آخرین اخبار

وفاق ملّی در دولت دکتر پزشکیان



وفاق ملّی در دولت دکتر پزشکیان

نگاهِ دیگر، وفاق میان حاکمیت و مردم است. چنین پدیده‌ای الزامات سخت و گسترده‌تری می‌طلبد که اولینِ آن پایان دادن به جدال فلسفی میان مردم و نظام است؛ پایانی که لزوماً حاکمیت باید برایش قدم بردارد و شخص رییس‌جمهور میدان‌دار آن باشد. باور حاکمیت به نقش مردم در اداره‌ی اقتصاد و پذیرش جدایی اقتصاد از سیاست چیزی نیست که در محدوده‌ی تصمیمات هیات دولت به دنبال آن باشیم. ترکیب ثروتمند شدن با قدرت سیاسی بی‌تردید فساد و تضییع حقوق مردم و جلوگیری از گردش قدرت را به بار می‌آورد.
پاسخگویی نظام به پرسش‌های کلیدی مردم که از زبان رسانه‌ها و نخبگان اجتماعی مطرح می‌گردد، یکی دیگر از الزامات حصول وفاق میان مردم و حاکمیت است. تجربه‌ی زیسته‌ی مردم در کشور گویای پاسخگویی نظام به ایشان نبوده است. اعتراضات سال‌های اخیر مردم و رفتار به شدت واکنشی حکومت به ابهامات، سوالات و نارضایتی‌ها و مالاً برخورد با افراد شاخص و روزنامه‌نگاران، تعبیر وفاق را با دشواری مواجه می‌سازد. صداوسیما که از آن به رسانه‌ی ملی تعبیر می‌شود، مادامی‌که منافع ملی را دنبال نکند و دچار سوگیری‌های شدید سیاسی باشد، تلاش‌های دولت برای وفاق را ناکام خواهد گذاشت. برای این منظور، ابزار دولت برای کنترل نهادهایی نظیر صداوسیما و نیروی انتظامی، در زمان تخصیص بودجه‌ نمود پیدا می‌کند.
حکمرانی مطلوب و تعیین سیاست‌ها و خط‌مشی‌های اجرایی جز با در نظر گرفتن نظریه‌های علمی و بررسی تجربیات کشورهای موفقِ هم‌رده حاصل نخواهد شد. آشتی ملی و گشایش‌های سیاسی و اقتصادی اولین قدم‌ها برای تعبیر وفاق است.
وفاق با ادامه‌ی تورم بالا، شکاف عمیق طبقاتی و آرزوهای دست‌نیافتی برای جوانان میسر نخواهد بود. القای نگرانی از بابت ناترازی‌های گسترده بانکی، انرژی، ارزی و بودجه دردی از مردم دوا نخواهد کرد. پذیرش این واقعیت از سوی مردم که دولت ناچار از مداخله درمانی برای اقتصاد بیمار است، رافع مسئولیت دولت در ایجاد آرامش و پیش‌گیری از تنش‌ها و بروز شوک‌های خبری و سیاسی بر اقتصاد نیست. از بُعد روابط بین‌الملل نیز، کشور غرق در بحران‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است. هنوز اجماع ملی بر سر دشمن و دوست استراتژیک حاصل نشده و در شرایطی که همسایگان جنوبی در حال فتح قله‌های علمی و سرمایه‌گذاری بر لبه‌ی تکنولوژی و تملک دارایی‌های عظیم و کسب اعتبار در سراسر گیتی هستند، ایران درگیر نزاع‌های مرگبار در خاورمیانه، تقابل با ایجاد کریدور زنگزور، قطع مجاری ورود آب از غرب و شرق، ادامه‌دار شدن بحران هسته‌ای و تحریم‌های فلج‌کننده‌ی غرب و تعمیق بحران‌های  داخلی است.
تصویر کشور در جامعه‌ی جهانی به‌شدت تخریب و اعتماد عمومی مردم نسبت به حکومت خدشه‌دار شده است. روابط تجاری و علمی ایرانیان با دنیا محدود و دلالی دارایی‌های مستهلک در داخل، سکه‌ی رایج گشته است.
با این اوصاف و با درنظرگرفتن نحوه و میزان مشارکت مردم در انتخابات اخیر، میزان دست‌یابی جناب آقای دکتر پزشکیان به اهداف اعلامی دولت چهاردهم، سنجه‌ی وفاق بوده و ثمره‌ی آن در سال‌های پیش‌رو و بخصوص در انتخابات دوره‌ی آتی ریاست‌جمهوری نمود پیدا خواهد کرد.

طوفان عزیزی

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا