اقتصاد کلاناقتصادی > اقتصاد کلان

نشانه‌های حیات در اقتصاد منطقه یورو



نشانه‌های حیات در اقتصاد منطقه یورو

اقتصاد منطقه یورو نشانه‌هایی از رشد را نشان می‌دهد زیرا تولید صنعتی و تقاضای وام در این منطقه افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، اقتصاد منطقه یورو با مجموعه‌ای از شاخص‌ها حاکی از رشد ضعیف اما همچنان مثبت برای بلوکی است که بیش از یک سال در حال عبور از رکود بوده است و در حال حاضر نشانه‌هایی از حیات را نشان داد.

تولید صنعتی افزایش یافت و تقاضای وام افزایش یافت، در حالی که انتظارات در یک نظرسنجی کلیدی احساسات آلمان نیز بیش از پیش‌بینی‌ها افزایش یافت. این ارقام احتمالاً شرط‌ها را تقویت می‌کنند که بلوک همچنان در حال رشد است، حتی اگر با کندترین سرعت ممکن باشد، اما بعید است که از کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا جلوگیری کند.

یورواستات اعلام کرد که تولید صنعتی در ماه آگوست ۱.۸ درصد افزایش یافت که اندکی بیشتر از انتظارات بود و ۰.۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت که ناشی از افزایش تقاضا برای کالاهای مصرفی سرمایه‌ای و بادوام بود.

تولید در آلمان، بزرگترین اقتصاد بلوک، بیش از ۳ درصد در ماه افزایش یافت که بزرگترین افزایش در میان اقتصادهای بزرگتر بلوک است، حتی اگر رقم سالانه هنوز منفی باشد. هزینه‌های بالای انرژی، تقاضای ضعیف چین و افزایش رقابت دیگر تولیدکنندگان، صنعت آلمان را در سال‌های اخیر تضعیف کرده است.

برت کولین، اقتصاددان ارشد منطقه یورو در  ING اظهار کرد با این حال، انتظارات در مورد صنعت برای بقیه سال کمرنگ است. فهرست نگرانی‌ها برای صنعت منطقه یورو در حال حاضر طولانی است و شروع یک بهبود برای این بخش در این مرحله بسیار سخت است.

در یکی دیگر از نشانه‌های امیدوارکننده دیگر برای آلمان، روحیه سرمایه‌گذاران در ماه اکتبر بیش از حد انتظار بهبود یافت و شاخص احساسات اقتصادی مرکز تحقیقات اروپا از ۳.۶ واحد در سپتامبر به ۱۳.۱ واحد افزایش یافت. این مرکز اعلام کرد که  انتظارات برای تورم پایین و باثبات، شرط ‌بندی بر کاهش بیشتر نرخ‌ها و بهبود خفیف تقاضای صادرات، همگی به خوانش بهتر احساسات کمک کردند. این گزارش افزود که اقدامات محرک اخیر چین همچنین امیدی را هم برای آلمان و هم برای منطقه یورو گسترده تر ایجاد می‌کند.

بانک مرکزی اروپا در سال جاری دو بار نرخ بهره را کاهش داده و تقریباً مطمئن است که در این هفته مجدداً کاهش خواهد یافت و در عین حال حرکت بیشتری را در دسامبر حفظ خواهد کرد زیرا تورم اکنون در فاصله قابل توجهی از هدف ۲ درصدی خود قرار دارد. افزایش تقاضای وام، که پیش درآمدی برای رشد اقتصادی پایدار است، همچنین منعکس‌کننده امیدها به نرخ‌های پایین‌تر است.

بانک مرکزی اروپا بر اساس نظرسنجی اعلام کرد تقاضا برای وام‌های بانکی، منبع اصلی تامین مالی شرکت‌ها، در سه ماهه سوم افزایش یافته و انتظار می‌رود در سه ماه پایانی سال افزایش بیشتری داشته باشد، زیرا وام‌های مسکن خانوارها باعث رشد بیشتر شده است. رشد وام‌دهی در تمام سال مثبت بوده است زیرا نرخ‌های بهره بالا و رشد ضعیف تقاضا را پایین آورده است و چشم‌اندازها را در سراسر بلوک، ناامید کرده است.

طبق گزارش رویترز، بانک مرکزی اروپا گفت که نرخ بهره پایین‌تر باعث افزایش تقاضای وام شرکت‌ها شد، اما سرمایه‌گذاری‌ها تاثیر اندکی داشتند. افزایش تقاضا ناشی از کاهش نرخ بهره و بهبود چشم‌انداز بازار مسکن بوده است. بانک‌ها در این سه‌ماهه شاهد افزایش بیشتر تقاضا در تمام بخش‌های وام، به‌ویژه وام‌های مسکن بودند.

انتهای پیام



منبع ایسنا

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا