چطور دنده عوض کنیم که به گیربکس آسیب نرسد؟
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همراه مکانیک، در این مطلب قصد داریم مجموعهای از نکات کاربردی و مهم در خصوص نحوه تعویض دنده خودرو را در شرایط گوناگون مورد بررسی قرار دهیم.
اولین و مهمترین نکته در خصوص نحوه تعویض دنده خودرو آن است که باید پدال کلاچ را هنگام تغییر دنده تا انتها فشار دهید. بههیچ عنوان به پدال کلاچ ضربه وارد نکنید. پدال را بهآرامی فشار دهید. وقتی پدال را تا انتها فشار دادید، نوبت به تعویض دنده میرسد. پس از تعویض دنده هم بههیچ وجه بهصورت ناگهانی پا را از روی پدال کلاچ برندارید تا ماشین تکان نخورد. بلکه بهآرامی طی 2 تا 3 مرحله پا را از روی پدال بردارید.
هنگامی که فرآیند تعویض دنده را انجام میدهید، بههیچ عنوان نباید پدال گاز را بفشارید. در طول رانندگی هم خود را عادت دهید که پای چپ را بهجای قرار دادن روی پدال کلاچ در کنار آن قرار دهید. یکی از عادتهای بد رانندگی، استفاده از دسته دنده بهعنوان تکیهگاه است. از همان ابتدای رانندگی خود را عادی دهید که پس از تعویض دنده، دستتان از روی دسته دنده بردارید. وارد شدن فشار به دسته دنده در بلند مدت بهسیستم گیربکس آسیب میزند.
بهترین دور موتور برای تعویض دنده
انتخاب زمان تعویض دنده ممکن است در هر خودرو تابع شرایط خاصی باشد. بهعنوان یک اصل کلی، معمولا وقتی دور موتور ماشین بین 2500 تا 3000 دور در دقیقه قرار میگیرد، شما باید نسبت به تعویض دنده بهسمت بالا اقدام کنید. همچنین اگر دقت کنید، متوجه خواهید شد، وقتی زمان تعویض دنده فرا میرسد، صدای موتور تغییر میکند.
چگونه از دنده دو به یک برویم؟
یکی از موضوعات مهم که در خصوص روش درست تعویض دنده ماشین باید در نظر بگیرید، تعویض از دنده سبک به سنگین است. اگر با سرعت بالا شروع به معکوس کشیدن کنید، فشار بیش از اندازهای به موتور و گیربکس ماشین وارد میشود. کافیست چند بار این کار را تکرار کنید تا خسارت سنگین به ماشین وارد شود و برای جبران آن مجبور به صرف هزینه بسیار زیادی شوید.
بنابراین حتما قبل از تعویض دنده از سبک به سنگین، ابتدا با استفاده از ترمز باید سرعت ماشین را کم کنید. دقت داشته باشید که تحت هیچ شرایطی از معکوس کشیدن برای کاهش سرعت ماشین استفاده نکنید. بعد از اینکه سرعت ماشین بهمحدوده مناسب رسید، میتوانید دنده را متناسب با سرعت تغییر دهید.
نکته مهم دیگر اینکه بههیچ عنوان لازم نیست هنگام ترمز گرفتن، پای خود را روی پدال کلاچ فشار دهید. بعد از رسیدن به سرعت مد نظر میتوانید این کار را انجام دهید. فشردن همزمان پدال کلاچ و ترمز، عادت اشتباه برخی از رانندگان است که تنها باعث آسیب دیدن زود هنگام دیسک و صفحه کلاچ میشود.
در مسیرهای سرپایینی و سربالایی با شیب زیاد، تا جای ممکن از دنده 2 و 3 استفاده کنید. همچنین اگر دوست ندارید، دائما مجبور به فشردن پدال ترمز شوید، میتوانید بخشی از توان موتور را با روشن کردن کولر به خود بگیرید. در واقع کولر گرفتن کمک میکند تا سرعت ماشین کمی کاهش پیدا کند.
لینک منبع اصلی خبر
لینک خبر در ارتباط اقتصادی
این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید