آخرین اخبار

پرسپولیس-پاختاکور؛ السد-استقلال | زندگی دوگانه نخبه‌های ایرانی

پرسپولیس-پاختاکور؛ السد-استقلال | زندگی دوگانه نخبه‌های ایرانی

همشهری آنلاین- لیگ نخبگان فوتبال آسیا از امشب وارد هفته دوم خود می‌شود و در منطقه غرب آسیا ۴بازی امشب و ۲بازی فردا (سه‌شنبه) برگزار خواهد شد. دو نماینده ایران که در اولین هفته دوشنبه‌شب و به‌طور همزمان بازی کرده بودند، این هفته هم مجددا طبق همان برنامه و به‌شکل همزمان به مصف رقبای خود می‌روند. تنها تفاوت بازی‌های این هفته برای ایرانی‌ها این است که آنها ۲ساعت زودتر از هفته قبل و از ساعت۱۹:۳۰ بازی‌های خود را آغاز می‌کنند. همزمان بودن بازی نماینده‌های ایران البته نکته ساده‌ای هم نیست چون از بین تمامی کشورهای آسیا فقط ایران است که با این مساله روبه‌رو است و سایر کشورها می‌توانند بازی نماینده‌های خود را به راحتی و به‌شکل جداگانه دنبال کنند. در هفته اول لیگ نخبگان، ایرانی ها مجبور بودند بازی‌های دو نماینده خود را به‌شکل همزمان دنبال کنند اما این اتفاق برای هیچ یک از کشورهای دیگر رخ نداد و حتی کشورهای عربستان و قطر که یک نماینده بیشتر از ایران دارند با مشکل تداخل بازی‌ها روبه‌رو نبودند. نماینده‌های قطر در هفته اول به ترتیب در ساعت‌های ۱۹:۳۰ و ۲۱:۳۰ دوشنبه بازی کردند و نماینده سوم آنها نیز یک روز بعد در روز سه‌شنبه بازی کرد. همین اتفاق دقیقا برای ۳نماینده عربستان هم رخ داد و دو نماینده امارات نیز دوشنبه و سه‌شنبه در دو روز مختلف به مصاف حریفان خود رفتند. ظاهرا AFC ایرانی‌ها را شهروند درجه۲ آسیا می‌داند که این شرایط را برای آنها فراهم نکرده و جالب اینکه مسئولان ایران کوچک‌ترین اعتراضی انجام نداده‌اند تا این اتفاق عجیب در هفته دوم نیز عینا تکرار شود. قطر و عربستان امشب ۲بازی در ساعت‌های متفاوت انجام می‌دهند و نماینده باقیمانده آنها نیز فردا شب به مصاف حریف می‌رود. از نماینده‌های امارات هم الوصل امشب بازی می‌کند و العین فردا شب به مصاف الغرافه می‌رود. اما ایرانی‌ها باز هم همزمان و این بار راس ساعت۱۹:۳۰ در تهران و قطر به مصاف حریفان خود می‌روند و به نظر می‌رسد این تبعیض در برنامه‌ریزی رقابت‌ها کاملا عامدانه صورت گرفته است.

دوئل برنده‌های الغرافه

استقلال بعد از شکست دادن الغرافه در روز نخست که با نتیجه پرگل ۳ بر صفر رقم خورد و آبی‌ها را صدرنشین کرد، امشب به مصاف یک قطری دیگر به نام السد می‌روند که هم نسبت به الغرافه تیم قوی‌تری است و هم از امتیاز میزبانی برخوردار است. برتری السد نسبت به الغرافه اتفاقا یک سند زنده و تر و تازه هم دارد چون دو تیم در آخرین بازی خودشان در لیگ ستارگان قطر حریف یکدیگر بوده‌اند و مصاف آنها با برتری ۴ بر ۲ السد به پایان رسیده است. در این مسابقه مهیج، میگل پدرو کوریرا و کریستو گونزالز در همان ۷دقیقه ابتدایی ۲گل زدند و الغرافه را ۲ بر صفر عقب انداختند. درست مثل استقلال که ۱۰روز قبل‌تر در ورزشگاه شهرقدس در همان ۵دقیقه ابتدایی دروازه الغرافه را باز کرده و شیرازه این تیم را از هم گسسته بود. در ادامه مصاف دو نماینده قطر، اکرم عفیف ستاره السد و تیم ملی قطر در دقیقه۲۷ نتیجه را ۳ بر صفر کرد. اگرچه الغرافه ۲گل را در دقایق ۴۲ و ۵۹ پاسخ داد و نتیجه را نزدیک کرد اما نهایتا السد با یک گل دیگر در دقیقه ۹+۹۰ که روی پاس اکرم عفیف و ضربه حسن الهیدوس به ثمر رسید، برد قاطعی را مقابل حریفش کسب کرد. البته شرایط السدی‌ها در بازی‌های اخیر همیشه به این خوبی نبوده است. آنها قبل از این پیروزی پرگل، در مصاف با الدحیل صدرنشین لیگ ستارگان قطر متحمل باخت سنگین ۵ بر یک شده بودند که ۴گل از ۵گل الدحیل در همان نیمه اول به ثمر رسیده بود. السد همچنین در مصاف با ام‌صلال هم در خانه خودش ۳ بر یک شکست خورد و از اکرم عفیف که در نیمه دوم آن مسابقه به زمین رفته بود هم کاری برنیامد. السد در کنار این ۲شکست و ۲پیروزی که در ۴بازی اخیر لیگ ستارگان به دست آورده، لیگ نخبگان آسیا را در هفته اول با یک مساوی مقابل العین امارات آغاز کرده است. گلزن السد در این مسابقه باز هم اکرم عفیف بود که در وقت‌های تلف‌شده نیمه اول دروازه قهرمان سال گذشته آسیا را باز کرد اما این گل در دقیقه۸۰ توسط پالاسیوس جبران شد و العین از یک شکست خانگی مقابل الوصل گریخت. اگر السد در آخرین بازی لیگ داخلی‌اش ۴-۲ پیروز شده در عوض استقلال بعد از یک شکست تلخ در دربی بزرگ تهران به مصاف حریف قطری می‌رود. استقلال بعد از این باخت و استعفای نکونام که البته مورد قبول قرار نگرفت، شرایط چندان خوبی از لحاظ روحی روانی ندارد. مدیران باشگاه صرفا به‌خاطر نزدیک بودن بازی با السد، جدایی نکونام را تایید نکرده‌اند تا هفته آینده در فرصت مناسب به دنبال جانشین برای او باشند. اما بعید نیست یک نتیجه درخشان دیگر در آسیا بتواند دوباره ورق را به نفع جواد برگرداند و حتی او را روی نیمکت آبی‌ها ماندگار کند.

به یاد شادی دردسرساز عیسی

در شب اول لیگ نخبگان آسیا، ایرانی‌ها بیشترین استرس را نه از سوی حریفان خود بلکه از شرایط نابسامان ورزشگاه شهرقدس که میزبان بازی استقلال بود متحمل شدند. اما میزبانی از الغرافه به هر شکلی که بود روی چمن نه‌چندان باکیفیت قلعه‌حسن‌خان برگزار شد و حادثه‌ جدیدی که اوضاع را خراب‌تر از شرایط موجود کند رخ نداد. بعد از آن بازی اعلام شد قلعه‌حسن‌خان دیگر میزبان بازی‌های لیگ نخبگان نخواهد بود و این آخرین تجربه شهرقدس در این رقابت‌ها خواهد بود. اما از آنجا که ورزشگاه تختی هنوز آماده نشده و کلانشهر تهران در حال حاضر هیچ گزینه‌ای غیر از همین شهرقدس ندارد، امشب مصاف پرسپولیس با پاختاکور ازبکستان نیز برخلاف ادعاهای قبلی در همین ورزشگاه برگزار می‌شود. پرسپولیسی‌ها در شب اول بدون امتیاز از عربستان برگشتند اما نمایش خوب و راضی‌کننده آنها حسابی هواداران تیم را به ادامه رقابت‌ها امیدوار کرد. کما اینکه بعد از آن مسابقه سرخپوشان در بازگشت به لیگ با کسب ۲پیروزی باارزش هم گربه سیاه خود را به زانو در آوردند و هم دربی بزرگ تهران را از رقیب سنتی بردند. حالا با این شرایط، تیم گاریدو در بهترین فرم است و برای کسب اولین پیروزی در لیگ نخبگان نیز آماده به نظر می‌رسد. در آن سوی میدان، پاختاکور درست مثل پرسپولیس، اولین هفته لیگ نخبگان را با یک باخت یک بر صفر سپری کرده که البته باخت ازبکستانی‌ها یک شکست خانگی بوده است. پاختاکور که حریف الوصل امارات بود با تک‌گلی که در نیمه دوم دریافت کرد بازی را به تیم پنجم لیگ برتر امارات باخت. بعد از آن مسابقه اما بر خلاف پرسپولیس که در دو بازی‌اش را در لیگ داخلی برده، پاختاکور صاحب یک پیروزی و یک باخت شده است. شاگردان آقای ماکسیم شاتسکیخ در یک بازی پرگل با نتیجه ۳ بر ۲ مغلوب متالورگ شدند اما تیم المپیک را ۶ بر صفر شکست دادند تا با ۳۲امتیاز رتبه چهارم لیگ ازبکستان را به خودشان اختصاص بدهند. صدرنشین لیگ ازبکستان تیم نسف‌قرشی است که با ۴۵امتیاز از ۲۰بازی و اختلافی فاحش نسبت به رقبا در صدر جدول قرار دارد. جالب اینکه نسف‌قرشی بر خلاف پاختاکور در لیگ نخبگان حضور ندارد و در لیگ درجه۲ قهرمانان آسیا حاضر است. کاروان پاختاکور در حالی به تهران سفر کرده که سرمربی این تیم -ماکسیم شاتسکیخ- تیم را همراهی نکرده است. کمال‌الدین تاجی‌اف، دستیار شاتسکیخ این غیبت را به بیماری سرمربی مرتبط دانست، اما برخی رسانه‌های ازبک از احتمال پایان همکاری باشگاه با این سرمربی خبر داده‌اند. آخرین رویارویی پرسپولیس و پاختاکور مهرماه۹۹ در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا اتفاق افتاد که سرخپوشان با ۲گل بر این حریف غلبه کردند. جالب اینکه در آن مسابقه جلال‌الدین ماشاریپوف هافبک پاختاکور و بازیکن فعلی استقلال در دقیقه۱۵ با کارت قرمز مستقیم از بازی اخراج شد و تیمش ۱۰نفره مغلوب پرسپولیس شد. ۲گل سرخپوشان را عیسی آل‌کثیر زد و بعد از همان بازی AFC به‌خاطر شادی‌های بعد از گلش او را ۶ماه محروم کرد. البته پرسپولیس بدون عیسی تا فینال پیش رفت و نایب‌قهرمان آسیا شد.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع همشهری آنلاین

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در تهران اقتصادی

این خبر توسط موتور تهران اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

دیگر رسانه های کشور:

آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز|تهران فرهنگی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا