آخرین اخبار

موقع بالا رفتن آمپر ماشین چه کار کنیم؟



متاسفانه بعضی از راننده‌ها در چنین شرایطی مرتکب اشتباهاتی می‌شوند که خسارت‌هایی را برای سلامتی جسمی خودشان و همچنین قطعات موتور خودرو به‌دنبال دارند. اگر شما دوست ندارید که چنین اشتباهاتی را تجربه کنید، این مطلب را از دست ندهید.

از زمانی که استارت می‌زنید، موتور شروع به‌فعالیت می‌کند و روند داغ شدن آبی که وظیفه خنک کردن پیشرانه را بر عهده دارد، آغاز می‌شود. کمترین درجه آمپر آب در خودروها با حرف C که ابتدای کلمه Cold به‌معنی سرد است، مشخص می‌شود. معمولا بعد از دو تا سه دقیقه، روند بالا رفتن آمپر آب خودرو آغاز می‌گردد.

بالاترین سطح درجه‌بندی آمپر آب هم با حرف H که ابتدای واژه Hot به‌معنی داغ است، مشخص می‌شود. معمولا فضای بین H و C به چهار قسمت مساوی تقسیم می‌شود. در حالت کلی، حد نرمال آمپر ماشین حین رانندگی، نوسان بین خط دوم و وسط در درجه‌بندی آمپر آب است.

اگر می‌خواهید زمان عبور از حد نرمال آمپر ماشین را بدانید، باید به روشن و خاموش شدن فن رادیاتور خودرو توجه کنید. معمولا وقتی آمپر آب به ابتدای چهارمین قسمت درجه‌بندی می‌رسد، فن رادیاتور روشن می‌شود. اگر به‌هر دلیل فن نتواند دمای آب را پایین بیاورد، آمپر آب به افزایش ادامه می‌دهد. وقتی آمپر به‌نزدیک سطح H می‌رسد، چراغ آمپر معمولا با رنگ قرمز روشن می‌شود. این یعنی ماشین جوش آورده است.

 اقدامات لازم هنگام بالا رفتن آمپر خودرو

هنگام بالا رفتن آمپر ماشین باید در نزدیک‌ترین محل ممکن توقف کنید. لازم نیست بلافاصله خودرو را خاموش کنید. اگر برایتان مقدور است در جای سایه ماشین را نگه دارید. سپس درب کاپوت ماشین را باز کنید تا بخشی از حرارت موتور در تماس با هوای آزاد، راحت‌تر کاهش پیدا کند.

به‌هیچ عنوان درب رادیاتور را باز نکنید. فشار بالای آب باعث می‌شود که آب جوش با سرعت از دهانه رادیاتور به بیرون پرتاب شود. این اتفاق ممکن است به‌ قیمت سوختن دست و صورت شما تمام شود.

در وهله اول فن خودرو را بررسی کنید. اگر فن خاموش بود، کولر ماشین را روشن کنید. در این حالت باید دور تند فن به‌کار بیفتد. برخی از خودروهای قدیمی دارای فن مکانیکی هستند که بر اساس دور موتور خودرو کار می‌کنند. در این مواقع، در حالت درجا گاز دهید تا دور موتور به 2000 دور در دقیقه برسد. به‌این ترتیب فن مکانیکی شروع به‌کار می‌کند.

همیشه مقداری آب در ماشین داشته باشید. در ادامه مقداری آب روی پره‌های رادیاتور بریزید. مراقب باشید که آب روی سطح موتور نریزد. بعد از اینکه آمپر آب پایین آمد، کولر و موتور را خاموش کنید. حالا باید به‌دنبال علت بالا رفتن آمپر آب ماشین بگردید.

اگر به‌هر دلیل، خودرو قبل از اینکه آمپر آب پایین بیاید، خاموش شد، پیشنهاد می‌کنیم یک اقدام مهم را انجام دهید. چند بار در فواصل زمانی کوتاه، تک استارت بزنید. در این حالت خودرو روشن نمی‌شود ولی پیستون‌ها درون موتور به‌حرکت در می‌آیند. این کار باعث می‌شود تا پیستون‌های داغ به بدنه سیلندر نچسبند.

دلایل بالا رفتن آمپر ماشین

بالا رفتن آمپر آب ماشین می‌تواند در اثر دلایل گوناگونی رخ دهد. در اینجا به چند مورد از مهم‌ترین دلایل بالا رفتن آمپر خودرو می‌پردازیم.
1. خرابی فن رادیاتور

گاهی اوقات بالا رفتن آمپر آب پراید و هر خودروی دیگری به‌دلیل شکستن پره‌های فن رادیاتور است. این موضوع باعث می‌شود تا مکش هوا به‌سمت سیستم خنک کننده آب به‌درستی صورت نگیرد.

خرابی رله فن و سنسور دمای آب هم عوامل دیگری هستند که باعث می‌شوند فن رادیاتور کار نکند. در مواردی، ممکن است فن در دور کند به‌کار نیفتد؛‌ اما بعد از روشن کردن کولر، دور تند آن شروع به‌کار کند. خرابی رله فن، مشکل پیدا کردن سیم فرمان رابط بین فن و کامپیوتر ماشین و از کار افتادن فشنگی آب (روش سرسیلندر نصب می‌شود) سه عامل اصلی کار نکردن فن رادیاتور در دور کند هستند.

بعضا یک اشتباه عجیب در برخی از خودروها رخ می‌دهد که بد نیست به آن اشاره کنیم. این احتمال وجود دارد که سیم‌های فن رادیاتور خودرو برعکس بسته شوند. در این حالت، به‌جای اینکه فن هوا را از بیرون به‌سمت موتور بکشاند، هوا را به‌سمت محیط آزاد انتقال می‌دهد. در این حال موجب گرم‌تر شدن موتور می‌شود.

 2. کاهش سطح مایع خنک کننده

بالا رفتن آمپر ماشین در زمستان ممکن است برای بعضی‌ها جای تعجب به‌دنبال داشته باشد. محتمل‌ترین علت بالا رفتن آمپر ماشین در سرما، کاهش سطح مایع خنک کننده است. شما باید نشتی قسمت‌های مختلف سیستم خنک کننده اعم از شیلنگ‌ها، اتصالات، مخزن آب رادیاتور و … را بررسی و نسبت به رفع نشتی‌های احتمالی اقدام کنید.

3. وجود هوا در سیستم خنک کننده

وجود هوا در سیستم خنک کننده، مانع از جریان پیدا کردن مایع از گردش آب می‌شود. اتفاقی که منجر به بالا رفتن آمپر آب تیبا و مابقی خودروها می‌شود. در این حالت باید برای هواگیری اقدام کنید تا مشکل برطرف شود.

در کنار این موضوع به یک نکته ساده ولی مهم هم باید توجه داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید آب بین مخزن رادیاتور و پره‌های آن در رفت و آمد است. اگر بعد از انتقال آب به مخزن، بار دیگر به سمت رادیاتور حرکت نکرد، دو دلیل عمده می‌توان برای این اتفاق برشمرد.

نخست آنکه درب رادیاتور دچار مشکل شده است و باید آن را تعویض کنید. دیگر اینکه زیر درب مخزن رادیاتور یک واشر مشکی رنگ قرار دارد که یک سوراخ ریز روی آن تعبیه شده است. هنگام باز و بسته کردن درب مخزن باید توجه کنید که سوراخ واشر دقیقا روبه‌رو درب مخزن قرار بگیرد تا مکش هوا به‌درستی اتفاق بیفتد.

 4. قفل کردن ترموستات رادیاتور

بالا رفتن آمپر ماشین با کولر یا بدون آن ممکن است ناشی از قفل کردن ترموستات رادیاتور باشد. این اتفاق باعث می‌شود که عملا سیستم خنک کننده ماشین در مدار قرار نگیرد. برای تشخیص این مشکل، کافیست دست خود را نزدیک پره‌های رادیاتور کنید. اگر احساس کردید که در شرایط بالا رفتن آمپر خودرو، رادیاتور سرد است، شک نکنید که ترموستات قفل کرده و باید آن را تعویض کنید تا مشکل برطرف شود.

 5. گرفتگی سیستم خنک کننده

معمولا این انتظار می‌رود که در سرعت‌های بالا آمپر آب کاهش پیدا کند. اگر شاهد بالا رفتن آمپر ماشین در سرعت بالا هستید، ممکن است مشکل مربوط به گرفتگی مسیرهای انتقال آب در سیستم خنک کننده باشد. در این حالت نیز آب امکان گردش در سیستم خنک کننده را نخواهد داشت.

معمولا بالا رفتن آمپر ماشین در سربالایی یا هنگام روشن بودن کولر به‌دلیل فشار بیشتری که ناشی از گرفتگی سیستم خنک کننده به آن وارد می‌شود، بیشتر خودنمایی می‌کند.

برای حل این مشکل باید شیلنگ رادیاتور و همچنین شیلنگ متصل به لوله برنجی منتهی به موتور را باز کنید و با استفاده از سیم مفتول، مسیر بسته شده آن‌ها را باز کنید. سپس آب را با فشار بالا به داخل آن‌ها بفرستید تا همه رسوبات به‌طور کامل تخلیه شوند. و مسیر گردش آب باز شود. پیشنهاد می‌کنیم که حتما از مسدود نبودن مسیر رادیاتور بخاری ماشین هم مطمئن شوید.

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا