کاهش تولید، مطالبات معوق، به روز نشدن قیمت ها؛ خلاصه ای از وضعیت امروز قطعه سازها
تکرار داستان همیشگی هفته های پایانی سال و سوژه ثابت خبرنگاران حوزه خودرو، پرداخت مطالبات قطعه سازان، این داستان آنقدر تکراری شده که قطعه سازان و کارگران آنها همیشه در ماه های پایانی خود را برای یک فشار عصبی و استرس بالا آماده می کنند امسال علاوه بر مطالبات شاهد عدم به روز رسانی قیمتها و فاصله گرفتن قطعه سازان از تیراژ اقتصادی هستیم.
عاملی که سبب تضعیف صنعت قطعه سازی می شود و اجازه رشد و شکوفایی را به این صنعت نمیدهد، شاید با پایان گرفتن حاشیه های واگذاری ایران خودرو سیاستگذاران صنعت خودروسازی فکری به حال خانواده 500 هزار نفری قطعه سازان کنند.
آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان کشور در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی برنا در خصوص آخرین وضعیت صنعت قطعه سازی اظهار داشت: در شرایط فعلی صنعت خودروسازی کشور هر روز آبستن مباحث و حوادثی جدید است و ما شاهدیم همه مسئولان امر از این تغییر و تحولات پیرامونی و حاشیهای صنعت خودرو به شدت استقبال میکنند، این در حالیست که کمتر توجهی به حقوق حقه مردم و زنجیره تامین خودروسازی (که هیچ یک دولتی نیستند)، را شاهدیم.
وی افزود: صنعت خودروسازی و زنجیره تامین بیش از ۱۰ سال سخت و متلاطم را پشت سر گذاشتهاند، بهطوری که علاوه بر تحریمهای ظالمانه بینالمللی، با تحریمهای داخلی، نظرات غیر کارشناسی و شبهناک مسئولین (از “پراید کیلویی چند” گرفته تا “ارابه مرگ” و “فرغون”)، همچنین هجمههای دیگر علیه این صنعت، که مشخص نیست که با چه نیت و اهدافی انجام می گرفته است.
محبی نژاد ادامه داد: بحث قیمتگذاری دستوری و اعمال اقتصاد دستوری، ورود بیش از ۲۳ نهاد در سیاستگذاری و تصمیم گیری در این صنعت و همچنین عدم وجود انسجام و فرماندهی واحد در این حوزه از جمله مشکلات ساختاری صنعت خودروسازی کشور است.
وی افزود: همه موارد یاد شده منجر به تحمیل ضرر و زیان انباشته سنگین بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی (تا به امروز) به دو خودروساز بزرگ کشور شده است از سوی دیگر به مردم نیز خسارات سنگین بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی به سبب شکاف بازار (ناشی از اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار که عملاً به جیب واسطهها و دلالان رفته است) تحمیل شده است. یکی از عوامل اصلی نارضایتی مردم همین قیمتهای بالای بازاری خودرو است.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور خاطرنشان کرد: همه این اتفاقات، حاشیهها، سوءتدبیرها و کجرویها در صنعت خودرو، منجر به این شده که امروز زنجیره تامین قطعه سازی، هم مطالبات سنگین چند ده هزار میلیارد تومانی از خودروسازان داشته باشد و هم تیراژ تولیدشان به شکل چشمگیری از تیراژ برنامهای و ظرفیت اسمی فاصله گرفته است، به طوری که ظرفیت مازاد و آزاد سنگینی دارند که سبب شده بسیاری از شرکتهای قطعه ساز در مقیاس صرفه اقتصادی کار نکرده و حتی برخی از آنها زیر “نقطه سر به سر” تولید کنند؛ اینها خسارات سنگینی است که به زنجیره تامین وارد میشود.
وی ادامه داد: به هر حال هر دو گروه صنعتی ایران خودرو و سایپا بنگاههای اقتصادی هستند که شخصیت حقوقی مستقل از مالک و مدیریت این شرکت دارند و این دو شرکت حقوقی تعهداتی در قبال اشخاص ثالث و به خصوص در قبال مردم (به عنوان مشتری) و در قبال زنجیره تامین و قطعهسازان (به عنوان ذینفعان تامین کننده) دارند.
دبیر انجمن قطعه سازان کشور تاکید کرد: پرسش اساسی این است که در این هیاهو، حاشیه و مسائل جانبی، چه کسی میخواهد حقوق ما را تادیه کند و مطالبات معوق قطعه سازان را بدهد؟
وی افزود:ایام پایانی سال را در پیش داریم و هنوز چند ده هزار میلیارد تومان مطالبات قطعه سازان، عدم به روز رسانی قیمتها و فاصله گرفتن از تیراژ اقتصادی در حال ضعیفتر کردن صنعت قطعه سازی کشور بوده و اجازه رشد و شکوفایی به این صنعت نمیدهد.
محبی نژاد تاکید کرد: خواهش ما از مسئولان امر این است، هر کس که خود را متولی این صنعت میداند، به داد قطعه سازان برسد و مطالبات این زنجیره را تسویه و قیمتها را اصلاح کند تا در ادامه بتوانیم شاهد افزایش تیراژ باشیم و این بار حقوق حقه قطعهسازان به مسلخ حاشیهای به نام خصوصیسازی نرود.
انتهای پیام/
لینک منبع اصلی خبر
لینک خبر در ارتباط اقتصادی
این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید