تولید و تجارتسیاست > مجلس

واردات خودرو روی دست‌انداز؛ ۱۰ پیشنهاد برای انضباط در اجرای قانون



به گزارش خبرنگار مهر، فرشاد ابراهیم‌پور، نماینده مردم ایذه و باغملک در در نامه‌ای خطاب به ، معاون اول رئیس‌جمهور پیشنهاداتی برای انضباط در اجرای قانون واردات خودروهای نو با پلاک مناطق آزاد مطرح کرد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

همانطور که مستحضرید موضوع خودروهای وارداتی نو یا مستعمل با پلاک مناطق آزاد که در مصوبه شماره ۱۹۰۰۵۸ مورخ ۱۴۰۲.۱۰.۱۹ در خصوص آئین نامه اجرای بند (ث) تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و نیز مصوبه شماره ۶۱۶۸۷ت/۶۶۵۳۸ مورخ ۱۴۰۳.۴.۲۴ هیئت محترم دولت مورد بررسی قرار گرفته است، مدت‌ها است موجب بروز مشکلاتی برای شهروندان محترم آن مناطق شده است.

از آنجا که اتخاذ تصمیمی کارآمد برای مدیریت و رسیدگی به این امر که از دولت قبل تاکنون پابرجاست، علاوه بر کاهش نارضایتی هموطنان و مالکان خودروها، منبع درآمد تازه‌ای نیز برای دولت ایجاد خواهد کرد، لذا با علم به تلاش وافر دولت محترم در نظم دهی به موضوع و نیز با توجه به افزایش مراجعات و مکاتبات هموطنان گرامی پیشنهاداتی در راستای مصوبات موجود با هدف رفع موانع و بهبود شرایط ارائه می‌گردد. امید است با مساعدت آن مقام ارجمند در آینده نزدیک شاهد تسریع در سامان بخشی این حوزه باشیم.

۱. بازنگری در درصد اعلام شده (۹۵% – ۱۳۵%) مأخذ تعرفه واردات خودروهای سواری (۱۵۰۰ سی سی تا ۲۵۰۰ سی سی) بدون توجه به نو یا مستعمل بودن آنها (در قانون مقررات صادرات و واردات ابلاغی از سوی وزارت صمت) که بالا بودن حقوقی و عوارض گمرکی و ارزش افزوده و به تبع آن عدم استقبال شهروندان در منطقه آزاد را در پی داشته است.

۲. لزوم توجه به استهلاک سالانه در ارزش‌گذاری خودروها با توجه به سال ساخت بالای آنها (۲۰۱۷ و پیش از آن) به منظور جلوگیری از افزایش حقوق و عوارض گمرکی مترتب بر آن.

۳. ایجاد امکان مجوز ثبت سفارش و اظهار کالا در گمرک با استفاده از کارت ملی جهت شهروندان عادی و فاقد کارت بازرگانی متقاضی خودروهای وارداتی.

۴. تعیین مسئول مستقیم صدور مجوز ورود و نوع مجوز ورود (ثبت سفارش یا ثبت آماری) موضوع ماده ۳ مصوبه شماره ۱۹۰۰۵۸ مورخ ۱۴۰۲.۱۰.۱۹ هیئت محترم دولت به منظور جلوگیری از سردرگمی شهروندان و دستگاه‌های اجرایی.

۵. تعریف سازوکار مناسب جهت امکان تغییر پلاک خودروها به پلاک ملی با توجه به درصد قابل توجه خودروهای پلاک منطقه آزاد (۳۰ تا ۵۰ درصد با حجم بالای ۲۵۰۰ سی سی).

۶. اعطای امتیازاتی مانند کاهش ارزش. کاهش مأخذ تعرفه‌ها و اختصاص درصد استهلاک سالانه به خودروهای منطقه آزاد به منظور جلوگیری از روند کاهشی تقاضا، برای تبدیل پلاک اروند به ملی (با توجه به مصوبه ه ۶۱۶۷۸ ت / ۶۶۵۳۸ مورخ ۱۴۰۳.۴.۲۴ هیئت محترم دولت با موضوع واردات خودروهای مستعمل با حداکثر ۵ سال ساخت.)

۷. تبدیل پلاک خودروها از منطقه آزاد به ملی در زمان ثبت سفارش نوع رویه بدون انتقال ارز.

۸. مشخص نمودن سازمان متولی (منطقه آزاد یا سازمان بنادر و دریانوردی) جهت صدور قبض انبار (الکترونیکی یا دستی) برای مالکان خودروهای دارای پلاک منطقه آزاد به عنوان سند تعیین کننده مالکیت خودرو جهت اظهار کالا، ترخیص و تبدیل در گمرک منطقه.

۹. همسان سازی قیمت خودروهای پلاک منطقه آزاد بعد از پلاک گذاری ملی با قیمت بازار.

۱۰. بازنگری در مأخذ تعرفه خودروهای مشمول.



منبع مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا