آخرین اخبار

ورشکستگی رستوران‌ها در ترکیه با تحریم مردمی به نفع غزه



در اقدامی بی سابقه، شرکت آمریکایی “یام برندز” که مالک زنجیره‌های کی اف سی و پیتزا هات است، هشتم ماه جاری از فسخ قرارداد حق امتیاز با شرکت “ایش غذا”، اپراتور محلی رستوران‌های ترکیه خبر داد که این امر منجر به تعطیلی ۵۳۷ شعبه و اعلام ورشکستگی اپراتور ترکیه با بدهی بیش از ۷.۷ میلیارد لیر ترکیه (حدود ۲۱۴ میلیون دلار) شد.

اگرچه یام برندز تصمیم خود را به این دلیل توجیه کرد که «ایش غذا» به استاندارد‌های عملیاتی و کیفی پایبند نبود، اما این تعطیلی، سؤالاتی را در مورد نقش کمپین تحریم که از آغاز تجاوز اسرائیل به نوار غزه در ترکیه تشدید شده است، ایجاد می‌کند.

بر اساس گزارش‌های محلی، فروش کنتاکی در ترکیه در ماه‌های اخیر ۴۰ درصد کاهش یافته است که این امر بحران مالی که ترکیه از آن رنج می‌برد را تشدید کرده است.

با این فروپاشی سریع، سؤالاتی در مورد پیامد‌های تصمیم بر بخش ی، سرنوشت هزاران کارگر و آینده امتیازات خارجی در فضای مصرفی که آگاه‌تر و تأثیرگذارتر شده است، مطرح می‌شود.

از زمان به دست آوردن حقوق بهره برداری از KFC و پیتزا هات در ترکیه در سال ۲۰۲۰، “ایش غذا” استراتژی توسعه سریعی را اتخاذ کرده است، زیرا تعداد شعب KFC از ۱۲۵ به ۲۸۳ و پیتزا هات از ۴۵ به ۲۵۴ در مدت کوتاهی افزایش یافته است که “جایزه بهترین امتیاز سال B۲۰۲۳” را برای آن به ارمغان آورد.

این توسعه مبتنی بر یک پایه مالی محکم نبود، بلکه بر اساس استقراض بیش از حد بود که باعث شد شرکت با یک بحران خفه کننده نقدینگی با افزایش نرخ بهره مواجه شود.

از سوی دیگر کمپین تحریم در ترکیه از یک جنبش مردمی به یک نیروی اقتصادی با نفوذ تبدیل شده است و با تشدید اعتراضات علیه تجاوزات اسرائیل به غزه، شرکت‌های خارجی و داخلی را وادار به ارزیابی مجدد سرمایه گذاری‌های خود می‌کند.

در این زمینه، حسین اوزکان، پژوهشگر اقتصاد سیاسی معتقد است که کمپین تحریم در ترکیه دیگر تنها یک اعتراض مصرف کننده نیست، بلکه به ابزاری اقتصادی تبدیل شده است که بازار را تغییر می‌دهد و شرکت‌های بین المللی را به بازنگری در استراتژی‌های سرمایه گذاری خود سوق می‌دهد.

به عقیده وی، بسته شدن KFC و پیتزا هات در ترکیه فقط یک بحران مالی نبود، بلکه نتیجه تحریم بود که اپراتور محلی را بی ثبات کرد و در یک محیط متلاطم اقتصادی به فروپاشی آن سرعت بخشید.

با این حال، اوزکان خاطرنشان می‌کند که تحریم علیرغم نفوذ قوی، با یک چالش واقعی رو‌به‌رو است، زیرا شتاب آن پس از اعلام آتش بس در غزه کاهش یافته است، که نشان دهنده مشکل مرتبط کردن آن با رویداد‌های جاری به جای ایجاد یک رویکرد اقتصادی دائمی است.

انتهای پیام/

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا