اقتصاد > آب و انرژیانرژی

چالش‌های توسعه نیروگاه‌های تولید پراکنده



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو مهدی اسدالله پور” صبح امروز (یکشنبه) در نشست تخصصی “فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه تولید پراکنده و ضوابط جدید خرید برق از نیروگاه‌های مقیاس کوچک” که در چهارمین روز برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق برگزار شد، چالش‌ها و راهکارهای توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه تولید پراکنده را تشریح کرد و گفت: قراردادهای برنامه هفتم دارای تضامین مالی سنگین است و این امر بر تأمین سرمایه تأسیس نیروگاه تولید پراکنده تأثیر منفی دارد.

رئیس کمیته تولید پراکنده سندیکای صنعت برق ایران افزود: عدم وجود حمایت‌های تأمین مالی مدل‌های نیروگاه‌های تولید پراکنده برق با توجه به وضعیت کلی صنعت و ناترازی موجود در تأمین انرژی از دیگر چالش‌های پیش روی این بخش است.

وی بر اهمیت صنعت تولید پراکنده به منظور عبور از پیک بار سال آینده تاکید و اظهارکرد: تسریع در فرآیندهای اعطای مجوزها و تعیین مکان احداث نیروگاه‌های تولید پراکنده امری ضروری و حیاتی است.

اسدالله پور یادآور شد: در حال حاضر با توجه به اولویت احداث نیروگاه‌های تولید پراکنده جهت تأمین برق، حذف معافیت‌های حقوق گمرکی در سال‌های اخیر برای تجهیزات تولید پراکنده موجب چالش‌های جدی در تأمین مالی این دسته از پروژه‌ها شده است.

رئیس کمیته تولید پراکنده سندیکای صنعت برق ایران در ادامه افزود: کاهش میزان تضامین تعریف شده، تغییر و تنوع در روش‌های ارائه تضامین مذکور، قبول قراردادهای خرید تضمینی برق به عنوان بخشی از تضامین دریافت تسهیلات تأمین مالی، تعریف صنعت تولید پراکنده برق ذیل تسهیلات رونق تولید و تعریف صنعت تولید پراکنده برق ذیل تسهیلات صندوق توسعه ملی از جمله راهکارهای مطرح شده در این باره است.

وی در پایان تعیین سازوکارهای مشخص و ایجاد وحدت رویه برای احداث مجوزها، پیگیری‌های مربوطه و نیز بازبینی موضوع حذف حقوق گمرکی با توجه به اهمیت توسعه تولید پراکنده را از دیگر راهکاری‌های فراهم سازی شرایط توسعه نیروگاه‌های کوچک مقیاس برشمرد.



منبع مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا