واکنش وزیر آموزش و پرورش به مصوبه تأثیر معدل در کنکور؛ افزایش آسیب روانی و عاطفی دانش آموزان
علیرضا کاظمی در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور ، نظام آموزشی را تک ساحتی و آموزش زده کرده است.
وی با اشاره به آسیبهای مصوبه تأثیر قطعی سوابق تحصیلی افزود: هدف غایی سند تحول، پرداختن به چندین ساحت بوده است و این مصوبه تنها به ساحت علمی معطوف است و باقی ساحتها را به حاشیه رانده است.
وزیر آموزش و پرورش به آسیبهای روانی و عاطفی این مصوبه اشاره کرد و ادامه داد: بنا بود در نظام تعلیم و تربیت بر رویکرد کاهش استرس دانش آموزان و خانوادههای آنها تمرکز کنیم نه آنکه دانشآموزان و اولیاء را با مشکلات جدی و استرسزا مواجه کنیم.
وی کاهش شرکت در المپیادهای علمی را از دیگر مشکلات این مصوبه دانست.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر تحلیل فرآیندهای آموزشی به صورت یک دوره ۱۰ ساله گفت: باید به همه متغیرها جهت بررسی فرآیندهای علمی توجه داشت.
وی ریشه مشکلات در آموزش و پرورش را بی توجهی، کم توجهی و کوچک انگاری به نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: چرا هیچ گاه شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحدهای جهت رشد بودجه آموزش و پرورش با ۱۶ میلیون دانش آموز را نمیدهد؟ در حالی که سهم بودجه این وزارتخانه از دولت ۱۰ درصد است و در سال ۹۲ نیز با ۱۲ میلیون دانش آموز سهممان روی همین عدد بوده است.
وی با انتقاد از این که چرا در رتبهبندی دستگاهها، وزارت آموزش و پرورش، رتبه هشتاد را در پرداخت حقوق دارد، گفت: با این رویکرد هیچگاه آموزش و پرورش رشد نخواهد کرد.
کاظمی با تأکید بر این که این مصوبه به ابعاد تربیتی توجهی ندارد، گفت: در سند تحول به دنبال تربیت هستیم. در حالی که این مصوبه، نظام آموزشی را تک ساحتی و آموزش زده کرده است و تفاوت ماهوی با سند تحول دارد.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش در وسط میدان تنهاست و پیشتبانیها اندک است در حالی که ما نیازمند حمایتهای میدانی هستیم وگرنه در اجرا تضعیف خواهیم شد.
وی ادامه داد: در نهایت تابع تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم و به دلیل نگرانیها و مطالبه عمومی به این موضوع ورود کردهایم.
غلامعلی حداد عادل، عضو شورای عالی آموزش و پرورش نیز درباره لغو مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور گفت: منتفعان از کنکور بر لغو این مصوبه تأکید دارند و برخی با غوغا سالاری سبب میشوند که مصوبات شورای انقلاب فرهنگی بر زمین بماند.
وی ادامه داد: اگر مدرسه تأثیرش را در پذیرفتن آموزش عالی بیشتر کند به عدالت آموزشی نزدیکتر خواهیم شد.
حداد عادل با اشاره به این که نباید اقدامی شود که تأثیر کنکور بر موفقیت دانشگاهی موثرتر واقع شود، افزود: پرداختن صرف به کنکور، عدالت آموزشی را زیر سئوال می برد. بهتر است با توسعه مدارس و کیفیت بخشی به آن در پی کوتاه کردن دست منتفعان از کنکور باشیم.
وی ادامه داد: مشکل وضع فعلی این است که تستزنی به دانش آموز قدرت تفکر نمیدهد بنابراین نباید تأثیر قطعی را لغو کرد زیرا نمیتوانیم تأثیر لغو این مصوبه را بر سایر متغیرها و ساحتهای سند تحول موثر دانست.
حداد عادل پیشنهاد کرد در این زمینه کارگروه تخصصی تشکیل شود تا با کار کارشناسی مسیرهای متفاوت در اجرای هر چه بهتر این مصوبه بررسی شود.
منبع :
خبرگزاری موج
لینک منبع اصلی خبر
لینک خبر در ارتباط اقتصادی
این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید