آخرین اخبار

هاشمی: به انتقادهای سازنده توجه کنیم/عزیز: دستاوردهای دانشگاهی را حفظ کنیم

ارتباط فردا: میزگردهای دانشجویی به عنوان سکویی برای تبادل نظر و بحث‌های عمیق میان جوانان و نخبگان کشور، همچنان نقش کلیدی در شکل‌دهی تفکر جمعی و هویت علمی دارند. در یکی از این میزگردها که با حضور پیام عزیز، فعال دانشجویی و سید احسان هاشمی، چهره‌ای شناخته‌شده در عرصه سیاست و علوم اجتماعی برگزار شد، موضوعاتی حول محور دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه علم و آموزش عالی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این جلسه، فضایی برای تجزیه و تحلیل تحولات علمی و آموزشی پس از انقلاب ایجاد کرد و به خوبی نشان داد که چگونه جوانان می‌توانند در شکل‌گیری آینده علمی کشور سهیم باشند.

سید احسان هاشم ی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران نیز به چالش‌هایی که نظام آموزشی در طول سال‌ها با آنها مواجه بوده، اشاره کرد. او با بیان اینکه انتقاد از نظام آموزشی و روندهای موجود یکی از راه‌های سازنده برای بهبود شرایط است، بر این نکته تاکید کرد که هرگز نباید از دستاوردهای نظام غافل شد. هاشمی با اشاره به دستاوردهایی نظیر افزایش تعداد دانشگاه‌ها، گسترش تحصیلات عالی و تربیت نخبگان علمی در رشته‌های مختلف، بر لزوم بهبود مستمر کیفیت آموزشی و پژوهشی در این نهادها تاکید کرد.

«پیام عزیز» فعال حوزه دانشجویی نیز در این میزگرد به نکات مهمی در مورد تاریخچه آموزشی کشور و مقایسه آن با وضعیت کنونی پرداخت. او بر این نکته تاکید کرد که پیش از انقلاب، ایران به عنوان یک کشور مصرف‌کننده علم و دانش، وابستگی زیادی به واردات علمی داشت. این در حالی است که امروز، کشور در مسیری جدید و خودکفا قرار گرفته و توانایی تولید علم و تربیت نخبگان را پیدا کرده است. به زعم او، این تغییر مهم نشان‌دهنده پیشرفت‌های قابل توجه در نظام آموزشی و تحقیقات علمی کشور است که باید به آن افتخار نمود و از آن حفاظت کرد.

یکی از موضوعات پرمحتوا و جذاب مطرح شده در این میزگرد، بحث در مورد آسیب‌ها و چالش‌های نظام آموزشی ایران بود. هر دو نفر به صورت مشترک بر این موضوع تاکید کردند که برای حفظ و گسترش این دستاوردها، نیاز به نقد سازنده و تحلیل علمی داریم. شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در سال‌های اخیر، نیازمند رویکردهای نوینی در عرصه آموزش و پرورش است تا بتواند با چالش‌ها مواجه شده و چشم‌اندازهای جدیدی را برای آینده چه در بُعد ملی و چه در بُعد بین‌المللی ترسیم کند.

در نهایت، این میزگرد به گونه‌ای پیش رفت که نشان‌دهنده امیدواری و اراده جوانان به سمت پیشرفت و توسعه علمی در ایران بود. “پیام عزیز” و “سید احسان هاشمی” هر دو بر این نکته تاکید کردند که با حفظ و تقویت دستاوردهای کنونی و با نقد سازنده و فکر جمعی، می‌توان به آینده‌ای روشن و پر امید برای نظام آموزشی و علمی کشور امیدوار بود. برگزاری میزگردهای این چنینی نه تنها فرصتی برای بحث آزاد و تبادل نظر فراهم می‌کنند، بلکه نمایانگر تلاش جوانان برای شکل‌دهی آینده‌ای بهتر برای علم و فرهنگ در ایران هستند. در این مسیر، نقش و مشارکت فعال دانشجویان و جوانان در تعیین سرنوشت علمی کشور غیرقابل انکار است و می‌تواند به نوعی نویدبخش تحولاتی مثبت در عرصه‌های مختلف باشد.

هاشمی: به انتقادهای سازنده توجه کنیم/عزیز: دستاوردهای دانشگاهی را حفظ کنیم

افزایش محسوس تعداد دانشجویان پس از انقلاب 

سید احسان هاشمی، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران، در میزگردی که در خبرگزاری ایسنا برگزار شد، ضمن برشمردن دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آموزش عالی، به بررسی چالش‌های موجود در این عرصه پرداخت.
هاشمی، با اشاره به مواردی نظیر افزایش دسترسی به آموزش عالی، گسترش رشته‌های تحصیلی، توسعه پژوهش و فناوری، افزایش تعداد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، توجه به نقش زنان در آموزش عالی و بومی‌سازی دانش و فناوری به عنوان دستاوردهای نظام آموزش عالی پس از انقلاب، خاطرنشان ساخت که بسیاری از این موارد بالقوه می‌توانند به چالش‌هایی جدی تبدیل شوند.

وی رشدصرفاً کمی تعداد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، این مسئله را به عنوان چالش مهمی در برابر نظام حکمرانی کشور مطرح کرد و اظهار داشت: علی‌رغم افزایش چشمگیر تعداد دانشگاه‌ها و دانش‌آموختگان نسبت به دوران پیش از انقلاب، بازدهی این حجم از دانشجو و فارغ‌التحصیل برای نظام حکمرانی کشور مطلوب نبوده و خروجی آن بیشتر به ایجاد چالش‌ها منجر شده تا حل مسائل.

این فعال دانشجویی سابق، همچنین به عدم تناسب میان گسترش کمی دانشگاه‌ها با ارتقای کیفیت و توسعه امکانات و زیرساخت‌های آموزشی اشاره کرد و افزود: توسعه آموزش عالی بیشتر به سمت بزرگ‌تر شدن پیش رفته است، بدون آنکه توجه کافی به کارکرد و اثربخشی این سیستم مبذول گردد. این توسعه کمی، بدون در نظر گرفتن کیفیت و تامین امکانات و زیرساخت‌های لازم صورت پذیرفته است.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن انتقاد از برخی از  رویکردها در سیستم نوآوری و علمی کشور، تصریح کرد: در سیستم نوآوری و علمی کشور، نوعی سوء‌تفاهم در خصوص مفهوم خودکفایی وجود دارد. یکی از ایرادات اساسی در نظام‌های فناوری و مدیریت فناوری کشور، تلاش برای اختراع مجدد چرخ در بسیاری از حوزه‌ها است. به جای بهره‌گیری از تجارب علمی سایر کشورها، تحت عنوان خودکفایی و دانش بومی، مراحل را از صفر آغاز می‌کنیم که این امر منجر به هدر رفتن انرژی، زمان و منابع مالی می‌شود.دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود، با تاکید بر قرار گرفتن آموزش عالی کشور در موقعیت خطیر، بر ضرورت اصلاح روندهای موجود و بازنگری در سیاست‌های کلان این حوزه تاکید نمود.

انقلاب اسلامی تسریع کننده آموزش در ایران
پیام عزیز، فعال سیاسی و دانشجویی، نیز در ادامه این در میزگرد، با رویکردی متفاوت به بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آموزش پرداخت و بر نقش تسریع‌کننده انقلاب در پیشرفت‌های آموزشی کشور تاکید کرد.

عزیز، با اشاره به وجود نهضت مبارزه با بی‌سوادی از دوران قبل از انقلاب اسلامی، اظهار داشت: اگر بخواهیم ببینیم رشد ملموسی داشتیم یا چیزی به دست آوردیم باید ببینیم این اتفاق قبل از انقلاب چطور بوده بعد از انقلاب چطور بود. یعنی قیاس در واقع رشد در حوزه آموزش دانشگاه از انقلاب و بعد از انقلاب.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی نقش تسریع‌کننده در این زمینه داشته، افزود: انقلاب اسلامی نقش تسریع‌کننده این قضیه رو داشته، یعنی سرعت بخشیده به این پیشرفت، گسترش داده، گستردگی بیشتر کرده است. او این تسریع و گسترش را ناشی از رهایی از استبداد و استعمار، تکیه بر توان داخلی و افزایش نرخ باسوادی تا بیش از نود درصد دانست.

این فعال سیاسی، رونق جهاد دانشگاهی، گفتمان ایجاد جنبش نرم‌افزاری، شکل‌گیری جبهه‌های فرهنگی و فعالیت گروه‌های جهادی در مناطق محروم را از جمله دستاوردهای پس از انقلاب اسلامی در حوزه آموزش برشمرد. وی همچنین به ایجاد نهضت سوادآموزی پس از انقلاب اشاره کرد و آن را عاملی مؤثر در گسترش سواد در کشور دانست.

عزیز، با اشاره به پیشرفت‌های کشور در حوزه‌هایی مانند فناوری‌های سلول‌های بنیادی، فضایی و هسته‌ای، تولید علم و پزشکی، این پیشرفت‌ها را از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد. وی همچنین به پیشرفت‌های حوزه نظامی و صنعتی کشور و دستیابی به رتبه‌های تک رقمی در جهان در این حوزه‌ها اشاره کرد.

این فعال دانشجویی، با تاکید بر افزایش تعداد مخترعان و طرح‌های آموزشی در کشور پس از انقلاب، توجه به آموزش کودکان با نیازهای ویژه و حضور گسترده بانوان در هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها را از دیگر دستاوردها برشمرد. وی با استناد به آمارها، سیر صعودی میزان باسوادی جمعیت و رشد فعالیت‌های تحقیق و توسعه در کشور را مورد تاکید قرار داد.

عزیز، با اشاره به توجه انقلاب اسلامی به پیش‌دبستانی، نوسازی مدارس، کیفیت و عدالت آموزشی، از مشارکت مردم و خیرین مدرسه‌ساز در این زمینه قدردانی کرد و بر نقش انقلاب اسلامی در تسریع بخشیدن به پیشرفت‌های آموزشی کشور، چه در زمینه کمیت و چه کیفیت، تاکید نمود و تصریح کرد که علی‌رغم وجود چالش‌ها و کاستی‌ها، پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه حاصل شده است.

هاشمی: به انتقادهای سازنده توجه کنیم/عزیز: دستاوردهای دانشگاهی را حفظ کنیم

وی در ادامه میزگرد، به بررسی چالش‌های نظام آموزشی کشور پرداخت و با اشاره به افزایش تعداد مدارس و کاهش استقبال از دانشگاه‌ها، اظهار داشت: وقتی ۳۰ نفر در یک کلاس با یک معلم حضور پیدا کنند،کیفیت پایین می‌آید. از یک دیدگاه، افزایش تعداد مدارس اجباری است، اما از طرف دیگر، صندلی‌های دانشگاه‌ها خالی است.

عزیز با اشاره به بحث رشته‌های تحصیلی و ارتباط آن با بازار کار، گفت: دانشگاه بدون خروجی یک واقعیت کاملاً درست است. رشته حقوق بیشترین بیکارها و فارغ‌التحصیلان را دارد. اگر بخواهیم از رقابت با کشورهای دیگر در حوزه‌های مختلف عقب نمانیم، ناچاریم رشته‌ها را اضافه کنیم. همین رشته‌ها می‌توانند باعث پیشرفت ما شوند، اما چالش اینجاست که آیا این همه رشته واقعاً تا الان پیشرفتی ایجاد کرده است یا خیر؟

وی در ادامه به پیشرفت‌های ایران در رشته‌های علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی پیشرفت داریم و تقاضا هم زیاد است. اما چقدر قیمت می‌دهیم به این نیروها که بتوانند این را عملیاتی برای ما انجام دهند؟

عزیز تاکید کرد: برخی از رشته‌ها نیاز به افزایش دارند، اما متقابلاً، برخی رشته‌ها هر چقدر تقاضا بیشتر شود، نتیجه‌اش می‌شود بیکاری، اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی.

این فعال دانشجویی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تشکل‌های دانشجویی پرداخت و گفت: هیچ دولتی منکر میدان دادن به نیروی جوان نیست، اما در عمل چند درصد این اتفاق می‌افتد؟ در دوران جنگ، هویت‌دهی به جوانان زیاد بود. اما بعد از جنگ چقدر فضا ایجاد کرده‌اند که جوانان پای کار بیایند؟

وی با اشاره به رویکردهای مختلف دولت‌ها نسبت به تشکل‌ها، افزود: یک رویکرد این است که تشکل را به رسمیت نمی‌شناسد. یک رویکرد هم این است که می‌ایستد وسط برنامه و می‌گوید بلند شو بیا صحبت کن.

عزیز با انتقاد از درگیر شدن تشکل‌ها با حواشی، اظهار داشت: تشکل‌ها باید بیشتر درگیر مبنای رشد علمی شوند. یکی از وظایف تشکل‌ها، مطالبه‌گری و کمک به افق کشور است. در حالی که امروز جنگ گفتار بین تشکل‌ها حاکم است.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه دانشجو مطالبه‌گری است، گفت: اگر گوش ندادند، صد بار مطالبه کن. اما اصل تشکل‌ها را باید دید هدفشان چیست و چه کار می‌خواهند انجام دهند.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه رابطه تشکل‌های دانشجویی و دولت با افت خیز همراه بوده است،‌بیان کرد: در برخی از دولت‌ها علیرغم شعار حمایت از تشکل‌ها شاهد ایجاد محدویت برای این قشر دانشجویی بودیم، البته باید اذعان کرد در برخی از مواقع تشکل‌ها نیز حدود و مرز فعالیت دانشجویی را رعایت نمی کنند و باعث تقابل با دولت و وزارت علوم  به عنوان متولی این بخش خواهند شد.

حرکت به سمت شبه علم آفت نظام علمی کشور

هاشمی، دبیر سابق انجمن اسلامی، با انتقاد از وضعیت فعلی برخی از دانشگاه‌ها، عنوان کرد که نظام آموزش عالی به جای تولید علم واقعی، به سمت تولید “شبه علم” حرکت کرده است. او با اشاره به آمارهای مربوط به تعداد مقالات منتشر شده، اظهار داشت که بسیاری از این مقالات فاقد کاربرد عملی در زندگی مردم، صنعت و فضای علمی هستند و صرفاً به عنوان شاخصی برای تولید علم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دبیر سابق انجمن اسلامی با انتقاد از انحصار فعالیت تشکل‌های اسلامی در دانشگاه‌ها، گفت که بسیاری از دانشجویان نیازمند فعالیت در تشکل‌هایی هستند که با ایده‌های آن‌ها همسو باشد، اما این امکان برای آن‌ها فراهم نیست. وی تصریح کرد: مداخل برخی از نهادها باعث سوق دادن سیستم برخی از تشکل‌های دانشجویی به فعالیت غیرقانونی و غیررسمی می‌شود.

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره نقش تشکل‌های دانشجویی، گفت که استقلال تشکل‌ها نقطه قوت آن‌هاست. وی با تاکید بر اینکه دانشجو ذاتاً پرشور، مطالبه‌گر و دارای استقلال فکری است، اظهار داشت که تشکل‌های دانشجویی باید به دنبال رشد فردی، استقلال فکری و نوآوری در تفکر باشند و این موارد را به نسل‌های بعدی منتقل کنند.

هاشمی در ادامه سخنان خود با انتقاد از سهمیه‌های ورود به دانشگاه، گفت که این موضوع یکی از موارد نقض عدالت آموزشی است. وی با اشاره به آمار مربوط به سهمیه‌بندی رتبه‌های برتر علوم پزشکی، اظهار داشت که سهمیه‌ها باعث ایجاد نارضایتی در فضای دانشگاهی شده و دانشجویان را قبل از هرگونه مسابقه علمی، عقب‌تر از دیگران قرار می‌دهد.

هاشمی: به انتقادهای سازنده توجه کنیم/عزیز: دستاوردهای دانشگاهی را حفظ کنیم

وی در بحث وابستگی دانشگاه‌ها به دولت‌ها، هاشمی تصریح کرد که این وابستگی سبب می‌شود دانشگاه‌ها برای دریافت بودجه، از دولت‌ها برای خودشان تعریف کرده و انجام کارهایی می‌کنند که ممکن است در تضاد با ارزش‌های آکادمیک یا حتی ضد علم باشد.

هاشمی گفت که دانشگاه‌ها باید به جای وابستگی به دولت‌ها، با صنعت و جامعه همکاری کنند تا بتوانند به تولید علم و سرمایه بپردازند. وی همچنین تصریح کرد که دانشگاه باید یک نهاد مستقل باشد و بدون وابستگی به دولت‌ها، آزادانه کار کند.

این فعال دانشگاهی، در اظهاراتش به نارضایتی‌ها از رویکرد فعلی دانشگاه‌ها و تأثیرات منفی نظام آموزشی بر آینده کشور اشاره کرد و با تأکید بر اینکه برخی دانشگاه‌ها به جای تأمین نیازهای علمی، صرفاً به ارائه مدارک تحصیلی می‌پردازند، گفت: طی سال‌ها، رویکرد برخی دانشگاه‌ها به سمت صنعت نبوده و این موضوع به کاهش کیفیت آموزشی و عدم ارائه خدمات مؤثر منجر شده است.

وی همچنین با اشاره به ضرورت استقلال مالی و مدیریتی دانشگاه‌ها، تأکید کرد که وابستگی به دولت مانع از تصمیم‌گیری‌های صحیح و کارآمد می‌شود. به گفته هاشمی، اگر دانشگاه‌ها بخواهند به تولید علم بپردازند، باید از شرایط وابستگی به دولت خارج شوند و به سمت همکاری با صنایع و بخش‌های خصوصی حرکت کنند.

این فعال دانشگاهی از چالش‌های جدی در تأمین بودجه برای پروژه‌های پژوهشی سخن گفت و افزود که دانشگاه‌ها باید در این زمینه منابع مالی مستقل داشته باشند تا بتوانند به تولید علم و پژوهش‌های مؤثر بپردازند. به اعتقاد او، کاهش بودجه‌های پژوهشی و عدم حمایت مالی از پروژه‌های علمی سبب می‌شود بسیاری از پژوهشگران در مراحل اولیه کار خود با چالش‌های بزرگ مالی مواجه شوند.

هاشمی در ادامه به لزوم تغییر رویکرد دانشگاه‌ها و توجه بیشتر به نیازهای واقعی جامعه و صنعت تأکید کرد و گفت: اگر دانشگاه‌ها به سمت تولید علم کاربردی گام برندارند، نه تنها به توسعه کشور کمکی نخواهند کرد، بلکه می‌توانند به بحران‌های اجتماعی دامن بزنند.

سیستم آموزشی کشور نیازمند بازنگری است

پیام عزیز، فعال دانشجویی، به انتقاد از وضعیت کنونی تشکل‌های دانشجویی و نقش دولت در دانشگاه‌ها پرداخت. وی با اشاره به مشکلات موجود در سیستم آموزشی و فعالیت‌های تشکل‌ها، بر لزوم بازنگری در رویکردها و اصلاح ساختاری تأکید کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از تشکل‌ها فاقد رویکرد علمی هستند و فعالیت‌های آن‌ها بیشتر هیجانی و احساسی است، اظهار داشت: بسیاری از تشکل‌ها به جای تمرکز بر تولید علم و پژوهش، به فعالیت‌های سیاسی و حاشیه‌ای می‌پردازند. این رویکرد نه تنها به پیشرفت علمی دانشگاه‌ها کمکی نمی‌کند، بلکه موجب تضعیف جایگاه تشکل‌ها در جامعه نیز می‌شود.

این فعال دانشجویی در ادامه، به لزوم اصلاح ساختار تشکل‌های دانشجویی و تمرکز بر فعالیت‌های علمی و پژوهشی تأکید کرد و گفت: تشکل‌ها باید به جای فعالیت‌های سیاسی حاشیه‌ای، بر تولید علم و پژوهش تمرکز کنند. همچنین، باید از وابستگی به نهادهای دولتی و خارج از دانشگاه خودداری کنند و استقلال خود را حفظ کنند.

عزیز در ادامه سخنان خود، بر ضرورت تقویت گفتمان علمی و پرهیز از روش‌های هیجانی و احساسی در فعالیت‌های دانشجویی تأکید کرد و خواستار ایجاد فضایی آزاد و رقابتی برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی شد.  

به گفته وی، فقدان رویکرد علمی در بسیاری از تشکل‌ها، منجر به تضعیف رشد فردی دانشجویان و عدم توانایی آن‌ها در ارائه  و گفتگوهای علمی شده است.

این فعال دانشجویی، به تشریح جایگاه و نقش تشکل‌های دانشجویی در توسعه علمی و سیاسی دانشگاه‌ها پرداخت و بر اهمیت توأم بودن مسائل علمی و سیاسی در فعالیت‌های این تشکل‌ها تأکید کرد.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی باید بر تولید علم تمرکز کنند، اظهار داشت: وظیفه اصلی دانشجویان شناخت درست از نیازهای علمی و اجتماعی است. بحث‌های سیاسی نباید هسته اصلی فعالیت‌های آن‌ها را تشکیل دهد، بلکه تشکل‌ها باید نمایندگان واقعی دانشجویان باشند که بر مبنای علم و منطق عمل می‌کنند.

وی در ادامه به انتقاد از عدم شفافیت در مطالبه‌گری و استفاده از روش‌های غیرعلمی در فعالیت‌های دانشجویی پرداخت و گفت: تشکل‌ها باید با رویکردی علمی به موضوعات بپردازند و خروجی بحث‌های علمی خود را با صدای بلند بیان کنند. مطالبه‌گری نیازمند تحقیق و پژوهش‌های عمیق و مداوم است که نمی‌توان آن را با چند جلسه بحث مختصر به دست آورد.

عزیز همچنین به وابستگی برخی تشکل‌ها به نهادهای دولتی و بیرونی اشاره کرد و افزود: دانشجویان باید از وابستگی‌های سیاسی و اجتماعی ناشی از نهادهای بیرونی فاصله بگیرند و در عوض توانایی علمی و سیاسی خود را تقویت کنند. این وابستگی‌ها نه تنها بر استقلال دانشگاه‌ها تأثیر می‌گذارد، بلکه عملکرد تحصیلی و پژوهشی دانشجویان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: تقویت استقلال تشکل‌های دانشجویی و رویکرد علمی آن‌ها می‌تواند به توانمندی دانشجویان در مناظرات سیاسی موثر و علمی کمک کند. دانشجویانی که در فعالیت‌های علمی و پژوهشی شرکت می‌کنند، می‌توانند نقش مؤثری در پیشرفت و توسعه علمی جامعه ایفا کنند.

این فعال دانشجویی تأکید کرد که تشکل‌ها باید کوشاتر از همیشه در راستای تولید علم و ارتقاء دانش خود حرکت کنند و از هیجانات سیاسی دوری کنند، چرا که این رویکرد به نفع هیچ‌کس نخواهد بود و در نهایت تنها سبب ضعف‌های بیشتر در سیستم آموزشی و تضعیف جایگاه تشکل‌ها خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که با اصلاح رویکردها و آموزش‌های علمی مناسب، دانشجویان بتوانند به عنوان عوامل تغییر مثبت در جامعه عمل کنند و به رشد فردی و اجتماعی دست یابند.

هاشمی: به انتقادهای سازنده توجه کنیم/عزیز: دستاوردهای دانشگاهی را حفظ کنیم

تشکل دانشجویی باید رویکرد علمی داشته باشد

هاشمی به تبیین نقش تشکل‌های دانشجویی در ارتقاء تولید علم و تأثیر آن بر فضای سیاسی و اجتماعی دانشگاه‌ها پرداخت و تأکید کرد که دانشجویان باید برای شناسایی و پاسخگویی به نیازهای علمی و اجتماعی جامعه خود، به رویکردهای علمی و منطقی اتکا کنند و از مسائل غیرعلمی فاصله بگیرند.

دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران با اشاره به انتقادات موجود درباره عدم شفافیت و روش‌های غیرعلمی در فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی افزود: تشکل‌ها باید فضایی برای مطالبه‌گری دلسوزانه و مبتنی بر علم ایجاد کنند. این مطالبه‌گری تنها با تحقیقات عمیق و مداوم امکان‌پذیر است و نباید جنبه‌های سلبی یا تخریبگرانه به خود بگیرد.

وی به وابستگی برخی از این تشکل‌ها به نهادهای دولتی و تأثیر آن بر استقلال دانشگاه‌ها اشاره کرده و خاطرنشان کرد: وجود فشارهای سیاسی و اجتماعی می‌تواند به تقویت روحیه انتقادی و هشداردهنده در بین دانشجویان منجر شود. بیان انتقادات و کمبودها می‌تواند در نهایت به بهبود روندها و سیاست‌ها در دانشگاه‌ها بینجامد.

هاشمی همچنین به اهمیت عرصه‌های آموزشی و مشارکت زنان در دانشگاه‌ها اشاره کرد و اعلام کرد: شاهد بوده‌ایم که پس از انقلاب اسلامی، تعداد زنان دانشجو به طور چشمگیری افزایش یافته و آن‌ها نقشی کلیدی در هیئت‌های علمی ایفا می‌کنند. این روند نشانه‌ای مثبت از مشارکت اجتماعی و سیاسی است که می‌تواند به توانمندی‌های بیشتر در جامعه بیانجامد.

در ادامه، او تجربیات مثبت از انقلاب اسلامی را ارزشمند دانست و گفت: انقلاب اسلامی موجب به وجود آمدن فضایی برای نقد و انتقاد شده است. این فضا باید تقویت شود تا دانشجویان بتوانند نظرات و دیدگاه‌های خود را به وضوح بیان کنند و در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها مؤثر باشند.

هاشمی در بخشی از صحبت‌های خود ابراز امیدواری کرد که با تجدید نظر در رویکردها و سیاست‌های آموزشی، فضایی برای بحث و گفت‌وگوی علمی به وجود آید که در آن همگامی و پیشرفت مضاعف قابل تحقق باشد. او افزود: زیرساخت‌های علمی و پژوهشی باید تقویت شود تا دانشگاه‌ها به جای مراکز صرفاً مدرک محور، به کانون‌های تولید علم و دانش تبدیل شوند.

پیام امیدبخش: نقد دلسوزانه و واقع‌گرایانه

وی در بخشی از سخنانش به اهمیت انتشار اخبار امیدبخش و مفید در محافل عمومی اشاره کرد و گفت: امید بخشی زمانی حقیقی است که نقدهای سازنده دیده و شنیده شوند و جامعه بتواند به فراز و نشیب‌های موجود پاسخ دهد. نقد دلسوزانه و واقع‌گرایانه نه تنها می‌تواند امیدبخش باشد، بلکه به هنگام اصلاح مشکلات و چالش‌ها نیز کمک می‌کند.

هاشمی تصریح کرد: در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، شایسته است که به جای پنهان‌سازی مشکلات، با صداقت و شجاعت نسبت به نقاط ضعف و چالش‌ها صحبت کنیم. این حمایت از نقدها و انتقادات می‌تواند بستر لازم برای ایجاد تغییرات مثبت و پایدار در آموزش عالی و جامعه را فراهم کند.

وی بر لزوم توجه به مشکلات کنونی آموزش عالی کشور مانند ضعف کیفیت آموزشی و اشتغال فارغ‌التحصیلان تأکید کرد و خواستار تلاش مشترک مسئولین و دانشجویان برای ارتقاء سطح دانشگاه‌ها شد. هاشمی در نهایت با تأکید بر این که امید بخشی به وضعیت آموزشی کشور نیازمند تلاش‌های مستمر و دلسوزانه است، از تمامی افراد ذینفع دعوت کرد تا با همفکری و همکاری، گام‌های مؤثری در راستای پیشرفت برداشت.

دستاوردها را حفظ کنیم

عزیز به بررسی دستاوردهای علمی و آموزشی پس از انقلاب پرداخت و تاکید کرد که کشور در حال حاضر از توان تولید علم برخوردار است. وی در این جلسه عنوان کرد: نمی‌توانیم کتمان کنیم که قبل از انقلاب، خیلی از امکانات و منابع علمی را از خارج کشور وارد می‌کردیم. اما اکنون به جایی رسیده‌ایم که خودمان می‌توانیم علم تولید کنیم و استادان ما به خارج از کشور می‌روند.

این فعال دانشجویی با اشاره به دستاوردهای انقلاب، گفت: می‌توانیم تحصیلات عالی را با کیفیت بهتری ارائه دهیم. باید به این نکته توجه کرد که این پیشرفت‌ها حاصل تلاش‌های مستمر و ظرفیت‌های بالای کشور است. به گفته وی ، بررسی اهداف انقلاب و آینده تاریخی آن ضروری است و باید بفهمیم که چه مسیری را طی کرده‌ایم. 

وی همچنین به آمارهای موفقیت‌آمیز کشور اشاره کرد و گفت: طبق بیانیه گام دوم انقلاب، تعداد فارغ‌التحصیلان عالی‌تحصیل کشور به ۳۶ میلیون نفر رسیده است و جمهوری اسلامی اکنون در رتبه دوم آموختگان علوم در میان کشورهای منطقه قرار دارد.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: ما باید این دستاوردها را حفظ کنیم و برای پیشرفت بیشتر، زمینه‌های توسعه آموزش را فراهم کنیم. اگرچه انتقادات سازنده لازم است، اما نباید از خوبی‌ها و موفقیت‌ها غافل شویم.

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا