطقه پیروی می‌کند. 

کارشناس ارشد حوزه خلیج فارس تصریح کرد: حدود چهار ماه پیش امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنرانی در دانشگاه سوربن اعلام کرد دوره یک جانبه‌گرایی تمام شده و اتحادیه اروپا باید فکری برای خود کند و ما نمی‌توانیم با سیاست‌های آمریکا جلو رویم. در اظهارات مکرون تصریح شده است، معلوم نیست در انتخابات بعدی آمریکا چه اتفاقی خواهد افتاد؟! ما هم خلیج فارس را ز دست داده‌ایم و هم در بحث اوکراین موفق نشدیم و شکست خوردیم و روسیه کار را جلو برده است و جمع‌بندی این است که اتحادیه اروپا خود به فکر خود باشد. 

سهرابی در پایان گفت: اکنون به جای اینکه اتحادیه اروپا به دنبال رسیدگی به معضلات و خواسته‌های مردم کشور خود باشد، دنبال توطئه در منطقه است که البته این موضوع جدیدی نیست. ما متوجه هستیم و این موضوعات را رصد می‌کنیم و حتماً پاسخ محکمی از سوی مقامات ارشد تصمیم‌گیر دریافت خواهند کرد کما اینکه قبلاً گفته‌ایم و باز هم تأکید می‌کنیم که درباره این موضوع با احدی مذاکره نخواهیم کرد. 

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا