کشاورزی و دامپروری

میزان واردات برنج چند برابر نیاز واقعی کشور و ارزسوزی است



میزان واردات برنج چند برابر نیاز واقعی کشور و ارزسوزی است

به گزارش خبرگزاری مهر، مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره آخرین اخبار حوزه برنج کشور، گفت: نیاز واقعی کشور بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی که اگر آن را ملاک قرار دهیم، سرانه مصرف هر فرد ایرانی ۳۶ کیلو گرم است که این عدد با ضرب در جمعیت کشور، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن می‌شود؛ اما معتقدم ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن نیاز کشور نیست.

وی افزود: ما معمولاً بین ۲ میلیون و ۴۰۰ تا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولید برنج داریم که این متغیر است؛ بعضی سال‌ها ممکن است ۲ میلیون و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن تولید کنیم، امسال بر اساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولید کردیم که تفاوت این دو عدد را بگیریم، ۱۰۰ هزار تن برنج نیاز واقعی برای واردات است.

لاهوتی درباره شرایط فعلی، اضافه کرد: تولید امسال ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است و چیزی حدود ۵۰۰ هزار تن برنج از سال گذشته در کارخانه‌ها و انبارها است که می‌شود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن موجودی برنج و از برنج‌های خارجی وارداتی سال گذشته که یک میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن وارد شده که حدوداً ۳۰۰ هزار تن از آن مانده و هنوز مصرف نشده است که در جمع می‌شود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج که در حال حاضر در کشور موجود است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: کشوری که ۱۰۰ هزار تن برنج نیاز به واردات دارد آیا امسال باید برنج وارد می‌کرد؟ بارها در مجلس و در دیدار با مسئولان اجرایی گفتم که اجازه ندهید که یک عده افراد صاحب منابع، برای منافع خود به زیان کشاورزان و منافع ملی کشور عمل کنند.

لاهوتی تصریح کرد: تفاوت تولید و مصرف ۱۰۰ هزار تن است، در ۶ ماهه اول سال بر اساس آمار گمرک چیزی حدود ۵۰۰ هزار تن برنج وارد شده، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج هم در انبارهای کشور موجود است در مجموع حدود ۴ میلیون تن برنج در کشور است.

وی گفت: اگر کشاورزی توجیه اقتصادی داشته باشد کشاورز دلگرم می‌شود به کشاورزی، ۳ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی تغییر کاربری پیدا کرده است در طول این سال‌ها، وقتی کشاورزی توجیه اقتصادی نداشته باشد تغییر کاربری رخ می‌دهد. امروز بخشی از کشاورزان معتقدند اگر همراهی نباشد، مجبوریم نوع کشت خود را تغییر داده و به جای برنج، صنوبر بکاریم که توجیه اقتصادی بیشتری دارد.

لاهوتی اظهار کرد: با زمین‌های تغییر کاربری داده شده، در حال حاضر باید صادرکننده برنج می‌بودیم. با تغییر در بذر محصول برنج می‌توانیم میزان تولید را ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تن افزایش بدهیم، در سال گذشته از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنجی که وارد کردیم حدود یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار دولت ارز ترجیحی داده که با محاسبه ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بدون محاسبه با قیمت ارز آزاد ۶۰ هزار تومانی، دولت برای هر کیلو گرم برنج ۲۰ هزار تومان تفاوت پرداخت می‌کند.

وی افزود: امسال ۵۰۰ هزار تن محصولی که وارد شد ۵۶۰ میلیون دلار هزینه شده که این طور ارز را خرج می‌کنیم و این روندی است که درباره برنج دارد طی می‌شود.



منبع :مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا