آخرین اخبار

یارانه نان از ۵۶ به ۱۴۳ همت



یارانه نان از ۵۶ به ۱۴۳ همت

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، در لایحه بودجه ۱۴۰۳ یک رقم ۱۴۳ هزار میلیارد تومان برای یارانه نان قرار داده‌اند و همچنین ۱۸ هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده فرآورده‌های نفتی در جدول تبصره ۸ در نظر گرفته شده که مجموع این دو رقم ۱۶۱ هزار میلیارد تومان خواهد شد که برای یارانه نان در سال جاری اختصاص می‌یابد.
 
در قانون بودجه ۱۴۰۲ برای یارانه نان در تبصره ۱۴ در بخش هدفمندی یارانه‌ها، در بند ۱ـ۴ـ مبلغ پانصد و شصت هزار میلیارد (۵۶۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال (۵۶هزار میلیارد تومان) بابت یارانه نان در نظر گرفته شد.
 
تخصیص یارانه به نان در جهت کمک به معیشت مردم بود اما به گفته یک کارشناس اقتصاد کشاورزی هر اقتصادی اگر به سمت یارانه دادن حرکت کند، ساز و کار آن به سمت و سویی می‌رود که همان مبلغ را از مردم بگیرند.
 
علمدارلو _ کارشناس اقتصاد کشاورزی _ در بررسی چالش‌های بازار نان اظهار کرد: هر اقتصادی اگر به سمت یارانه دادن حرکت کند، ساز و کار آن به سمت و سویی می‌رود که همان مبلغ را از مردم بگیرند.
 
وی افزود: در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ برای یارانه نان مبلغ ۵۶ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده بود و این درحالیست که در لایحه ۱۴۰۳ حدود ۱۴۳ همت پیش‌بینی شده اما برآوردها نشان‌دهنده این است که تا ۲۲۰ همت نیز پیش‌روی خواهد کرد.
 
علمدارلو گفت: اینگونه مطرح می‌شود که پرداخت این یارانه را بانک سپه تقبل کرده است اما نکته قابل توجه این است که بانک سپه از منابع خود پرداخت نمی‌کند بلکه برای اینکار از هزینه دولتی و جامعه هزینه می‌شود.
 
وی در پایان تصریح کرد: بعید میدانم صرفا با راه‌اندازی دستگاه‌هاز پوز بتوانید عدد ۷۳ هزار و ۴ میلیارد تومانی را صرفه‌جویی کنید. برای صنف و صنعت نیز همین اتفاق در حال رخ دادن است. یک شکاف ایجاد می‌شود و نمی‌توانیم بگوییم که نان یک کالای اجتماعی است و چندان اقتصاد را درگیر نمی‌کند.

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا