آخرین اخبار

نان، باز هم در تنور بی‌نظارتی



نان، باز هم در تنور بی‌نظارتی

بد نیست بدانیم ۱۹ شهریور سال‌جاری به‌صورت رسمی دولت قیمت مصوب نان را ۶۰‌درصد افزایش داده و قیمت انواع نان به‌روز شده است.هم‌اکنون قیمت هر نان لواش با آرد نوع‌یک، از۵۰۰ به ۷۰۰ تومان، لواش نوع‌دو، به ۹۰۰تومان، قیمت نان بربری با آرد نوع‌یک، از ۱۸۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان، بربری ساده با آرد نوع‌دو، ۳۵۰۰، قیمت تافتون‌سنتی با آرد نوع‌یک، از ۹۰۰ تومان به ۱۲۶۰ تومان، قیمت تافتون خراسانی از ۱۰۰۰تومان به ۱۴۰۰ تومان و قیمت تافتون‌گردان نیز از ۷۰۰ تومان به ۸۵۰ تومان، قیمت تافتون نوع‌دو، ۱۵۰۰ تومان نان‌ماشینی تافتون با آرد نوع‌یک، ۸۵۰ تومان و نوع‌دو به ۱۲۰۰ تومان رسیده است.
از طرف دیگر قیمت نان‌بربری یک‌رو کنجد ۴۰۰۰ تومان، قیمت نان‌بربری دو‌رو کنجد نیز ۵۵۰۰ تومان است، قیمت نان سنگک ساده نیز ۵۰۰۰ تومان شده که این نوع نان با یک واحد کنجد ۶۵۰۰ تومان، قیمت نان سنگک دو واحد کنجد ۸۰۰۰ تومان، قیمت سنگک سه‌واحد کنجد ۹۵۰۰ تومان تعیین شده است.
   
گران‌فروشی بیداد می‌کند
مشاهدات خبرنگار جام‌جم از نانوایی‌های خیابان‌های ۱۷شهریور، ایران، امین‌حضور، میرداماد، ونک، نلسون‌ماندلا، سبلان‌شمالی، سهروردی، ولنجک و پیروزی نشان‌دهنده افزایش قیمت تافتون‌گردان از ۱۰۰۰ تومان تا ۱۵۰۰تومان است که به‌نوعی افزایش ۴۰درصدی را نسبت به قیمت جدید مصوب به ثبت می‌رساند.با‌این‌حال بسیاری از نانوایی‌ها اقدام به گران‌فروشی دو تا سه برابری قیمت‌ها می‌کنند و مبنی‌بر گزارشات رسیده دیگر، یک نانوایی سنگکی در خیابان گل‌ریزان محله ولنجک که در میدان میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران نیز قرار دارد، نان سنگک ساده را به‌جای ۵۰۰۰ تومان ۱۰هزارتومان به‌فروش می‌رساند.یک نانوایی سنگک در خیابان سهروردی‌شمالی، نبش خیابان میرزای‌زینالی هم نان سنگک یک‌رو کنجد را ۱۰هزارتومان و دو‌رو کنجد را ۳۰ هزار تومان می‌فروشد. به همین دلیل باید گفت بیشترین شکایات مردم از فروش نان کنجدی است، به طوری که معتقدند نانوایان با افزودن کمی کنجد به نان، قیمت آن را هرطور که صلاح بدانند تغییر می‌دهند. این درحالی است که برای فروش نان کنجدی سازوکار تعیین شده، به طوری که قیمت نان سنگک کنجدی که نهایتا باید ۶۵۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان باشد را به‌راحتی و بدون هیچ نظارتی ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان می‌فروشند.بد نیست بدانیم برای جلوگیری از گران‌فروشی نرخ هر واحد کنجد با وزن ۱۰ گرم، ۱۵۰۰ تومان تعیین شده و برای هر نان‌بربری امکان اضافه‌کردن یک تا دو واحد کنجد و برای نان‌سنگک امکان افزودن یک تا سه واحد به‌درخواست مشتری فراهم شده اما به این موارد در نانوایی‌ها توجهی نمی‌شود.بر این اساس حداکثر امکان افزایش‌قیمت ناشی از کنجد برای نان بربری ۳۰۰۰ تومان و برای نان سنگک ۴۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است، این در حالی است که بسیاری از نانوایی‌ها تا چهار برابر این قیمت را از مشتری می‌گیرند و هیچ برخوردی هم با این تخلفات نمی‌شود. از طرف دیگر فروش نان‌های یارانه‌ای به صورت اینترنتی هم بی هیچ‌گونه نظارتی به طور کامل به حال خود رها شده و محل گران‌فروشی و جولان برخی از نانوایان برای انجام تخلف شده است. 
   
بی‌نظارتی موج می‌زند
با وجود تعیین قیمت‌های جدید برای نانوایان اما به‌نظر می‌رسد روند گران‌فروشی آنها قطع نشده و در سایه عدم‌نظارت وزارت جهاد و تعزیرات، بسیاری از نانوایی‌ها به‌ویژه سنگکی‌ها در تهران به بهانه چند گرم کنجد، بیش از ۲۰۰ درصد قیمت نان را افزایش داده‌اند وهیچ ترسی هم از برخورد قانونی ندارند.علاوه بر وزارت جهادکشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی، اتاق اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی نیز به‌عنوان نهاد‌های ناظر  برای نظارت بر رعایت قیمت نان در نانوایی‌ها مسئولیت‌هایی دارند که شواهد امر نشان می‌دهد به‌درستی به وظایف خود عمل نکرده‌ و نمی‌کنند.این در حالی است که چندی پیش رئیس اتاق اصناف تهران تاکید کرده بود: رعایت نرخ‌های مصوب برای نانوایان الزامی است و با افزایش نظارت با هرگونه گران‌فروشی و کم‌فروشی برخورد می‌شود.برای بررسی این موضوع خبرنگار جام‌جم چندین مرتبه با مسعود امراللهی، معاون نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی تماس گرفت، ولی وی از پاسخ به دلایل گران‌فروشی نان امتناع ورزید.
   
نانوایان چه می‌گویند؟
خبرنگار جام‌جم در گفت‌وگو با یکی از نانوایان خیابان۱۷شهریور تهران دلایل گران‌فروشی نان را جویا شد که  او در این خصوص می‌گوید: همان روزی که قیمت نان در کشورمان به طور رسمی افزایش یافت شاهد آن بودیم که قیمت خمیر‌مایه مورد‌نیاز نانوایان نیز ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت.فعالان صنف نانوایان می‌گویند همه بر این باور هستند که نانوایان گران‌فروشی می‌کنند اما هیچ شخصی بر قیمت مواد‌اولیه این صنف مثل خمیرمایه و آرد، نظارتی ندارد و در آخر ما متهم می‌شویم. طی چند سال اخیر باوجود افزایش قیمت آرد، حمل‌و‌نقل، سوخت و هزینه افزایش مزد کارگران فقط یک‌بار قیمت نان افزایش یافته است.

همچنان پیگیر نظارت هستیم
ظاهرا گران‌فروشی و کم فروشی مدت‌هاست در نانوایی‌ها به یک چالش تبدیل شده است. قبلا اعضای صنف معتقد بودند قیمت نان باید افزایش یابد و ثبات قیمت آرد کمک زیادی به ثبات نرخ نمی‌کند. چندی پیش دولت با افزایش قیمت نان موافقت کرد  اما همچنان کم فروشی در نانوایی‌ها مشاهده می‌شود. نکته جالب توجه اینجاست که برخی نانواها می‌گویند نان به قیمت مصوب ندارند و مردم حتما باید کنجدی تهیه کنند. در واقع نان کنجدی هم در نانوایی‌ها رتبه‌بندی دارد و در برخی مناطق تا ۵۰ هزار تومان نیز قیمت می‌خورد. روزنامه جام‌جم همواره به موضوع تخلفات و شفاف‌سازی پرداخته، به طوری‌که در مرداد سال ۱۴۰۲در این باره گزارشی تهیه کرد. همچنین آذر سال گذشته گزارشی با موضوع نظارت تهیه کردیم. این موضوعات نشان می‌دهد  حتما باید برای نظارت در این حوزه گام‌های جدی برداشته شود. 



منبع خبر: جام جم آنلاین

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا