کلاهبرداری با طلای رنگ پریده
فروش ۱.۵تن طلا در فضای مجازی
غلامعباس ترکی، معاون دادستان کل کشور دریک گفتوگویی تلویزیونی اعلام کرد که حدود ۵۰۰ تارنما وسکو درزمینه فروش طلا در فضای مجازی فعالیت میکند که بسیاری از آنها فاقد مجوز هستند. ۹۰درصد فعالان دراین فضا برخلاف تصور عمومی آقایان هستند و مشخص است که انگیزههای دلالی و کسب و کار و اقتصادی دارند وبرای مصرف نیست. وی تصریح کرد: بازار طلای فضای مجازی افراد زیادی را برای فعالیتهای اقتصادی و سرمایهگذاری جذب کرده و این روند با توجه به شرایط و مزیتهای فضای مجازی و امکان معامله با مبالغ کم رو به رشد است. ترکی افزود: این مسأله آسیبهایی راازجمله خالیفروشی و کلاهبرداری و تقلب به وجود آورده است. درسالهای اخیرحدود ۲.۵میلیون نفر در زمینه فروش طلای مجازی فعالیت دارند که در دو سال گذشته حدود ۱.۵ تن طلا در فضای مجازی مورد مبادله قرار گرفته است.
از سکوهای اینترنتی طلا نخرید
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه مردم از سکوهای اینترنتی بدون هویت مشخص که تحت نظارت هم نیستند، طلا خریداری نکنند، گفت: سکوهای اینترنتی که مبادرت به فروش طلا در فضای مجازی میکنند، تحت نظارت نهادهایی چون بورس یا بانک مرکزی نیستند و مشخص نیست که طلای فروخته شده را در خزانهای سپرده کردهاند یا خیر. وی یکی دیگر از مشکلات خرید سکوهای اینترنتی طلا را مشخص نبودن عیار واقعی طلای فروخته شده و نیز نداشتن قوانین حسابداری شفاف برشمرد و افزود: این سکوها در گذشته هم نشان دادهاند زمانی که قیمت در بازار جهشی میشود، ممکن است به اصطلاح دست به «خالی فروشی» بزنند و نتوانند میزان طلایی که فروختهاند را به شکل فیزیکی تهیه کنند.
علت ۷۰ درصد شکایات در حوزه طلا
نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهرات تهران میگوید: در پلتفرمهای خرید و فروش آنلاین، طلا و سکه فروخته میشود اما به علت اینکه فروشندگان جواز از اتحادیه طلا و جواهر تهران ندارند با شکایتهای متعددی مواجه هستیم که قابل پیگیری نیست. وی با تاکید بر اینکه فرآیند معامله آنلاین طلا مستلزم بسترسازی، اعمال فیلترهای فنی و امنیتی و رسانهای کردن این موضوع برای آگاهی عمومی است، افزود: ابتدا باید هویت صنفی کسب و کارهای طلا تایید شده و اخذ مجوز از اتحادیههای لازم صورت بگیرد. وی با اشاره به نرخ بالای شکایت مشتریان از تقلب و تخلف در فروش، ۷۰ درصد مشکل مراجعهکنندگان را متعلق به خرید از صفحات و حسابهایی خواند که در فضای مجازی فعال بودند. مشخص نبودن هویت صنفی این کسب و کارها، نداشتن جواز فعالیت و به صورت رسمی ثبت نشدن فعالیت آنها موجب میشود تا شکایت مالباختهها قابل پیگیری نباشد. خرید طلا به عنوان یکی از روشهای امن سرمایهگذاری شناخته میشود که در سالهای اخیر، با ایجاد سکوهای خرید و فروش طلا در فضای مجازی، فروش طلای آبشده یا بدون اجرت و… در این بازار شکل گرفته که با توجه به متخصص نبودن، نگرانیهایی برای افراد ایجاد کرده است، زیرا مردم پس از خرید طلا چه با نگاه مصرفی و چه سرمایهگذاری، به صورت بلندمدت آن را نگهداری میکنند و اگر طلا و سکه تقلبی خریداری کرده باشند، در همان لحظه خرید مشخص نخواهد شد و زمانی مشخص میشود که فرد دچار زیان شدید شده است.
منبع خبر: جام جم آنلاین
لینک خبر در ارتباط اقتصادی
این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید