اقتصادی

پیش بینی 5 همت درآمد از 5 آزادراه دولتی


غلامحسین دغاغله مدیرکل سرمایه‌گذاری، نظارت بر بهره‌برداری و امور آزادراه‌های در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد در رابطه با افزایش نرخ عوارض 5 آزادراه دولتی، اظهار کرد: در زمان حاضر، کشور ما دارای پنج آزادراه دولتی با مجموع طول 826 کیلومتر است.

وی با بیان این‌که همچنین 23 آزادراه مشارکتی به طول 2,227 کیلومتر در کشور وجود دارد، ادامه داد: بنابراین، مجموع طول آزادراه‌های کشور به 3035 کیلومتر می‌رسد که از این میزان، 29 درصد دولتی و 71 درصد مشارکتی است.

وی با یادآوری این‌که درآمد سال گذشته از 5 آزادراه دولتی تنها 400 میلیارد تومان بود، افزود: این در حالی است که فقط طی 2 سال اخیر، برای نگهداری این آزادراه‌ها حدود 3 هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

طراحی پکیج ایمنی برای 5 آزادراه دولتی

مدیرکل سرمایه‌گذاری، نظارت بر بهره‌برداری و امور آزادراه‌های سازمان راهداری تاکید کرد: برای بهبود ایمنی و نگهداری این آزادراه‌ها، بسته‌ای تحت عنوان «پکیج ایمنی» طراحی شده که شامل اقدامات ضروری مانند خط‌کشی، نصب حفاظ‌های میانی و کناری، تأمین روشنایی و سایر اقدامات ایمنی است. هزینه پیش‌بینی‌شده برای اجرای این بسته، پنج هزار میلیارد تومان است.

دغاغله با بیان این‌که یکی از چالش‌های اساسی ما عدم به‌روزرسانی منظم نرخ عوارض آزادراه‌هاست، گفت: طی 20 سال گذشته، تنها پنج بار نرخ عوارض آزادراه‌ها توسط شورای اقتصاد تعدیل شده، در حالی که این اقدام باید سالانه انجام می‌شد. همچنین، ارقام مصوب شورای اقتصاد برای عوارض، به‌مراتب کمتر از هزینه‌های واقعی نگهداری این آزادراه‌هاست و مبالغ مورد نیاز برای نگهداری آزادراه‌ها با ارقام مصوب فعلی تفاوت زیادی دارد.

وی با اشاره به این‌که تعهد ریاست سازمان راهداری بر این است که تمامی درآمدهای حاصل از عوارض، به‌طور کامل در خود آزادراه‌ها هزینه شود، افزود: از اول بهمن 1403، طبق تصمیمات شورای اقتصاد، نرخ عوارض 5 آزادراه دولتی به‌روزرسانی و درآمد حاصل از این عوارض صرف هزینه‌های مربوط به بهبود ایمنی و سلامت مردم عزیزمان خواهد شد.

وی در ادامه با بیان “هزینه‌های مربوط به آزادراه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند” اضافه کرد: هزینه‌های آشکار یا مستقیم که همان عوارض دریافتی از رانندگان است و هزینه‌های پنهان یا غیرمستقیم که به مشکلاتی اشاره دارد که به‌طور غیرمستقیم به مردم تحمیل می‌شود، مانند آسیب به خودروها و تلفات جاده‌ای.

اخذ عوارض به‌صورت پیمایشی

وی با تاکید بر این‌که هدف سازمان راهداری رعایت عدالت در اخذ عوارض آزادراه است، اظهار کرد: در اجرای سیستم جدید عوارض به‌صورت پیمایشی، هزینه‌ها به‌طور دقیق براساس مسافت طی‌شده محاسبه خواهد شد. به عنوان مثال، در حال حاضر، نرخ ثابت برای عبور از آزادراه تهران-قم 1200 تومان است، اما در سیستم جدید، هر فرد به ازای هر کیلومتر طی‌شده هزینه خود را پرداخت خواهد کرد.

به گفته مدیرکل سرمایه‌گذاری، نظارت بر بهره‌برداری و امور آزادراه‌های سازمان راهداری، مناطق و شهرهای نزدیک آزادراه‌ها نیز در این تغییرات لحاظ شده‌اند تا افزایش هزینه‌ها برای ساکنین نواحی حومه آزادراه‌ها به حداقل برسد. برای افرادی که تردد مکرر دارند، تخفیف‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

دغاغله بیان کرد: با اجرای سیستم جدید، تفاوت عوارض فعلی با عوارض جدید به حداقل خواهد رسید و تخفیفات مناسبی برای کاربران پرتردد در نظر گرفته شده است. این تغییرات به‌گونه‌ای طراحی شده است که عوارض جدید از اول بهمن‌ماه برای بسیاری از کاربران تفاوت زیادی با عوارض قبلی نداشته باشد.

وی یادآور شد: با توجه به اقدامات انجام شده، برای شهرک‌های صنعتی و ساکنین اطراف آزادراه‌ها، به گونه‌ای عمل شده است که محاسبات به شکل پیمایشی صورت گیرد و همچنین تخفیفاتی که پیش‌تر ذکر شد، در نظر گرفته شود. این دو عامل موجب شده که تفاوت میان عوارض جدید و عوارض قبلی به حداقل برسد. در نتیجه، برای ساکنین این مناطق، تفاوت قابل توجهی در میزان عوارض برای افرادی که قبلاً تردد داشته‌اند، مشاهده نخواهد شد.

وی در ادامه به مثالی اشاره کرد و افزود: به‌عنوان نمونه در خصوص عوارض مسیر تهران-قم، تقریباً 90 درصد از کسانی که وارد این مسیر می‌شوند، پیش از این (تا اول بهمن 1403) مبلغ 1200 تومان پرداخت می‌کردند که با اجرای سیستم پیمایشی، مبلغ عوارض از سه هزار تومان فراتر نخواهد رفت.

وی همچنین گفت: برای ارتقاء کیفیت خدمات و بهسازی آزادراه‌ها، 5000 میلیارد تومان هزینه پیش‌بینی شده است که از درآمد سیستم پیمایشی برای پوشش این هزینه‌ها استفاده خواهد شد. متأسفانه، مبلغ پیش‌بینی‌شده برای بهسازی آزادراه‌ها کمتر از نیاز واقعی است و این مسئله نیازمند بازنگری در محاسبات مالی و اجرایی برای تأمین هزینه‌های واقعی نگهداری و بهسازی آزادراه‌هاست.

مجوز شورای اقتصاد برای افزایش دوربین‌ در آزادراه‌ها

مقام مسئول سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره دوربین‌ها موجود در آزادراه‌ها در پاسخ به این پرسش که آیا از دوربین‌های موجود در آزادراه‌ها برای اجرای طرح پیمایشی استفاده می‌شود یا قرار است دوربین‌های با فناوری روز وارد شوند، گفت: مصوبه شورای اقتصاد این اجازه را به سازمان راهداری داده است که در آینده برای افزایش عدالت، بتواند تعداد دوربین‌ها را افزایش دهد. با این حال، اجرای طرح پیمایشی در 5 آزادراه دولتی فعلاً از طریق دوربین‌های موجود انجام می‌شود.

وی در این‌باره افزود: تعداد دوربین‌های موجود در آزادراه‌ها متفاوت است؛  در آزادراه تهران-قم، سه دوربین برای رفت و سه دوربین برای برگشت داریم، یعنی 6 سامانه. در آزادراه کرج-قزوین، مجموعاً 6 سامانه داریم. در آزادراه بندرعباس-بندر شهید رجایی 4 سامانه موجود است. در آزادراه قزوین-زنجان 8 سامانه و در آزادراه تهران-ساوه نیز 4 سامانه داریم.

دغاغله با بیان این‌که دوربین‌های موجود در این آزادراه‌ها کارکردهای مختلفی دارند، یادآور شد: برخی از این دوربین‌ها برای اخذ عوارض استفاده می‌شوند، در حالی که برخی دیگر برای ثبت سرعت به‌کار می‌روند. بنابراین، دوربین‌ها ممکن است چند کاربری مختلف داشته باشند، اما دوربین‌های اخذ عوارض به‌طور خاص برای محاسبه هزینه پیمایشی استفاده می‌شوند.

به گزارش تسنیم، بر اساس مصوبه شورای اقتصاد از اول بهمن امسال عوارض آزادراه‌های کرج-قزوین به 10 هزار تومان، تهران-قم به 15000 تومان، بندرعباس-شهید رجایی به 8500 تومان، قزوین-زنجان به 35000 تومان و تهران-ساوه به 20 هزار تومان افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا