آخرین اخبار

نمونه‌های موفق «گردشگری سبز» در ایران معرفی شدند

محمد جهانشاهی، ‌ دبیر کمیته ملی طبیعت‌گردی کشور درباره آنچه در این دوره رخ داد و ضرورت اضافه شدن بخش گردشگری به جایزه وجدان محیط زیست به ایسنا گفت: سومین دوره جایزه وجدان محیط زیست، دوشنبه هشتم مهرماه در سالن اجتماعات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور جمعی از مقامات گردشگری، محیط زیست، جهاد کشاورزی و مدیران شرکت‌های پتروشیمی و صنعتی برگزار شد. گروهی از دوچرخه‌سواران نیز به انگیزه نامگذاری روز جهانی گردشگری به نام «گردشگری و صلح» فاصله وزارتخانه تا موزه صلح را رکاب زدند. در این رویداد نیز که با هدف توسعه و ترویج فعالیت‌های زیست محیطی در حوزه‌های مختلف برگزار شد، از حدود ۶۰ برگزیده در بخش‌های مختلف با اهدا تندیس و لوح، تقدیر شد.

او اضافه کرد: با توجه به هماهنگی‌های کمیته ملی طبیعت گردی وزارت میراث فرهنگی، ‌ گردشگری و صنایع دستی، ‌ گردشگری به عنوان یکی از بخش‌های ویژه به این جشنواره اضافه شد که ۱۲ برگزیدۀ این مراسم از حوزه گردشگری سبز و پایدار بودند. این برگزیدگان شامل فعالانی در حوزه‌های اقامتی، پذیرایی، حمل و نقل، ‌ مدیریت سفر، پلتفرم‌های فروش خدمات سفر، راهنمایان گردشگری، اقامتگاه‌های بومگردی، رسانه و حوزه‌های علمی بودند که با نظر داوران این رویداد ‌انتخاب و معرفی شدند.

دبیر کمیته ملی طبیعت‌گردی افزود: در این رویداد از خانواده شهید محیط‌بان، که در حادثه آتش‌سوزی جنگل‌های استان ایلام به شهادت رسیده بودند و از یکی از معلولان فعال در محیط زیست که فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه کاشت درخت و ترویج فرهنگ درختکاری در مدارس جنوب کشور دارند، تجلیل شد.

جهانشاهی اظهار کرد: قرار شد گردشگری به یکی از بخش‌های خاص این جایزه ملی اضافه شود. هدف، تقویت مؤلفه‌ها و شاخص‌های گردشگری سبز و مسئولانه در کشور است. توسعه گردشگری سبز در دنیا بیش از دو دهه است که جدی شده و نهادهای بین‌المللی و کشورها، از آنجا که صنعت گردشگری جزو صنایع پرمصرف و آلاینده در دنیا حساب می‌شود، توجه ویژه‌ای به بهبود کیفیت و بهینه‌سازی مصرف منابع در این صنعت دارند، ولی متاسفانه به دلایل مختلف صنعت گردشگری در کشور ما این شرایط را ندارد و به همین دلیل در مسیر توسعه پایدار گردشگری و ترویج گردشگری مسئولانه که به بهبود شرایط اقتصادی و کیفی‌سازی شرایط زیست محیطی‌مان کمک می‌کند باید توجه ویژه ای داشته باشیم که این ابزار می‌تواند در این مسیر ضمن شناسایی و معرفی و تجلیل بخش‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، الگوها و مدل‌هایی را برای سایر فعالان این بخش و بخش‌های مرتبط معرفی کنند.

دبیر کمیته ملی طبیعت‌گردی گفت: در سومین دوره جایزه وجدان محیط زیست نمونه‌های بسیار جالب توجهی از فعالیت‌های موفق در زمینه توجه به شاخص‌های پایدار در صنعت گردشگری معرفی شد. برای مثال نمونه‌های موفقی از تأسیسات گردشگری که از دانش بومی معماری ایرانی بهره گرفته بودند و یا از تجربه‌های زیستی برای تامین منابع انرژی مصرفی تاسیاست گردشگری استفاده کردند، معرفی شدند. در بین برگزیدگان بخش گردشگری، علاوه‌بر یک مجموعه بین‌راهی در قم، هتل‌های در دست ساخت و یا بهره‌برداری شده در کیش هم وجود دارند که رویکرد بهینه‌سازی در مصرف انرژی و مدیریت پسماند را اجرا می‌کنند. فرودگاه کیش نیز به دلیل فعالیت‌هایی که در زمینه محیط زیست و گردشگری مسئولانه داشته است در بین برگزیدگان بود. تراکم برگزیدگان از جزیره کیش هم قابل توجه بود، از این نظر که این حساسیت و ملاحظات زیست محیطی در این منطقه به طور کلی بیشتر رعایت می‌شود. در بخش حمل و نقل، شرکت‌های هواپیمایی و ریلی و همچنین گروه‌های آفرود که تلاش کرده‌اند کمترین خسارت را به طبیعت وارد کنند نیز تجلیل شدند.

جهانشاهی در ادامه بیان کرد: در هر صورت این رویداد فرصتی بود تا ما نمونه‌های موفقی را در زنجیره گردشگری شناسایی کنیم و بازخورد خوبی هم گرفتیم، به ویژه اینکه کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کردند متوجه شدند، دیده شده‌اند و حس بهتری پیدا کردند، با اینکه توجه به ملاحظات زیست محیطی در تأسیسات گردشگری در مرحله اول هزینه‌هایی  را برای سرمایه‌گذار در پی دارد و یکی از اشکالات موفق نبودن آن در کشور ما این است که هزینه اضافی را در بخش‌های ابتدایی به سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب و کار تحمیل می‌کند و به همین دلیل شاهد رغبت کمتر در بین مشاغل گردشگری هستیم. ضمن اینکه قیمت حامل‌های انرژی با تلاش‌های هر ساله برای صنعت گردشگری همچنان پایین نگه داشته است و این از دلایلی است که صنعت گردشگری کمتر به سمت بهینه‌سازی منابع رفته است و این باعث شده علاوه‌بر این‌که پرمصرف باشند، هزینه‌هایی را هم متحمل شوند و بخشی از درآمدشان هر ساله در این زمینه هزینه شود، درحالی که با یکسری رفتارهای نرم‌افزای و مدیریتی، ‌گاهی شاهد کاهش هزینه تا ۳۰ درصد در مصرف منابع خواهند بود.

بنابر اعلام دبیرخانه جشنواره ملی وجدان محیط زیست در این دوره از ۵۶۵ نفر متقاضی ثبت نام کننده در جشنواره، ۱۲۵ نفر به مرحله کارشناسی راه یافته و در مرحله داوری عملکردهای زیست محیطی متقاضیان ۶۴ نفر در سطوح مختلف رتبه‌بندی این جشنواره موفق به دریافت تندیس و جایزه نقدی  و لوح سپاس شدند. علی ممشلی، فعال و حامی محیط زیست به عنوان نفر برتر این جشنواره با دریافت تندیس نشان وجدان محیط زیست در سطح استانی و جایزه نقدی یکصد میلیون تومان به واسطه حمایت داوطلبانه از برنامه‌های اجرایی سمن‌های زیست محیطی در استان گلستان، بویژه در راه‌اندازی مرکز آموزش و توانمندسازی فعالان محیط زیست گلستان، موافقت در تامین مالی حمایت از یک گونه حیات وحش استان گلستان، تامین و پرداخت هزینه‌های آموزشی فعالان محیط زیست برگزیده شد.

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در تهران اقتصادی

این خبر توسط موتور تهران اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

دیگر رسانه های کشور:

آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز|تهران فرهنگی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا