آخرین اخبار

۱۰ بلایی که سر اقتصاد اسراییل آمد



۱۰ بلایی که سر اقتصاد اسراییل آمد

به گزارش همشهری آنلاین ، پس از عملیات طوفان الاقصی در ۷اکتبر، بازار سهام و ارز رژیم صهیونیستی به‌شدت سقوط کرده است. درواقع هر دو بازار از آن زمان دچار بحران شده‌اند و نگرانی‌ها در مورد اقتصاد رژیم همچنان ادامه دارد.

در اوایل سال۲۰۲۴، مودیز و اس ‌اند پی، از مهم‌ترین مؤسسات رتبه‌بندی بین‌المللی، رتبه اعتباری مالی خود را برای اسرائیل کاهش دادند.

دولت رژیم صهیونیستی به ۳۶۰هزار نیروی ذخیره‌ی صهیونیست و مستقر در غزه یارانه پرداخت کرده است که بسیاری از آنها کارکنان صنعت فناوری پیشرفته در امور مالی، هوش مصنوعی، داروسازی و کشاورزی هستند و این پرداخت‌ها دولت را به لحاظ مالی در وضعیت بدی قرار داده است.

آنچه واضح است این است که خانواده‌های صهیونیست که قبلا در فقر زندگی می‌کردند یا قبل از ۷اکتبر دارای فقر و ناامنی غذایی بودند، بیشترین آسیب را از مشکلات اقتصادی ناشی از این جنگ خواهند دید.

براساس آمار صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی از ۶.۵درصد در سال۲۰۲۲ به ۲درصد در سال گذشته میلادی سقوط کرد و پیش‌بینی می‌شود در سال ‌جاری هم این نزول ادامه پیدا کند و به ۱.۶درصد برسد.

میزان سرمایه‌گذاری در اقتصاد رژیم صهیونیستی هم سقوط کرده و از ۲۶.۹درصد تولید ناخالص داخلی در سال۲۰۲۲ به ۲۵.۷درصد در سال۲۰۲۳ کاهش پیدا کرده و انتظار می‌رود تا پایان سال۲۰۲۴ به ۲۲.۸درصد نزول پیدا کند.

جنگ غزه بر تجارت خارجی رژیم صهیونیستی هم تأثیری به‌شدت منفی گذاشته و سبب کاهش صادرات کالای این رژیم شده است. در سال۲۰۲۳ رشد سالانه صادرات کالای رژیم صهیونیستی منفی ۰.۶درصد شد و پیش‌بینی می‌شود در سال‌ جاری میلادی رشد منفی صادرات کالا ادامه پیدا کند.

به‌علت هزینه‌های جنگ غزه، هزینه‌های عمومی دولت رژیم صهیونیستی رشد شدیدی پیدا کرده و از ۶۴۵میلیارد شکل قبل از جنگ به ۸۵۳میلیارد شکل در سال‌ جاری رسیده است.

بدهی دولت نیز به‌شدت افزایش یافته و از ۱۰۳۴میلیارد شکل در سال۲۰۲۲ به بیش از ۱۲۷۸میلیارد شکل در سال۲۰۲۴ رسیده است.

خسارت ۶۷میلیارد دلاری جنگ غزه به اقتصاد رژیم صهیونیستی

رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه گفت: جنگ غزه باعث خسارت ۶۷.۳میلیارد دلاری به اقتصاد رژیم صهیونیستی شد.

داود منظور، رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: اقتصاددان‌های رژیم صهیونیستی اعتراف کردند جنگ غزه بیش از ۶۷.۳میلیارد دلار به اقتصاد رژیم خسارت وارد کرده است. به‌علاوه حجم خسارات اقتصادی وارده به زیرساخت‌های غزه بالغ بر ۳۳میلیارد دلار و میزان تولید ناخالص داخلی ازدست‌رفته غزه ۱۸میلیارد دلار برآورد می‌شود.

به‌ گفته وی، در حالی ‌که رژیم صهیونیستی سال۲۰۲۳ را بدون کسری بودجه آغاز کرد، در پایان‌ ماه ژوئیه کسری بودجه آن به ۴۱.۸میلیارد دلار رسیده است. جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در نوار غزه فقط به کشتار بیش از ۴۰هزار فلسطینی انجامیده است، به‌ طوری که «خونین‌ترین» جنگ قرن نام گرفته است.

۱۰ بلایی که سر اقتصاد اسراییل آمد

۱- رشد اقتصادی

در ‌ماه نوامبر، بانک مرکزی رژیم صهیونیستی تأثیر ناخالص جنگ بر صهیونیست‌ها را خسارتی معادل ۵۳میلیارد دلار اعلام کرد و برآوردهای خود را برای رشد اقتصادی به ۱.۲درصد برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ کاهش داد. این رقم قبل از عملیات ۷ اکتبر حماس علیه صهیونیست‌ها ۲.۳درصد و ۲.۸برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ بود. این در حالی است که قبلا پیش‌بینی می‌شد اقتصاد اسرائیل دست‌کم ۳.۵درصد رشد کند.

در ‌ماه دسامبر، وزارت دارایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اگر فاز شدید جنگ در ۳‌ماهه اول سال۲۰۲۴ به پایان برسد، احتمالا این جنگ در سال‌جاری نیز چیزی حدود ۱۳.۸میلیارد دلار برای اقتصاد رژیم هزینه خواهد داشت و درصورت تداوم جنگ تا سال۲۰۲۵ هزینه‌های مربوط به جنگ می‌تواند به ۵۵.۶میلیارد دلار برسد. این موضوع می‌تواند کسری بودجه دولت را افزایش دهد.

۲- رشد تورم و تعطیلی کارخانه‌ها

تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که شاخص قیمت مصرف‌کننده برای ماه جولای در اسرائیل به ۳.۲درصد خواهد رسید که بالاتر از محدوده هدف بانک مرکزی رژیم صهیونیستی و بالاتر از پیش‌بینی بازار است. همه اینها در حالی است که بانک مرکزی همه توان خود را به‌کار بسته تا با افزایش نرخ بهره از تورم جلوگیری کند.

همچنین بررسی‌های آماری نشان می‌دهد ۶۰هزار شرکت صهیونیستی در سال‌جاری به‌دلیل کمبود نیروی انسانی، تجهیزات لجستیکی و کاهش منافع تجاری تعطیل خواهند شد. و مهم‌تر از همه این است که برنامه‌های سرمایه‌گذاری این رژیم همگی به‌تعویق افتاده است.

۳- افزایش هزینه‌های نظامی

بررسی‌ها نشان می‌دهد هزینه‌های نظامی رژیم صهیونیستی به‌شدت افزایش یافته و این موضوع می‌تواند مشکلات اقتصادی این رژیم را در آینده وسیع‌تر کند. به‌گفته‌هالیوت گارساید، تحلیلگر خاورمیانه در آکسفورد اکونومیکس، هزینه‌های نظامی در ۳‌ماه آخر سال۲۰۲۳ در مقایسه با مدت مشابه در سال۲۰۲۲، ۹۳درصد افزایش داشته است. داده‌های ماهانه در سال۲۰۲۴، نشان می‌دهد که هزینه‌های نظامی در پایان سال۲۰۲۴ تا ۲برابر افزایش خواهد یافت. بیشتر این منابع مالی صرف پرداخت دستمزد نیروهای ذخیره، توپخانه و رهگیرهای سیستم دفاعی گنبد آهنین اسرائیل خواهد شد.

۴- افزایش فقر

تازه‌ترین مطالعات نشان می‌دهد بیش از ۴۵درصد از مردم اسرائیل نگرانند که مشکلات اقتصادی شدیدی در پایان یا پس از پایان جنگ در انتظار آنها باشد. آنچه واضح است این است که خانواده‌های صهیونیست که قبلا در فقر زندگی می‌کردند یا قبل از ۷ اکتبر دارای فقر و ناامنی غذایی بودند، بیشترین آسیب را از مشکلات اقتصادی ناشی از این جنگ خواهند دید.

۵- آسیب سنگین به بازار مسکن و ساخت‌وساز

بخش مسکن یکی از صنایع کلیدی رژیم صهیونیستی بود که بعد از عملیات طوفان‌الاقصی در ۷ اکتبر ضربات مهلکی به آن وارد شد. طبق آمارها صنعت ساخت‌وساز ۱۴درصد از تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهد درحالی‌که پس از عملیات طوفان‌الاقصی تقریبا تعطیل شده است. انجمن سازندگان رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین گزارش خود در این‌باره اعلام کرده که صنعت ساخت وساز تقریبا با ۱۵درصد از ظرفیت خود قبل از ۷ اکتبر کار می‌کند و این به‌دلیل آن است که بخش عمده نیروی کار را در این بخش فلسطینی‌ها تشکیل می‌دادند و رژیم صهیونیستی مجوز ۱۱۰هزار کارگرفلسطینی را لغو کرده است ضمن اینکه سایر کارگران خارجی نیز به‌دلیل جنگ منطقه را ترک کرده‌اند.

به‌دلیل فشار بخش مسکن و شوک عرضه مسکن دولت صهیونیستی مجددا مجبور شده است تا به بخشی از فلسطینیان ساکن کرانه باختری مجوز کار در صنایع شهرک‌سازی این رژیم را بدهد.

۶- فلج شدن صنعت گردشگری

شاید بخشی از اقتصاد رژیم صهیونیستی که در بحبوحه این جنگ بیشترین آسیب را دیده است، بخش‌های مرتبط با گردشگری و صنایع توریسم است که در سال۲۰۱۹، ۲.۶درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌داد. در سال۲۰۲۱ این رقم به‌دلیل پاندمی کرونا به ۱.۱درصدکاهش یافت و بعدا مجددا رو به رشد بود. عملیات طوفان‌الاقصی بخش گردشگری رژیم صهیونیستی را به‌طورکلی تعطیل کرد و صنایع مرتبط با توریسم را به نابودی کشاند.تأثیر نابودی این صنعت به حدی مشهود است که برای نمونه قبل از عملیات طوفان‌الاقصی، بازدیدکنندگان از رژیم صهیونیستی در هر ماه بیش از ۳۰۰هزار نفر بودند اما طبق گزارش‌ها، این رقم درماه نوامبر یعنی بعد از عملیات حماس به ۳۹هزار نفر کاهش‌یافته است.در طول ماه‌های پس از آغاز جنگ زمینی در غزه، در سراسر رژیم، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها خالی مانده‌اند و درواقع بلافاصله پس از حمله حماس به جنوب اسرائیل و شروع جنگ در غزه، لیست بلندبالایی از خطوط هوایی اکثر پروازهای خود به تل‌آویو را لغو کردند و بسیاری از گردشگران نیز برنامه‌های خود را برای بازدید از رژیم صهیونیستی لغو کردند.

۷- برپایی نظام یارانه‌ای

پس از عملیات توفان الاقصی به‌دلیل تشدید مشکلات اقتصادی و افزایش نرخ بی‌کاری، رژیم صهیونیستی مجبور شد به بسیاری از مشاغل ازجمله ۳۶۰هزار نیروی ذخیره صهیونیست یارانه پرداخت کند. بسیاری از آنها کارکنان صنعت فناوری پیشرفته در امور مالی، هوش مصنوعی، داروسازی و کشاورزی هستند و این پرداخت‌ها دولت را به لحاظ مالی در وضعیت بدی قرار داده است.

تقریبا ۵۰درصد از هزینه‌های مربوط به جنگ رژیم صهیونیستی با غزه معادل حدود ۳۲میلیارد دلار، برای نیازهای مختلف دفاعی تا سال۲۰۲۵ درنظر گرفته شده است؛ همچنین ۱۰میلیارد دلار اضافی برای هزینه‌های غیرنظامی استفاده خواهد شد که شامل بودجه برای اسکان ده‌ها هزار اسرائیلی است که مجبور شده‌اند در بحبوحه جنگ، خانه‌های خود در جنوب و شمال سرزمین‌های اشغالی را ترک کنند و از سوی دیگر، به‌علاوه، بانک مرکزی رژیم صهیونیستی، حدود ۹میلیارد دلار ضرر درآمد مالیاتی و ۶میلیارد دلار برای پوشش خسارات مستقیم جنگ تخمین زده است.

۸- کاهش ارزش پول ملی

قیمت هر شکل اسرائیل به‌عنوان ارز رایج رژیم صهیونیستی در ۲۶اکتبر سال قبل یعنی اندکی بعد از عملیات طوفان‌الاقصی دربرابر هر دلار آمریکا ۴.۰۸شکل بود اما این رقم اکنون به ۳.۸۰شکل به ازای هر دلار آمریکا رسیده است.این یعنی اینکه ارزش پول ملی رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته ۶.۸درصد کاهش یافته است و اکنون به ازای هر دلار آمریکا شکل کمتری می‌توانید دریافت کنید.آمارهای مقدماتی وزارت دارایی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که کسری بودجه در ‌ماه مه سال‌جاری میلادی، به ۱۰میلیارد شِکل خواهد رسید و این به‌معنای این است که با افزایش کسری بودجه تورم بیشتر رشد خواهد کرد و این منجر به کاهش بیشتر ارزش پول ملی رژیم صهیونیستی خواهد شد. بانک مرکزی رژیم صهیونیستی تخمین زده که مجموع هزینه‌های جنگ تا سال۲۰۲۵، به ۲۵۰میلیارد شِکل (۶۷.۴ میلیارد دلار) برسد.

۹- تجارت مختل شد

یکی از بخش‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی تجارت انواع کالاها است. به‌طور مثال در بسیاری از مواقع کالاهایی مانند خودرو، لوازم خانگی، ماشین آلات، نفت و حتی الماس ازجمله کالاهایی هستند که از طریق دریای سرخ وارد اسرائیل می‌شوند. اما با آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در ۷ اکتبر محور مقاومت با همگرایی که در عملیات میدانی داشت باعث شد تا جریان تجارت از طریق دریای سرخ به رژیم صهیونیستی مختل شود.

طبق تازه‌ترین آمارها جریان ورود کالا از آسیا به سمت اسرائیل به‌دلیل افزایش سرسام آور هزینه‌های واردات و کرایه‌های حمل مختل شده است.

۱۰- کاهش رتبه اعتباری

در اوایل سال۲۰۲۴ بزرگ‌ترین مؤسسات اعتبارسنجی دنیا یعنی مودیز و اس‌اند پی از مهم‌ترین مؤسسات رتبه‌بندی بین‌المللی، رتبه اعتباری مالی خود را برای اسرائیل کاهش دادند.

در تازه‌ترین رویداد چند روز پیش نیز آژانس رتبه‌بندی اس‌اند پی، بار دیگر رتبه اعتباری بلندمدت رژیم صهیونیستی را در بحبوحه تشدید درگیری با حزب‌الله لبنان از «A+» به «A» کاهش داد.

این آژانس رتبه‌بندی، خطراتی را برای اقتصاد و دارایی عمومی رژیم صهیونیستی ناشی از جنگ مداوم با حزب‌الله و درگیری با ایران عنوان و اعلام کرد: اکنون فعالیت نظامی در غزه و افزایش جنگ در سراسر مرزهای شمالی رژیم صهیونیستی – ازجمله تهاجم زمینی به لبنان – را ارزیابی می‌کنیم که ممکن است تا سال۲۰۲۵ ادامه داشته باشد.

منبع خبر: جام جم آنلاین

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا