آخرین اخبار

پیش‌بینی رؤیایی اوپک از اقتصاد جهان تا سال ۲۰۵۰



پیش‌بینی رؤیایی اوپک از اقتصاد جهان تا سال ۲۰۵۰

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در چشم‌انداز جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ اعلام کرد انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در دوره بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۵۰ به‌طور متوسط ‌۲.۹ درصد باشد.

در میان اعضای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، بالاترین رشد اقتصادی بلندمدت در قاره آمریکا با ۲ درصد مشاهده می‌شود و انتظار می‌رود که مهاجرت از توسعه جمعیت در سن کار حمایت و احتمالاً هوش مصنوعی نیروی کار را تقویت کند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود سازمان همکاری اقتصادی و توسعه اروپا شاهد کاهش رشد تولید ناخالص داخلی و میانگین ۱.۳ درصدی بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۵۰ باشد.

اقتصادهای غیر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در مدت مشابه ۳.۷ درصد رشد می‌کنند، به‌طوری‌که اقتصاد هند به‌طور متوسط ‌۵.۹ درصد در سال و اقتصاد چین ۳.۴ درصد رشد ثبت خواهد کرد.

بیزنس گزارش کرد: در میان‌مدت، اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۲۹ به میزان ۳.۱ درصد رشد خواهد کرد و رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ۱.۷ درصد و رشد اقتصادهای غیر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ۴.۱ درصد خواهد بود.

ریزش دلار، طلای جهانی را بالا برد

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه (۲۵ سپتامبر) نزدیک به بالاترین حد رکورد باقی ماند چراکه از یک‌سو ارزش دلار آمریکا کاهش یافت و از سوی دیگر وضعیت تنش‌های خاورمیانه و سیگنال‌های کاهش نرخ بهره آمریکا تغییری نداشت.

در معاملات بازار جهانی طلا، هر اونس طلا ۲۶۵۸ دلار و هفت سنت معامله شد و قیمت طلای آمریکا با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۶۸۲ دلار و ۶۰ سنت رسید.

کاهش ۰.۲ درصدی ارزش دلار آمریکا، باعث شد شمش با قیمت دلار برای سایر دارندگان ارز ارزان‌تر شود.

قیمت نفت از پیشروی بازماند

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا که سرمایه‌گذاران به ارزیابی مجدد قدرت برنامه‌های محرک پولی چین برای تقویت اقتصاد این کشور پرداختند، کاهش یافت و با ۰.۲ درصد کاهش به ۷۵ دلار در هر بشکه رسید.

در این معاملات بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۴ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش، به ۷۱ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز گذشته تحت تأثیر رونمایی بزرگ‌ترین اقدامات محرک مالی چین از زمان پاندمی کووید، با ۱.۷ درصد افزایش بسته شده بودند.

بااین‌حال، تحلیلگران هشدار دادند که برای تقویت اعتماد به دومین اقتصاد بزرگ جهان، به کمک مالی بیشتری نیاز است و این امر تأثیر اولیه خبر روز گذشته بر قیمت نفت را ضعیف کرد.

انتخابات، دامن‌گیر اقتصاد آمریکا

فعالیت تجاری ایالات‌متحده در ماه سپتامبر ثابت بود؛ اما میانگین قیمت‌های کالاها و خدمات با سریع‌ترین سرعت در ۶ ماه گذشته افزایش یافت که افزایش تورم در ماه‌های آینده را نشان می‌دهد و کاهش نرخ بهره نیز آن را تشدید می‌کند.

در شرایط فعلی اقتصاد آمریکا، فشارهای قیمتی دوباره در حال افزایش است. بازار کار در سال جاری به‌طور قابل‌توجهی کند شده است، به‌طوری‌که نرخ بیکاری از ۳.۴ درصد در آوریل ۲۰۲۳ به بالای ۴ درصد رسیده است.

جولان خودروسازان چینی در ویتنام

شرکت خودروسازی جیلی در حال برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری مشترک به‌منظور مونتاژ وسایل نقلیه در ویتنام به‌عنوان بخشی از تعهدات به ارزش حدود ۱۷۰ میلیون دلار برای توسعه تولید در این کشور آسیای جنوب شرقی است.

جیلی اعلام کرد که این برند خودروسازی چینی در یک سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت تاسکو در هانوی، کارخانه‌ای در ویتنام با قابلیت تولید ۷۵ هزار خودرو در سال خواهد ساخت. این خودروساز همچنین در ایجاد زنجیره تأمین محلی و ایجاد یک مرکز تحقیق و توسعه خودرو سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

تولیدکنندگان ژاپنی بی‌رمق شدند

نظرسنجی شاخص مدیران خرید تولیدی ژاپن نشان می‌دهد که رقم این شاخص با ۰.۲ واحد کاهش به ۴۹.۶ واحد رسیده و فعالیت کارخانه‌های این کشور در ماه سپتامبر به دلیل تولید ضعیف کاهش یافته است.

کاهش شاخص مدیران خرید ژاپن در حالی است که رونق در بخش خدمات از شتاب کلی تجارت حمایت کرده و مانع افول جدی این شاخص شده است.

اقتصاد انگلیس در تنگنا

شاخص مدیران خرید ترکیبی انگلستان حاکی از این است که کسب‌وکارهای بریتانیایی از کاهش رشد رنج می‌برند. همین مسئله بانک انگلستان را ترغیب می‌کند تا نرخ‌های بهره را دوباره کاهش دهد.

شاخص مدیران خرید در انگلیس برآورد اولیه از ۵۳.۸ به ۵۲.۹ کاهش یافته که کمتر از میانگین پیش‌بینی ۵۳.۵ در نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان بود؛ اما همچنان بسیار بالاتر از سطح ۵۰ است که رشد را از انقباض جدا می‌کند.

اس‌اندپی گلوبال اعلام کرد که این ارقام با رشد سه‌ماهه اقتصاد بریتانیا با نرخ ۰.۳ درصد مطابقت دارد که تقریباً نصف سرعت اوایل سال جاری است. بااین‌حال، این گسترش قوی‌تر از سرعت معمول دو سال گذشته خواهد بود.

آمریکا بزرگ‌ترین صادرکننده بنزین در جهان باقی ماند

آمریکا در سال گذشته روزانه ‌۹۰۰ هزار بشکه بنزین صادر کرده و با تصاحب ۱۶ درصد از این بازار، بزرگ‌ترین صادرکننده بنزین در جهان باقی‌مانده است. صادرات بنزین آمریکا معادل ۱۰ درصد مصرف داخلی است.

آمریکا از سال ۲۰۱۶ به صادرکننده بزرگ بنزین تبدیل شده است؛ درحالی‌که این کشور در فاصله سال‌های ۱۹۶۱ تا ۲۰۱۵، به مدت بیش از نیم‌قرن، واردکننده بزرگ بنزین بود.

اگرچه چین و هند ظرفیت پالایش خود را افزایش داده و صادرات خود را افزایش داده‌اند؛ اما آمریکا همچنین در صادرات بنزین صدرنشین است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد صادرات بنزین صادرکنندگان بزرگی مانند سنگاپور و هلند هرگز از ۷۰۰ هزار بشکه در روز فراتر نرفته است.

منبع خبر: جام جم آنلاین

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا