اقتصاد کلاناقتصادی > اقتصاد کلان

۳۹.۵ میلیارد دلار ارز واردات تامین شد


براساس اعلام بانک مرکزی، از ابتدای امسال تا پنجم آبان ماه، بیش از ۳۹.۵ میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات تامین شده که سهم کالاهای اساسی و دارو ۸.۵ میلیارد دلار است.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی از اول فروردین ماه تا پنجم آبان ماه امسال، ۳۹ میلیارد و ۵۷۶ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین کرده است.

۳۹.۵ میلیارد دلار ارز واردات تامین شد

در این مدت برای کالاهای اساسی و دارو هشت میلیارد و ۵۴۴ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۲۱ میلیارد و ۳۵۱ میلیون دلار، برای خدمات ۸۹۵ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات هشت میلیارد و ۷۸۶ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفته است.

گفتنی است؛ «تخصیص و تامین ارز کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی الزام قانونی است (قانون بودجه) که بانک مرکزی مکلف به اجرای این بند قانونی است. مطابق تبصره (۴) بند (الف) قانون بودجه سال۱۴۰۳، «دولت و دستگاه‌های موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۰۷/۰۸ از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مجاز هستند، ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو (معادل حدودا ۱۵ میلیارد دلار) برای واردات صرفا کالاهای اساسی کشاورزی، دارو و مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی که فهرست آن به تصویب هیات وزیران می‌رسد به تخصیص، فروش، تهاتر یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی، به نرخ ترجیحی اقدام کنند. این بدان معناست که پرداخت ارز ترجیحی تکلیف قانون بودجه است که بانک مرکزی هم به امر قانون مکلف به پرداخت آن است. »

چه میزان ارز به صنایع اختصاص یافت؟

در این بازه زمانی برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۲۱ میلیارد و ۳۵۱ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات مبلغ ۸ میلیارد و ۷۸۶ میلیون دلار و در مجموع ۳۰ میلیارد دلار و ۱۳۷ میلیون دلار تأمین ارز صنایع صورت گرفته است.

۳۹.۵ میلیارد دلار ارز واردات تامین شد

همچنین تأمین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل سه میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار، «صنایع معدنی» یک میلیارد و ۶۵۵ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل دو میلیارد و ۵۷ میلیون دلار، «صنایع شیمیایی و پلیمری» دو میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار، «صنایع و تجهیزات برق و الکترونیک» معادل دو میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل یک میلیارد و ۷۲ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۹۱۶ میلیون دلار، یک میلیارد و ۷۲۳ میلیون دلار، یک میلیارد و ۶۲۳ میلیون دلار، ۷۴۵ میلیون دلار، ۲۹۷ میلیون دلار، ۴۹ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۵ آبان ماه سال جاری دریافت کرده‌اند.

از سوی دیگر، تا تاریخ ۵ آبان ماه، سایر صنایع ۸ میلیارد و ۸۷ میلیون دلار ارز نیمایی و  دو میلیارد و ۴۳۳ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده‌اند.

میانگین موزون نرخ ارز چه قدر است؟

مطابق این گزارش، میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۵ آبان ماه، ۴۴ هزار و ۶۶۴ تومان برای دلار، ۴۸ هزار و ۲۹۴ تومان برای یورو و ۱۲ هزار و ۱۶۱ تومان برای درهم محاسبه شده است.

۳۹.۵ میلیارد دلار ارز واردات تامین شد

همچنین، امروز شنبه ۵ آبان ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۵۰ هزار و ۳۸۸ تومان، یورو با نرخ ۵۴ هزار و ۴۸۲ تومان و درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۷۲۰ تومان مورد مبادله قرار گرفت. هم‌چنین تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۹ هزار و ۱۵ تومان، مبادله یورو با نرخ ۵۲ هزار و ۹۹۸ تومان و مبادله درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۳۴۶ تومان بود.

۳۹.۵ میلیارد دلار ارز واردات تامین شد

 انتهای پیام



منبع ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا