آخرین اخبار

چرا گفتمان مقاومت نابودنشدنی است


چرا گفتمان مقاومت نابودنشدنی است

این روزها پس از ترور شهید سیدحسن نصرالله توسط ارتش تروریستی رژیم صهیونیستی، مباحث مختلفی پیرامون آینده جبهه مقاومت مطرح می‌شود؛ غرب از تضعیف محور مقاومت سخن می‌گوید ولی برخی کارشناسان این ادعا را قبول ندارند و براین باورند که گفتمان مقاومت در منطقه نهادینه شده و از بین نخواهد رفت.

حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تسلیت شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره آینده جبهه مقاومت پس از این ترور گفت: سال 1992 وقتی سیدعباس موسوی، دبیرکل فقید حزب‌الله در بمباران رژیم صهیونیستی به شهادت رسید هجمه‌های سنگین تبلیغاتی، رسانه‌ای و روانی علیه جبهه مقاومت و حزب‌الله که عملاً اضلاع آن شکل گرفته بود شدت یافت و برخی‌ها می‌گفتند با شهادت ایشان عملاً کار حزب‌الله تمام است و متعاقباً محور مقاومت هم به سمت تزلزل پیش خواهد رفت.

شهید نصرالله چالشی برایاستراتژی‌های مشترک واشینگتن و تل‌آویوه

وی افزود: پس از شهادت سیدعباس موسوی نه‌تنها حزب‌الله از بین نرفت بلکه شهید سیدحسن نصرالله جایگزین ایشان شد و در این سه دهه علاوه بر اینکه تاکتیک‌های رژیم اشغالگر قدس علیه لبنان خنثی شد بلکه اهداف کلان و استراتژی‌های مشترک واشنگتن و تل‌آویو را هم به چالش کشیدند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: در دوران دبیرکلی سیدحسن نصرالله موضوعاتی مانند عقب‌نشینی صهیونیست‌ها از جنوب لبنان در سال 2000 و شکست اسرائیل در جنگ 33 روزه را شاهد بودیم.

غفاری با بیان اینکه در عصر معاصر و دهه‌های اخیر شواهد تاریخی بسیاری وجود دارند که نشان می‌دهند حزب‌الله، حماس و دیگر گروه‌های مقاومت علی‌رغم شهادت فرماندهان و رهبرانشان به استخوان‌بندی‌هایشان آسیب وارده نشده است، گفت: اصالت، استحکام، شاکله و گفتمان محور مقاومت و این گروه‌ها از نظر ماهوی و عملی تغییر نکرده و اتفاقاً شهادت رهبران و فرماندهان به انگیزه‌ای برای استمرار هرچه بیشتر و بهتر این روند تبدیل شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: گفتمان مقاوت به لحاظ ماهوی پویا و زایاست یعنی اینکه هم در مصادیق و هم در روش‌ها زایش دارند. به طور کلی اساساً گفتمان مقاومت به‌گونه‌ای است که خودش را با هر شرایطی تطبیق می‌دهد و این روند منجر به آن می‌شود که مقاومت برای هر توطئه‌ و شرایط آمادگی داشته باشد.

انفعال و تسلیم در گفتمان مقاومت راه ندارد

غفاری با بیان اینکه در گفتمان مقاومت انفعال، ایستایی، سکون و تسلیم راه ندارد، گفت: از آنجایی که این گفتمان تسلیم‌پذیر نیست در بزنگاهایی مانند شهادت رهبرانش خودش را با ظرف مکانی، ظرف زمانی و حتی با شرایط بحرانی وفق می‌دهد و بحران را تبدیل به فرصت می‌کند. برهمین اساس اطمینان داریم وارثان برحق مسلک و مرام گفتمان سید مقاومت ان‌شاءالله ضمن انتقام از دشمن صهیونیستی قطعاً مسیری که سیدحسن نصرالله از 1992 و قبل از آن آغاز کرده بود به صورت کامل ادامه خواهند داد.

وی درباره راهکارهای فراگیر شدن گفتمان مقاومت در جهان بیان کرد: درک جهانی از ماهیت مقاومت به تبیین نظری گفتمان مقاومت کمک خواهد کرد. اینکه در جریان تجمعات و اعتراضاتی که در جهان علیه رژیم صهیونیستی یا حتی در آمریکا و در دانشگاه‌های این کشور صورت می‌گیرد و رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید می‌کنند این دانشجویان هم جزئی از مقاومت جهانی هستند مصداق نگاه جهانی و فرامنطقه‌ای به گفتمان مقاومت است و قابلیت بسط و تثبیت آن را در پنج قاره جهان نشان می‌دهد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه باید نگاه منظومه‌وار نسبت به مقوله گفتمان مقاومت وجود داشته باشد نه نگاه محوروار گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی شاهد شکل‌گیری محور مقاومت میان ایران، سوریه، حزب‌الله و حماس بودیم اما در جریان ظهور تروریسم تکفیری وابسته به رژیم صهیونیستی و آمریکا یا همان داعش شاهد تبدیل محور مقاومت به جبهه مقاومت بودیم. به عبارت بهتر محور مقاومت اضلاع بیشتری یافت و حشدالشعبی عراق ظهور و بروز پیدا کرد و به نوعی همگرایی و هم‌پوشانی در اهداف میان اضلاع مقاومت به وجود آمد.

از جبهه مقاومت وارد منظومه مقاومت شده‌ایم

غفاری تأکید کرد: امروز ما از جبهه مقاومت عبور کرده‌ایم و وارد منظومه مقاومت شده‌ایم؛ منظومه یعنی یک جبهه تکامل‌یافته و ساختاری که اجزا در آن نه‌تنها با یکدیگر هم‌پوشانی دارند بلکه هم‌افزایی هم دارند. به عبارت بهتر دقیقاً یکدیگر را به مثابه هم می‌بینند و هر اقدامی که در بخشی از جبهه انجام می‌‎گیرد در راستای هم‌افزایی و ارتقای بخش دیگری از این سنگر است.

وی گفت: بنابراین در اینجا به لحاظ گفتمانی و نظری اولاً باید از مقوله مقاومت قید جغرافیایی را برداریم و دومین مسئله‌ای که وجود دارد آن است که باید توجهات را معطوف به آن کنیم که دیگر مسئله مقاومت و گفتمان مقاومت محدود به یک محور یا جبهه نیست بلکه به لحاظ تئوریک و استراتژیک این منظومه‌ ذیل یک ساختار هدایت می‌شود. قطعاً وقتی این منظومه راهبردی تعریف خودش را پیدا کند و در اذهان تثبیت شود سپس مصادیق عملیاتی آن را هم به صورت گسترده‌تر و قدرتمندانه‌تر خواهیم داشت.

 گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا