آخرین اخبار

پاسخ رهبر انقلاب به استفتائی درباره وام قرض‌الحسنه مشروط


پاسخ رهبر انقلاب به استفتائی درباره وام قرض‌الحسنه مشروط

به گزارش ایکنا، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، پاسخ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی به استفتائات مربوط به مهرماه را منتشر کرده است.

فروش اقساطی

سؤال: شرکتی به من نمایندگی فروش اقساطی داده، یعنی اجازه داده بدون پرداخت هیچ وجهی، کالاهای آن شرکت را به مشتری‌هایی که خود پیدا می‌کنم، به‌صورت اقساطی با درصد سود فروش اقساطی بیشتر برای مشتری قسط‌بندی کنم؛ مثلاً شرکت کالا را با درصد همکاری ۵ درصد به من می‌دهد، اما من همان کالا را با درصد بالاتری، مثلا ۷ درصد به مشتری به صورت قسطی می‌فروشم؛ آیا این کار جایز است؟

جواب: اگر درصد بالاتر در فروش اقساطی با اجازۀ شرکت محاسبه شود، اشکال ندارد.

وام قرض‌الحسنه مشروط

سؤال: بنده برای گرفتن وام (قرض)، ۵۰ میلیون تومان در بانک قرض‌الحسنه، سپرده‌گذاری کردم و شرط شده که بعد از چند ماه می‌توانم دو برابر پولم (یعنی ۱۰۰ میلیون با سود ۴ درصد) وام بگیرم و اینکه حق برداشت ۵۰ میلیون را تا پرداخت تمام اقساط وام نخواهم داشت؛ آیا این وام از نظر شرعی اشکال ندارد؟

جواب: اگر دادن مبلغی به صندوق به این عنوان باشد که آن پول برای مدتی نزد صندوق به صورت قرض بماند به این شرط که صندوق هم پس از آن مدت، وامی در اختیار شما قرار دهد یا وام، مشروط به سپرده گذاری قبلی یا مشروط به انسداد مبلغی نزد بانک باشد، ربا و حرام است، هرچند اصل وام (قرض) صحیح است.

ربا بین زن و شوهر

سؤال: آیا بنده می‌توانم مبلغی را به همسرم قرض بدهم به این شرط که بازپرداخت آن بیشتر باشد؟

جواب: اشکال ندارد، بین زن و شوهر ربا نیست.

 

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا