استان ها > خراسان رضوی

موندراپ، رقمی برای نجات تاکستان‌های خلیل‌آباد



موندراپ، رقمی برای نجات تاکستان‌های خلیل‌آباد

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: برای اولین بار در کشور رقم انگور موندراپ که مقاوم به خشکی و گرما است را در این شهرستان کشت کردیم.

محمود شبان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه خلیل‌آباد قطب تولید انگور در خراسان رضوی است، اظهار کرد: این رقم انگور در راستای تغییر الگوی کشت و مقابله با کم‌آبی و بحران آب در شهرستان کشت شد.

وی با اشاره به اینکه رقم انگور موندراپ به لحاظ عملکردی بسیار در شهرستان وضعیت خوبی داشته است، اظهار کرد: سال گذشته این رقم در سطح ۱.۵ هکتار به عنوان باغ مادر کشت شد و امسال به بهره‌برداری رسید اما امسال توانستیم این سطح را تا ۱۰ هکتار در شهرستان توسعه دهیم.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: برای بررسی وضعیت عملکرد این رقم باغداران و کارشناسانی از سراسر استان و سایر استان‌های انگور خیز کشور از شهرستان خلیل‌آباد، دیار تاکستان‌های سر سبز بازدید داشته‌اند.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود توسعه این رقم همانند سایر ارقام تجاری که در شهرستان کشت شده نقطه عطفی برای باغداران این شهرستان در راستای تغییر الگوی کشت و مقابله با کم‌آبی و خشکی که در شهرستان حاکم شده باشد.

شبان اظهار کرد: شهرستان خلیل‌آباد با ۳۰ رقم انگور بالغ‌بر ۵۷۲۷ هکتار باغ انگور دارد و همه ساله بالغ‌بر ۱۰۰ هزار تن از این محصول تولید می‌شود.

وی خاموشی چاه موتورها را یکی از جدی‌ترین مشکلات کشاورزان دانست و خاطرنشان کرد: همه ساله میلیاردها تومان خسارت ناشی از خاموشی چاه موتورها به کشاورزان وارد می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد در ادامه از پسته به عنوان دومین محصول مهم شهرستان پس از انگور با سطح زیر کشت ۴۰۰۰ هکتار نام برد و گفت: باغداران این شهرستان اکنون پسته با کیفیت را در ای سی بین ۸ تا ۱۸ هزار تولید می‌کنند.

وی بیان کرد: در راستای افزایش بهره‌وری آب برای اولین بار آبیاری زیرسطحی در باغات پسته شهرستان خلیل‌آباد با ای سی ۱۶ هزار آغاز شد که نتیجه بسیار خوبی داشته است.

شبان گفت: اگر در سطح شهرستان به خصوص دهستان کویر توسعه آبیاری زیرسطحی در باغات پسته را با ای سی و شوری بین ۱۲ تا ۱۸ هزار بتوانیم اجرایی کنیم نقطه عطفی در افزایش راندمان آبیاری خواهد بود.

وی در پایان اظهار کرد: به منظور حمایت از دامداران کنسانتره یارانه‌ای کیلویی ۱۲هزار و۵۰۰ تومان سهمیه هر رأس دام سنگین ۱۰۰ کیلوگرم و دام سبک ۵ کیلوگرم توزیع می‌شود، دامداران می‌توانند برای دریافت حواله به همراه بیمه‌نامه معتبر دام به دفتر اتحادیه تعاونی‌های تولید مراجعه کنند.

به دلیل کیفیت محصول انگور همه ساله حدود ۸۰  درصد محصول تولید شده تبدیل به کشمش و مابقی به شکل تازه‌خوری به کشورهای همسایه و سایر استان‌های کشور صادر می‌شود، ضمن اینکه کشمش سبز قلمی خلیل‌آباد شهرت جهانی دارد و مورد تقاضای بسیاری از کشورها است.

شهرستان خلیل‌آباد با ۱۸ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی حدود ۲۳۸ هزار تن محصولات دامی، زراعی و باغی تولید می‌کند. انگور، زعفران، انار و پسته از مهم‌ترین محصولات این شهرستان است که جنبه صادراتی دارند.

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا