اقتصاد کلاناقتصادی > انرژی

ورود بانک مرکزی برای تامین مالی صنعت پتروشیمی/اختصاص ۱۴ درصد ارز بیشتر به نیما در سال ۱۴۰۳



ورود بانک مرکزی برای تامین مالی صنعت پتروشیمی/اختصاص ۱۴ درصد ارز بیشتر به نیما در سال ۱۴۰۳

قائم‌ مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: با توجه به اهمیت صنعت پتروشیمی و لزوم تحقق برنامه هفتم توسعه، نیازمند حمایت و تامین مالی هستیم که در همین راستا برای تامین مالی ارزی و ریالی پروژه‌ها مذاکراتی با بانک مرکزی صورت گرفته است.

فریبرز کریمایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جزییات جلسه روز گذشته انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بانک مرکزی در راستای افزایش جذب سرمایه برای اجرای پروژه‌های صنعت پتروشیمی، اظهار کرد: در شش ماه اول امسال ۱۴ درصد ارز بیشتر به نیما داده‌ایم؛ به دلیل اینکه برنامه‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی باید یک جهش تولیدی را در برنامه توسعه رقم بزنند و به تولید ۱۳۲ میلیون تن برسند.

وی ادامه داد: اکنون این پروژه‌ها در جریان هستند و برای دوره پنج ساله در تاریخ صنعت پتروشیمی چنین جهشی بی‌سابقه است و الزامات و زیرساخت‌های آن باید اجرایی شود.

او با بیان اینکه بخش‌های مختلف حاکمیتی باید کمک کنند که یکی از این بخش‌ها بانک مرکزی و یکی از موضوعات تامین مالی است، گفت: در بخش تامین مالی ریالی و ارزی، راه‌کارهایی را با بانک مرکزی هماهنگ کرده‌ایم تا بتوانیم پروژه‌های این صنعت را تا حدودی از این حیث تقویت و الزامات توسعه شتابنده و پیش بینی شده در برنامه را فراهم کنیم.

قائم‌ مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه هماهنگی‌هایی در این زمینه در حال انجام و روش‌های مختلف در حال بررسی است، گفت: تاکنون وعده‌هایی از سوی بانک مرکزی داده شده و شیوه‌هایی وجود دارد که در حال بررسی آن‌ها هستیم که هم در حوزه ریالی و هم در حوزه ارزی برای پروژه‌های پیشران بتوان مسیرهای جدیدی را باز کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برآوردی صورت گرفته است که چه میزان کمک باید از سوی بانک مرکزی به صنعت پتروشیمی اختصاص یابد، گفت: برآورد دقیق صورت نگرفته است، اما باید گفت که  مجموع پروژه‌ها بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار برای برنامه هفتم توسعه به سرمایه نیاز دارد که تا کنون ۳۰ تا ۴۰ درصد آن تامین مالی شده است و مابقی باید از طریق تامین‌کنندگان داخلی، خارجی و بخشی از طریق منابع صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی، روش‌های جدید تامین مالی، بحث‌های بازار سرمایه و موضوعاتی از این قبیل تامین شود.

به گفته کریمایی در دهه ۸۰ که فضا بازتر و محدودیت‌ها کمتر بود و فضای کسب‌وکار بهتری وجود داشت، ۴۰ میلیون تن به صنعت پتروشیمی اضافه شد و در دهه ۹۰ نیز حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون تن اضافه شد اما این اعداد در طول ۱۰ سال اتفاق افتاد و اکنون قرار است همین میزان افزایش در طول پنج سال محقق شود و این در حالی است که شرایط داخلی و بین‌المللی سخت‌تر شده و نیاز است که همه بخش‌های حاکمیتی و اجرایی کشور کمک کنند چراکه پتروشیمی بخش پیشران اقتصاد کشور است.

وی با بیان اینکه تمام صنایع کشور به‌نوعی به صنعت پتروشیمی وابسته هستند، بنابراین لازم است تمام ارکان کشور برای تحقق این جهش طی پنج سال همکاری داشته باشند، گفت: در این زمینه روش‌های مختلف را دنبال می‌کنیم که یکی از آن‌ها تامین مالی دلاری و ریالی توسط بانک مرکزی برای اجرای پروژه‌های صنعت پتروشیمی است.

انتهای پیام



منبع ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا